Canada bliver skæbneløb for Ferrari

Ferrari har indtil videre slet ikke været i stand til at udfordre Mercedes i denne sæson. Et stort antal mindre opdateringer har ikke båret frugt, og weekendens GP i Canada skulle angiveligt markere sidste udkald for F14T.

Kimi Raikkonen . Copyright Ferrari Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 4/6 2014 klokken 21:06

Ifølge flere italienske medier kommer Ferrari til Montreal med en kraftigt opdateret version af F14T. Det stolte italienske team skulle angiveligt opfatte det canadiske GP som lidt af et skæbneløb, forstået på den måde, at man efterhånden er nået så langt hen på sæsonen, at man nu SKAL til at nærme sig den allerforreste del af gridden.

Ferrari F14T set skråt forfra. Copyright Ferrari Media

Det ligger i kortene, at et godt og tilfredsstillende resultat i Canada vil motivere og retfærdiggøre, at man fortsat bruger tid og ressourcer på at forbedre dette års racer, mens endnu et skuffende løb i stedet vil flytte italienernes fokus over på udviklingen af raceren til næste år.

Fernando Alonso har i et nyligt interview med Autosport luftet sin utilfredshed med racerens konkurrencedygtighed, og han siger ligeud, at en del af teamets opdateringer har flyttet tingene i den forkerte retning. ”Vi medbringer stort set nye dele til hvert eneste løb. Nogle af dem virker fint, mens andre ikke virker, så vi må bare prøve at få det bedste ud af det i Canada. Vi har helt klart potentiale til at forbedre os, for vi er på et lavt niveau lige nu,” siger Alonso således.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Noget kunne da også tyde på, at Ferrari ikke definitivt har knækket koden på det nye reglement. De førnævnte italienske medier mener således at vide, at turboladeren på Ferrarien simpelthen er for lille, og at det ikke kan lade sig gøre at udskifte den midt på sæsonen. Man kan derfor ikke få det optimale ud af den nuværende Power Unit, hvorfor man nu fokuserer på at forbedre raceren på en række andre punkter.

De omfattende ændringer skulle blandt andet omfatte en mere aggressiv motorstyring, en ny type brændstof fra Shell og en ny udformning af racerens bund, som skulle forøge stabiliteten ved hurtige retningsskift. Endelig skulle man være klar med en forbedret type bremser og en ny udformning af hækvingen.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Det skal blive spændende at se, om de stolte italienere kan nærme sig podiet i Canada. Sikkert og vist er det i hvert fald, at 2014 er godt i gang med at udvikle sig til endnu en utilfredsstillende sæson for det ambitiøse team fra Maranello.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Smedley er glad Red Bull i ulovlig test? »