Haas F1 knokler

Gunther Steiner, chefen for Haas F1, arbejder hårdt på, at det kommende hold får styr på alle formaliteterne. Debuten er udskudt til 2016, men planerne om at benytte et Dallara chassis i første sæson er også droppet, og endnu mangler der også en motorleverandør.

Starten til USAs GP 2012 . Copyright Red Bull Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 12/6 2014 klokken 08:06

Det fortalte Gunther Steiner til ’Speed Week’:

”Vi har samtaler med Ferrari og Mercedes. Renault er ikke på vores liste, fordi de ikke har en gearkasse, og de har allerede fire stærke kunder.”

Man vil selv bygge den nye bil, og det vil nok hovedsagelig ske i hovedkvarteret i Kannapolis, North Carolina. Et europæisk hovedkvarter vil komme, men det er endnu ikke besluttet hvor.

”Nu hvor vi har tiden, så vil vi gerne udvikle den selv. Team Haas vil få behov for en teknisk partner, men vi vil gerne bygge vores eget chassis og vores egen aerodynamik.”

Selv om kundebiler stadig ikke er tilladt i Formel 1, så åbner det nye reglement for 2015 op for salg af flere dele internt mellem holdene.

Til ’Autosport’ udtalte Gene Haas:

”Vi prøver at finde en teknologisk partner. Vi har brugt en del tid med Ferrari, og talt lidt med Mercedes. Motorleverandøren er kun halvdelen af ligningen, og vi arbejder stadig på den.”

Grunden til, at man har droppet samarbejdet med Dallara, skal findes i udskydelsen af debuten fra 2015 til 2016. Det giver holdet mere tid til selv at bygge en bil.

”Hvis vi ville have kørt race i 2015, så ville vi have gjort det med den pakke (Dallara, red.)”

”Vi har 50% af det, vi har behov for at kunne starte på at bygge vores egen bil, og det ultimative mål er at gøre det, og det er den vej, vi vil gå.”

”Men listen af dele vi kan købe udvides, og vi ønsker at drage fordel af den regel og prøve at købe så meget, som vi kan. Det koster alt for meget at lave alle disse indviklede små detaljerede dele selv.”

Gunther Steiner tilføjer:

”Vi vil fra vores tekniske partner hente ophæng og alle den slags dele, fordi appendix 6 ændrer sig næste år. Vi vil selv lave de resterende dele, som chassiset.”

Appendix 6 er en liste over ting, som holdene selv skal lave.

“Hvis det havde været 2015, så havde vi ikke haft tid til at gøre det, men nu, hvor vi har lidt mere tid, kan vi gøre det selv uden at gå til en ekstern leverandør.”

”Med listens (appendix 6, red.) udvidelse er det sådan, vi vil gøre, og derfor er forhandlingerne med de tekniske partnere lidt længerevarende, fordi ingen har gjort det på den måde før.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Danica rygtes til Formel 1 (igen) Le Mans opdatering »