Le Mans opdatering

Audi nr. 1 med Loic Duval ved rattet, kørte frygteligt galt i går, hvilket næsten totalt smadrede bilen. Audi har meldt ud, at Tom Kristensen vil få bilen klar i tide til torsdagens kvalifikation.

Den er hjemme! Tom K krydser stregen i Audi nr. 2 søndag eftermiddag. Le Mans 2013. . Copyright Jens Hvas

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/6 2014 klokken 11:06

Hvis man har set billederne af den forulykkede Audi med nr. 1, er det svært at tro, at den bliver til bil igen, og at en kører kan slippe fra en så voldsom ulykke med livet i behold.

Loic Duval, som kørte Audien, da uheldet indtraf, slap ikke bare med livet i behold, men var så heldig, at han kun fik nogle få skrammer.

Trods den utrolig opmuntrende udmelding fra Audi, er Duval blevet nægtet tilladelse til at stille til start i årets Le Mans løb, hvor han ellers er forsvarende mester.

Tom Kristensens nye makker bliver den tidligere Formel 1 kører Marc Gené, og det betyder, at Tom vil gå efter sin 10. Le Mans sejr med to nye makkere, efter at Allan McNish sidste år indstillede karrieren og blev erstattet af Lucas Di Grassi.

Tom K og Big Mag nyder godt support. Copyright Audi Motorsport

Audi har meldt positivt ud, at bilen vil blive klar til aftenens kvalifikation, som også vil blive anvendt som træning, da bilen af gode grunde ikke har været ude at køre siden uheldet.

Audis hårdeste konkurrenter til at løbe med sejren ser ud til at være Toyota, som også har haft den hurtigste bil i alle testene op til løbet.

Men også Toyota har fået nogle uventede udfordringer, efter deres bremsesystem er blevet erklæret for ulovligt.

Bremsesystemet på Toyotaen fordeler automatisk bremsekraften mellem forakslen og bagakslen rundt i svinget, for på den måde at optimere kørernes fornemmelse for bilen, når der lades på bilens KERS system.

Det er imidlertid ikke lovligt at have et aktivt system til dette, selvom det er lovligt at forskyde bremsekraften. Det skal altså gøres manuelt af køreren, der således altid vil være en omgang bagefter i forhold til at ændre indbremsningen, hvilket kan have meget stor betydning for omgangstiderne.

Toyota ændrer på deres løsning og kommer til start. Officielt udtales det, at de er forundrede over, at ikke alle har løst det på den måde, men at de ikke mener, at det vil få den store betydning. Det vil vi få at se under kvalifikationen i aften.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas F1 knokler Mere nyt til Kevin »