Østrigs GP: Dagen derpå

Efter 11 års fravær vendte Formel 1 karavanen i den forgangne weekend tilbage til Østrig. Det blev et glædeligt gensyn og et både spændende og seværdigt Grand Prix.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler-Benz

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 24/6 2014 klokken 00:06

”Williams med helt fremme”, ”Fremgang hos McLaren” eller ”Rosberg udbygger føringen” – overskriften til en opsummering af weekendens Grand Prix i Østrig kan formuleres på mange måder, alt efter hvilken tilgang man vælger. Sikkert og vist er det, at vi igen blev forkælet med et spændende og yderst seværdigt løb, som nok giver os svar på nogle spørgsmål, men som også samtidig rejser nogle andre.
I denne artikel forsøger vi at dykke lidt ned i weekendens begivenheder og tage temperaturen på feltet lige nu.

Nico Rosberg. Copyright Daimler-Benz

Red Bull Ring ligger smukt og idyllisk placeret på kanten af de østrigske alper vest for Graz. Indtil 2011 kendte vi banen under navnet A1-Ring, og banen var sidst på F1-kalenderen i årene 1997-2003. Siden da har Dietrich Mateschitz postet en god del af sine mange Red Bull millioner i en modernisering af banen og dens faciliteter, og med Bernie Ecclestones velsignelse kunne vi nu vende tilbage til den hurtige og kuperede bane. Groft sagt består banen af 4 langsider forbundet af en række både hurtige og langsomme sving, men omgivelserne og de store højdeforskelle gør banen til en favorit blandt kørerne.

Jean-Eric Vergne. Copyright Getty Images/Toro Rosso

Nico Hulkenberg. Copyright Sahara Force India

Andet sving, første omgang. Copyright Williams F1

Østrigs tilbagevenden til kalenderen blev da også markeret efter alle kunstens regler, således var de sædvanligvis letpåklædte Grid Girls denne gang klædt i noget mere tækkelige folkedragter, og Niki Lauda blev genforenet med sin Ferrari racer fra 1976. Optakten til løbet virkede generelt lidt mere afslappet end normalt, således blev der også diskuteret VM i fodbold på gridden, hvor de 2 Force India kørere optrådte i køresko i de nationale farver.

Gridpiger. Copyright Pirelli

Niki Lauda kører Ferrari 312T2. Copyright Ferrari Media

Daniel Ricciardo poserer til en selfie. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Nico og Sergio med deres fodboldinspirerede køresko. Copyright Sahara Force India

Allerede i de første frie træninger fik vi de første indikationer på, at Mercedes måske ikke ville få det helt så nemt i denne weekend som hidtil. Nico Rosberg og Lewis Hamilton var ganske vist stadig de hurtigste, men afstanden ned til forfølgerne var ikke længere så stor.

Lørdagens kvalifikation blev en dramatisk affære. McLaren havde endnu engang lanceret en række opdateringer, og det så ud til, at Kevin Magnussen havde noget bedre fat i den ”nye” racer end teamkammeraten Jenson Button. Gennem hele kvalifikationen var Kevin den hurtigste, og i sidste ende lykkedes det ikke for Button at komme videre fra Q2, mens Kevin kørte en særdeles flot kvalifikation og endte på startplads 6. Opløftende tegn fra Kevin og McLaren.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Lewis Hamilton fik ikke den bedste optakt til løbet, da han slet ikke formåede at sætte en tid i Q3. Briten måtte således tage til takke med at skulle starte fra P9, mens teamkammeraten, og den førende i VM stillingen, Nico Rosberg længe så ud til at kunne tage pole. I sidste ende blev tyskeren dog overgået af begge Williams kørere, brasilianske Felipe Massa og finske Valtteri Bottas. Williams har præsteret bedre og bedre over de seneste løb, og nu kunne man lade jublen bryde løs – ikke bare havde Massa sikret sig pole, man havde også fået Bottas på P2. Flot, flot præstation af det ambitiøse team.

Pole positionglæde i famlien Massa. Copyright Williams F1

Williams tog 1-2 i kvalifikationen. Copyright Williams F1

Løbet blev en afvekslende og spændende affære, hvor Williams på flotteste vis formåede at følge op på den flotte kvalifikation. I sidste ende måtte man ganske vist strække våben overfor de 2 Mercedes kørere, men Williiams leverede den største udfordring for Mercedes indtil nu og kunne helt fortjent sætte 27 point på kontoen for P3 til Bottas og P4 til Massa.

Bottas mod Hamilton. Copyright Pirelli

Lewis Hamilton kørte et fantastisk løb, hvor han til trods for en startposition som nr. 9 kunne trille over målstregen blot 2 sekunder efter Nico Rosberg, som tog sin 3. sejr i år. Rosberg har nu hentet 3 sejre og 5 2. pladser i de 8 kørte løb, og tyskeren har nu en solid føring i den samlede stilling.

Lewis Hamilton. Copyright Mercedes AMG

Nico trækker fra i VM. Copyright Pirelli

Kevin Magnussen kørte et solidt løb, hvor han tilsyneladende fik det optimale ud af McLaren racerens nuværende potentiale. Han lå længe til at skulle køre en 6. plads hjem, men mod løbets slutning var der ikke noget at stille op overfor en aggressiv Sergio Perez på væsentlig friskere dæk. Jenson Button i den anden McLaren racer sluttede udenfor pointene.

Fernando Alonso og Kimi Räikkönen. Copyright Ferrari Media

For Ferraris vedkommende bød weekenden igen på en gang blandede bolsjer. Fernando Alonso startede fra P4, hvilket er det bedste han har præsteret i år. I løbet kunne spanieren ikke helt holde trit med de forreste, og han sluttede løbet på P5, mens Kimi Räikkönen i den anden Ferrari endnu engang lå noget længere tilbage. Finnen hentede blot et enkelt point, og de ambitiøse italienere kan næppe være tilfredse med det, som The Iceman præsterer i øjeblikket.

Heller ikke Red Bull, som uden tvivl gerne havde vist sig frem på sin østrigske hjemmebane, fik meget ud af sine anstrengelser. Sebastian Vettel måtte allerede tidligt i løbet udgå med en teknisk defekt, mens Daniel Ricciardo slet ikke havde sin sædvanlige fart i bilen. Australieren sluttede løbet på P8.

Adrian Newey. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Alt i alt et afvekslende og uforudsigeligt løb, som endnu engang lover godt for resten af sæsonen. Det ser ud til, at Williams i høj grad har formået at lukke hullet op til Mercedes, og hvis McLaren kan bygge videre på sin nuværende formkurve, så kan vi vist godt glæde os til de kommende løb. Red Bull ser fortsat ud til at have store udfordringer, mens det er svært at blive klog på, hvor vi har Ferrari henne.


Sædvanen tro slutter vi Dagen derpå af med en Hot og Not top 3 – og som altid står disse helt og aldeles for undertegnedes egen regning. Giv gerne din mening til kende.

Hot top 3
1: Williams: For kontinuerligt at have nærmet sig Mercedes. Efter en række mere eller mindre katastrofale år, ser det endelig ud til, at Williams er tilbage.
2: Valtteri Bottas: For en stærk og solid indsats. Fejlfri og hurtig kørsel gav den 24-årige finne hans første podieplacering, men det bliver næppe den sidste.
3: Lewis Hamilton: For på flotteste vis at have revancheret sig for en skidt kvalifikation. Lavede en kanonstart fra P9 og udgjorde en reel trussel mod Rosberg i slutningen af løbet.

Not top 3
1: Red Bull: Det fungerer bare ikke for de forsvarende mestre. Vettel bliver ved at løbe ind i problemer med sin racer, og Ricciardo lignede kun en skygge af sig selv.
2: Kimi Räikkönen: Hvad sker der for The Iceman? Den ellers hurtige finne formår slet ikke at matche Alonso i den anden Ferrari. Har Kimi mistet lysten til Formel 1?

Kimi Räikkönen. Copyright Ferrari Media

3: Den tiltagende mængde af straffe uddelt efter løbenes afslutning: Igen i Østrig blev der efter løbet uddelt en straf, som ikke virker helt fair. Saubers Esteban Gutirrez blev under løbet tildelt en stop and go straf for en ’unsafe release’, men efter løbet har man yderligere tildelt ham en 10 placeringers grid straf til løbet på Silverstone. Undertegnede kan godt frygte, at risikoen for at modtage en straf for en eller anden forseelse i visse tilfælde vil afholde en kører fra at tage chancer og køre race. Hellere være på den sikre side og køre afventende end at risikere noget. Er det den vej, vi ønsker at sporten skal gå?

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Gutierrez får gridstraf til Silverstone Sauber blev sauer »