Forbud mod FRIC affjedring på vej

Det forlyder, at FIA er på vej med et forbud mod den såkaldte FRIC affjedring. Et forbud, som i givet fald menes at ramme Mercedes AMG hårdest.

Lewis Hamilton . Copyright Pirelli

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 11/7 2014 klokken 11:07

Der er ikke tale om aktiv affjedring, og så alligevel. Den avancerede FRIC (Front-and-Rear InterConnected suspension) affjedring, som alle teams menes at benytte sig af i et eller andet omfang, forbinder forendens og bagendens affjedring med hinanden. I de fleste tilfælde sker det vha. hydraulik, og formålet med systemet er at holde undervognen, og dermed vægtforskydningen og balancen i raceren, så stabil og statisk som muligt. Under acceleration og nedbremsning vil raceren normalt enten løfte næsen eller dykke med næsen pga. vægtforskydningen, men denne tendens kan altså mindskes betragteligt ved at lade affjedringen på de 2 aksler ”snakke” sammen.

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Nu forlyder det imidlertid, at FIA vil forbyde denne type affjedring, og ifølge ’Autosport’ skulle et eventuelt forbud allerede kunne træde i kraft fra det kommende GP på Hockenheim. FIA skulle dog have bedt alle teams om at tilkendegive, hvorvidt de ønsker et forbud nu, eller om man ønsker at vente til starten på næste sæson, hvor et forbud under alle omstændigheder vil blive indført.

Nyheden om et eventuelt forbud bliver mødt med blandede reaktioner.
Eric Boullier fra McLaren siger således: ”Det kom som en total overraskelse. Jeg tror at de fleste, hvis ikke alle, teams på gridden benytter sig af denne type affjedring, som forbedrer racerens dynamik. Nogle teams har måske været for ekstreme i deres FRIC design, og det er sikkert årsagen til, at FIA nu rejser tvivl om lovligheden af systemet. Med hensyn til McLarens situation tager vi det rimeligt afslappet, og jeg tror ikke, at det er noget, der vil forstyrre resten af vores sæson.”

Erick Bouillier. Copyright McLaren Media

Netop anvendelsen af et aggressivt FRIC system, som også skulle sikre en bedre udnyttelse af dækkene, menes at være en af hovedårsagerne til Mercedes AMGs dominans i denne sæson, men det afviser Niki Lauda overfor det tyske ’Auto Bild’. ”Det kommer ikke til at ændre på ret meget. Men man må undre sig over, hvorfor et system, som har været tilladt i halvandet år, pludselig bliver gjort ulovligt,” siger østrigeren således og antyder på den måde, at FIA formentlig blot forsøger at skabe forøget spænding i mesterskabet. Ifølge ’Auto Bild’ mener flere af de konkurrerende teams, at et forbud vil koste Mercedes AMG op til et halvt sekund pr. omgang, men det afviser teamet altså selv.

Niki Lauda og Toto Wolff. Copyright Daimler-Benz

Red Bull menes også at være et af de teams, som vil blive hårdest ramt af et eventuelt forbud, men udtalelserne fra de forsvarende mestre har været sparsomme. Sebastian Vettel har dog sagt lidt om emnet uden at afsløre noget om Red Bulls eget system: ”Jeg er ikke sikker på, at Mercedes bliver ramt hårdere end visse andre. Vi ved naturligvis, hvad vi selv kører med, mens vi ikke ved, hvad de kører med, men ordlyden fra FIA er meget klar, og der er ingen tvivl om, at visse teams bliver ramt hårdere end andre,” siger Vettel lidt kryptisk.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysk storsejr over Brasilien gav billige F1-billet Lavprofil i 2016? »