Hold øje med: Vejret

Vi har i de to første træninger set hvordan de ekstremt høje temperaturer har haft deres indvirkning på såvel dæk som materiel. Lørdag kan temperaturen sågar blive endnu højere - og hvad sker der så?

Pirelli dæk . Copyright Lotus F1

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 18/7 2014 klokken 23:07

Hold øje med tager denne gang et kig på den aktuelle vejrsituation på Hockenheimring. Under de to første træninger fik kørerne arbejdsbetingelser, der lød på over 30 grader i luften og over 40 grader på banetemperaturen, hvilket utvivlsomt har sit at sige i forhold til dækkenes levetid og bilens køleegenskaber.

Lørdagen byder ifølge vejrudsigten på temperaturer på over 33 grader, hvilket også vil betyde en højere banetemperatur. Under fredagens træninger blev det kalkuleret, at et supersoft dæk maksimalt ville kunne klare fem omgange under hårdt pres, inden de nærmest ville smelte bort. Dette har selvfølgelig ikke bare noget at sige mht. løbsstrategien, i og med at dækket skal benyttes, men også under morgendagens kvalifikation. For hvis temperaturen er endnu højere kan det måske betyde, at man nu kun har tre omgange til rådighed til at sætte sin flyvende omgang, hvilket kan koste dyrt hvis man fejler forsøget.

Overstående scenarie kan måske tvinge kørerne til at tænke alternativt i forhold til løbsstrategien og i stedet gå på soft dækket og køre en langsommere tid og få en lavere startplacering, men så til gengæld være i stand til at køre det meste af løbet på soft, inden der skal skiftes til supersoft.

En anden spekulation kan også være den, at de hurtigste kørere går efter pole på supersoft og derefter kun kører 5-6 omgange, inden de dykker ind og skifter til soft og derpå kører resten af løbet på den dæktype.

Mulighederne er mange, men husk i hvert fald at holde øje med de høje temperaturer - for de får helt sikkert en rolle i morgendagens kvalifikation og i løbet, hvor der tilmed også er mulighed for regn.



/fl

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysklands Grand Prix: 2. Frie træning - vild tempe Tysklands GP: Kvalifikationen - Rosberg i front »