Tysklands GP: Kvalifikationen - Rosberg i front

Det er ingen overraskelse, at Mercedes har domineret alle træningerne. De efterfølgende pladser er der dog blevet hård kamp om fra 4 teams. Vi er klar til en kvalifikation, hvor alt kan ske.

Nico Rosberg . Copyright Mercedes AMG

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 19/7 2014 klokken 13:07

Pladserne efter Mercedes har der været kamp om både i går og i formiddags. Ferrari og Red-Bull har vist deres værd, men også Williams og McLaren har været med under træningerne.

De seneste kvalifikationer har budt på mange overraskelser, og alt er derfor åbent, når vi tager hul på kvalifikationen til det tyske GP.

Allerede fra start har Gutierrez en 3 placeringsstraf for at have påkørt Maldonado sidste løbsweekend.

Ericsson havde problemer med hydraulikken i træningen tidligere, men Caterham mener, de kan nå at lave raceren så han kommer på banen.

Solen skinner og banen er tør med en temperatur på hhv. 32 for luften og 55 for banen, som vi venter på Q1 starter.

Valtteri Bottas og Felipe Massa er to kandidater til de gode placeringer Copyright Williams F1

Q1
Bianchi er første mand på banen, så snart nedtællingen starter.

Halvdelen af feltet er nu ude på banen, alle på soft dækket, som er weekendens hårdeste dæk.

Den første tid sættes af Button og er på 1.20.264. Tiden bliver hurtigt slået af både Massa og Hülkenberg, der begge sætter 1.19-tider.

Grosjean, Kobayashi og Chilton satser hårdt fra start og har taget supersoft dækkene på, medens Kevin sætter hurtigste tid.

Også Maldonado og Bianchi hopper på supersoft. Ericsson er stadig ikke i bilen, som mekanikerne stadig arbejder på.

11 minutter igen slår Hamilton igennem med hurtigster tid, medens teamkammerat Rosberg laver kørefejl og kommer uden for banen.

Bottas sætter suveræn hurtigste tid - et halvt sekund hurtigere end Hamilton. Grosjean på sine supersoft er øjeblikkeligt 10'er, med 9 minutter igen.

Hamilton hurtigst i første sektor på 5. omgang med sine soft dæk. Han kører ind i barrieren med fuld fart - Rødt flag.

I en radiomeddelelse fortæller Hamilton, at han er OK, men han lyder som om, det gør ondt. Billederne viser også, at hans knæ ser ud til at gøre ondt. Han meddeler, at noget ramte bremserne, så de stoppede med at virke.

Replay viser, at hjulene blokerer fuldstændig på vej ind i svinget.
Han er kørt med lægebilen for at blive tjekket, medens en kran får fjernet bilen fra banen. Fortsat rødt flag.

Jules Bianchi øjeblikkeligt indenfor i Q1 Copyright Marussia F1


Sessionen starter igen om 1 minut.

Rosberg har taget supersoft på. Der tages ingen chancer, da der er 7 minutter tilbage og han er øjeblikkeligt 21'er.

Vi er igang igen, og Rosberg samt Hülkenberg er på banen. Begge på supersoft. Pérez følger trop.

Øjeblikkeligt eliminerende er Sutil, Gutierrez, Kobayashi, Chilton, Rosberg og Ericsson, der ikke når på banen.

Rosberg sætter hurtigste tid i sektor 1 og sektor 3 for en samlet bedste tid.

Vi har halvdelen af feltet ude på banen, alle på supersoft i et forsøg på at holde en plads i top 16.

Replay viser, at Rosberg har været uden for banen med alle 4 hjul på hans hurtigste omgang. Hans hurtigste tid sat før burde derfor være ugyldig. Dog tyder alt på, at de netop dér på banen har tilladelse til at komme udenfor med alle hjul.

2:30 tilbage af tiden, Kevin sætter 3. bedste tid. Rosberg, Bottas og Ericsson er de eneste i pit.

Som det ser ud er Rosberg stadig registreret med hurtigste tid. Kevin får at vide over radioen, at hans 3. plads er sikker, så han kan køre i pit.

Button får samme meddelelse og er ligeledes i pit nu. Vettel og Ricciardo 2 og 3'er.

Replay viser at også Vettel har alle 4 dæk udenfor banen på sin tid.

Ternet flag for Q1. Følgende er elimineret:
17. Sutil
Bianchi
Maldonado
Kobayashi
Chilton
Ericsson

Kun Bottas satte sin tid (P4) på det hårde af de to dæk.

Der er selvfølgelig en kort pause og så er vi tilbage med Q2.

Valtteri Bottas sparede dæk som den eneste Copyright Williams F1


Q2
Vi ved på forhånd, at Hamilton kvalificerer sig som 16'er, hvilket giver én plads mindre i eliminationen.

Officiel meddelelse fra Mercedes er, at højre forhjuls bremseskive gik i stykker og var derfor grunden til Hamiltons uheld.

Grønt flag - Ingen synes ivrige efter at komme ud fra start.
Hülkenberg første mand ude på banen. Han følgeds af Massa, Gutierrez, Pérez.

8 af 15 er på banen med 12 minutter igen. Rosberg, Alonso og Räikkönen er ude på helt nye dæk. Resten er et par omgange gamle fra tidligere.

Det er selvfølgelig supersoft, som alle er på.

Hülkenberg - 1.18.270 som første tid. Alle er på banen på nær Pérez, der er kørt i pit igen.

Bottas hurtigste tid - 1.17.353. Den slås hurtigt af Rosberg med 2 hundrededele.

Med 7 minutter igen er de fleste i pit for at forberede deres andet forsøg på en god tid.

Forløbig eliminerede er: Vergne, Gutierrez, Kvyat, Grosjean, Pérez og Hamilton.

Kvyat snupper P8 og sender Räikkönen i fare.

Ros til Kevin fra ingeniøren for hans fjerde bedste tid sat på let brugte dæk. Kun Kvyat og Hülkenberg på banen med 4:30 igen.

Nummer 1-8 er alle indenfor ét sekund, hvor Massa kører på banen for endnu et forsøg.

Räikkönen sendes ud for at redde sig ud af elimineringen. Samme gælder Gutierrez. Stadig ingen tid sat af Pérez.

2 minutter igen, næsten alle er på banen.

Hülkenberg går fra P10 til P8. Pérez på banen.

Alonso får at vide, at banen bliver bedre. Kevin P5, Vettel P4 og Rosberg P1 er i pit og kan ikke nå ud med et halvt minut igen.

Räikkönen ude på sin omgang, der er trafik, og han når ikke at forbedre sig. Han er lige nået over inden det ternede flag, og kan nå én gang til.

Gutierrez elimineret. Samme er Grosjean og Vergne.

Pérez lykkes med P10 og sender Button ud. Räikkönen givet op og kørt i pit.

Eliminerede er derfor:
10. Button
Räikkönen
Vergne
Gutierrez
Grosjean
Hamilton

Rosberg sluttede P1, efterfulgt af de to Williamsbiler og Vettel og Kevin som P5.

Der er igen en kort pause og så er vi tilbage med den sidste runde.

Jenson Button elimineret i Q2 sammen med Kimi Copyright McLaren Media


O3
Grønt flag til de sidste 12 minutter for i dag. Pérez første mand på banen. Han er på supersoft, 6 omgange gamle.

Teamkammerat Hülkenberg følger efter, ligeledes på 6 omgange gamle supersoft.

Rosberg er ude på helt nye af samme dæk.

Pérez sætter den første tid - 1.19.395. Hülkenberg ikke meget bedre.
Alle er på banen med 8 minutter igen.

Rosberg hurtigste tid - 1.16.540. Bottas og Massa efter med 1.17-tider.

Kevin sætter fjerde hurtigste tid, 6:30 igen. Ricciardo ligger efter ham på P5, med Alonso som P6.

Vettel snupper P4 fra Kevin.

Næsten alle igen i pit for at gøre klar til næste forsøg - 4 minutter igen.

Pérez er på banen med nye dæk. Samme er Hülkenberg og Ricciardo. Massa og Bottas følger trop og snart resten af feltet.

2 minutter igen.

Pérez forbedrer sig til P6. Vi har forløbigt stadig Rosberg i front, efterfulgt af Bottas, Massa, Vettel og Kevin i top 5.
Pérez starter P6 med Ricciardo, Alonso, Kvyat og Hülkenberg til slut i top 10.

Hülkenberg forbedrer. P7. Ricciardo P4, Vettel nede som 5'er med Kevin 6'er.

Det ternede flag fremme.

Vi slutter:
1. Rosberg
Bottas
Massa
Magnussen
5. Ricciardo
Vettel
Alonso
Kvyat
Hülkenberg
Pérez


Vi slutter herved en ganske god kvalifikation, men er selvfølgelig tilbage i morgen, samme tid (14.00) med løbet LIVE til Jer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:16.540 17
2. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:16.759 15
3. Felipe Massa Williams Racing
P
1:17.078 21
4. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1:17.214 17
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:17.273 19
6. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:17.577 16
7. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:17.649 19
Udelukket efter perioden
11. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:18.193 15
12. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:18.273 13
16. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.683 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hold øje med: Vejret Tysklands GP: Løbet LIVE - Rosberg er flyvende »