Ungarns GP: Løbet LIVE. Ricciardo vinder

Sidste løb inden Formel 1 feltet får lov til at holde sommerferie. Kevin Magnussen starter fra pitten sammen med Lewis Hamilton, så der lagt op til et løb med mange overhalinger

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/7 2014 klokken 13:07

Efter Kevin Magnussen desværre fik sat sin McLaren i dækbarrieren i starten af Q3, har hans mekanikere været på overarbejde.

Der er bygget en helt ny racer til Kevin, da chassiet havde lidt skade. McLarens holdchef, Eric Boullier udtalte, at alt er blevet skiftet, kun motoren er flyttet over.

Det betyder også at Kevin Magnussen skal starte i en bil, der kun har fået rullet et par omgange inden starten, men det bekymrede ikke Boullier der viste stor tiltro til mekanikerne.

Lewis Hamilton starter bag Kevin i pitten, efter en læk i hans brandstofsystem, satte ild til hans Mercedes, hvilket forsagede ret voldsomme skader.

Det betyder også, at Hamilton stiller til start med en bil, der ikke er rigtigt afprøvet, men der er næppe tvivl om, at der er dømt angreb fra sving 1.

Sidste mand, der starter et sted hvor han ikke burde være er Kimi Räikkönen. Ferrari dummede sig gevaldigt under kvalifikationen, så han ikke kom videre fra Q1.

Hvis Kimi har en god dag, vil også han angribe fra start, men der er også en chance for at han vil gøre det en anelse for aggressivt og ende i en kollision tidligt i løbet.

Sidst men ikke mindst, så spiller vejret også kraftigt ind.

Det har regnet op ind til omkring 20 minutter før starten, hvilket betyder at det er en våd og udfordrende bane der venter kørerne, om den når at tørre inden starten er tvivlsomt, men ikke umuligt. Det bliver spændende at se om der er nogen der vil satse på tørvejrsdæk fra start.

Bilerne er sendt ud på opvarmningsomgangen. Kvyat kommer ikke afsted og sendes ind i pitten, bag Magnussen og Hamilton.

Lamperne slukkes og starten er gået.

Vettel kommer godt fra start, men vælger en forkert linje bag Rosberg og mister 2. pladsen til Bottas og Alonso.

Alonso bliver dog hurtigt sat tilbage af Vettel igen.

Hamilton røg af banen på første omgang, men er tilbage uden problemer.

Omgang 3 Vettel er oppe bag Bottas og Magnussen er oppe bag feltet. Button oppe som nummer 5.

Rosberg har lagt stor afstand ned til Bottas og Vettel.

Hurtigste omgang til Rosberg i front.

Kevin Magnussen er oppe som nummer 20, mens Hamilton er oppe som nummer 15. Kevin er IKKE hurtig nok, måske er der problemer med bilen.

Omgang 6 Hamilton melder tilbage, at han mener der er problemer med hans racer. Men han er fortsat hurtig.

Magnussen har taget Maldonado og er nu oppe som nummer 19.

Ricciardo presser på for at komme forbi Button.

Magnussen presser Kvyat.

Omgang 8 Hamilton går forbi Räikkönen og er oppe som nummer 13. Næste mand i sigtet er Sutil.

SAFTYCAR Ericsson er kørt voldsomt af. Han er uskadt.

de fleste pitter, men Magnussen bliver ude og er oppe nummer 9.

Nogle vælger at fortsætte på intermedia dæk og nogle vælger sliks.

Der er forlydender om at der er mere regn på vej.

Magnussen er oppe som nummer 5. McLaren er det eneste der har Intermedia dæk.

Omgang 11 Grosjean kører galt efter sikkerhedsbilen. Sliks var åbenbart for glatte for den franske kører.

Melding fra Lotus går på, at det var elektronikken der spillede Grosjean et puds.

Caterham radio melder at de ikke forventer regn indenfor den næste halve time. Hvis det er rigtigt er det ikke godt for McLaren.

Omgang 13 Melding om at sikkerhedsbilen kommer ind efter denne omgang.

Omgang 14 Button tager starten og Kevin går forbi Rosberg og er nu oppe som nummer 4.

Omgang 15 der er pres på Kevin og Button.

Button pitter og det gør Magnussen også.

Massa sætter hurtigste omgang.

Vettel presser på Rosberg og Hamilton på Vettel.

Perez rammer Vettel og senere også Hülkenberg der udgår.

Omgang 17 Vergne kæmper hårdt for at beholde sin 4. plads. Vettel er fortsat i Mercedes sandwich.

Maldonado kollidere med Bianchi.

Button er oppe som nummer 15 mens Magnussen er 17.

Omgang 20 Daniel Ricciardo trækker fra i front. Massa holder andenpladsen.

Hamilton presser hårdt for at komme forbi Vettel i kampen om 6. pladsen.

Besked til Hamilton fra pitten om at hans ene forbremse, der er tæt på at blive for varm. Han skal enten forbi Vettel nu eller også skal han lade Vettel kører lidt, så han kan køle bremserne.

Vettel får også besked på at passe på sine bremser.

Omgang 22 Ricciardo har nu 5,5 sekunder ned til Massa.

SAFTYCAR Perez smadre sin Force India på start mål langsiden, da han rammer en våd kantsten.

Ricciardo pitter, det samme gør Massa og Bottas.

Button kommer forbi Bottas og er nu oppe som nummer 12. Kevin Magnussen er nummer 14.

Omgang 25 under SAFTYCAR Alonso fører nu løbet, med Vergne oppe som nummer 2. Rosberg er på 3. pladsen.

Besked til Hamilton om, at det er meget vigtigt at han hurtigt kommer forbi Vettel, når løbet igen er frit.

Omgang 27 Løbet er frit igen. Alonso fører an foran Vergne.

Kevin Magnussen forbi Bottas og er nu oppe som nummer 13. Button er oppe som nummer 11.

Omgang 29 Kevin helt oppe bag Kvyat. Han ligger op til en overhaling.

Rosberg kan ikke finde vej forbi Vergne.

Button op som nummer 10 efter en overhaling af Sutil.

Hurtigste omgang til Alonso, der fører løbet.

Kvyat pitter, hvilket sender Kevin en plads mere op.

Omgang 32 Rosberg pitter og Vettel snurrer rundt, men slipper for at ramme muren så hårdt.


Omgang 34 Hamilton går efter meget stor kamp forbi Vergne og er nu oppe som nummer 2.

Vettel med friske dæk efter hans snurretur får besked på at de skal holde til mål.

Kevin Magnussen er oppe som nummer 8. Button er nummer 6.

Hurtigste omgang til Daniel Ricciardo, der er oppe som nummer 3.

Hamilton tager mere end et sekund på Alonso, der nu kun er 4 sekunder foran.

Rosberg får besked på at presse alt hvad han kan.

Omgang 37 Kevin Magnussen er nu kun 1,2 sekund efter Sutil på 7. pladsen.
Rosberg går forbi Bottas og jagter nu Kevin Magnussen.

Omgang 38 Alonso pitter fra front og falder ned som nummer 5.

Det ser ud som om at der er regn på vej.

Omgang 39 Kevin Magnussen er oppe som nummer 7.
Hamilton pitter fra front.

Kevin nede som nummer 13 efter sit formentlig sidste pitstop, med mindre regnen kommer. Button er 11 efter hans pitstop.

Omgang 42 ud af 70 Räikkönen pitter og kommer ud lige foran Vettel. Tæt kamp mellem de to som Vettel taber.

Ricciardo fører løbet.

Omgang 44 Maldonado bliver overhalet af Räikkönen og går derefter i pit.

Alonso nærmer sig Massa i kampen om 2. pladsen.

Rosberg er ved at lukke hullet op til Hamilton i kampen om 4. pladsen.

Omgang 46/70 Massa pitter for sidste gang og kommer ud som nummer 6.

Rosberg er nu helt oppe bag Hamilton. Hamilton får besked på at lukke Rosberg forbi, fordi han skal pitte igen, hvilket det så ikke tyder på at Hamilton skal.

Omgang 48/70 Ricciardo er mere end 15 sekunder foran Alonso. det ser lovende ud for australieren.

Jenson Button har fundet vej tilbage i pointene og er nu oppe som nummer 10. Magnussen ligger 12, under et sekund efter Sutil.

Rosberg er fortsat efter Hamilton, der tvivler om at han kan komme helevejen til mål med hans dæk.

Omgang 52/70 Kimi Räikkönen ligger pres på Massa. Hamilton får besked på at lukke Rosberg forbi, men det sker ikke.

Rosberg ligger også lidt langt efter Hamilton.

Ricciardo melder tilbage til pitten, at han har problemer med bagdækkene. Han taber over 1 sekund til Alonso pr. omgang lige nu.

Omgang 55/70 Ricciardo pitter fra front og kommer ud som nummer 4, foran Bottas og Massa.

Räikkönen kan ikke finde vej forbi Massa, mens Alonso fører løbet.

Hamilton øger afstanden ned til Rosberg.

Omgang 57/70 Rosberg pitter for sidste gang og kommer ud som nummer 7, efter Räikkönen og foran Vettel.

Kevin Magnussen ligger fortsat som nummer 12.

Rosberg får besked på at give den maksimalt gas.

Omgang 59 Rosberg har lukket hullet op til Räikkönen der stadig ikke kan finde vej forbi Massa.

Massa har lukket hullet op til Bottas.

Omgang 60 Rosberg kommer forbi Räikkönen, Bottas pitter.

Rosberg presser Massa hårdt.
Han overhaler Massa i sving 1.

Omgang 62/70 Hamilton er helt oppe bag Alonso i kampen om 1. pladsen. Ricciardo er oppe bag Hamilton og er tydeligt hurtigst af de tre.

Hurtigste omgang Rosberg sætter ny hurtigste omgang.

Alonso kører af banen, men holder fronten. Hamilton brokker sig straks over det.

Omgang 64/70 Ricciardo presser på og er oppe på siden af Hamilton. Men Hamilton afviser.

Rosberg nærmer sig de hurtigste med stor fart.

4 omgange til mål og Alonso holder fortsat fronten, men Rosberg nærmer sig.

Ricciardo går forbi Hamilton nu er der pres på Alonso

3 omgange til mål.

Ricciardo tager fronten og er på vej mod sejeren.

Rosberg er under 2 sekunder efter Hamilton med to omgange til mål.

Hamilton kan ikke komme forbi Alonso.

Rosberg er helt oppe bag Hamilton
Magnussen ligger fortsat nummer 12

Sidste omgang. Rosberg tæt på at komme forbi Hamilton. Alonso slipper væk.

Ricciardo vinder

Alonso nummer to og Hamilton nummer 3.

Stærk sejr til Daniel Ricciardo. Hans anden Formel 1 sejr og denne var virkelig kørt hjem.
Også stærkt af Alonso, der trods et mega pres formåede at holde Hamilton bag sig.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 4. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T53:05.058 3 25
2. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T53:10.258 2 18
3. 21. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T53:10.858 2 15
4. 1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T53:11.358 3 12
5. 6. Felipe Massa Williams Racing
P
1T53:34.858 3 10
6. 17. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T53:36.458 2 8
7. 2. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T53:45.958 2 6
8. 3. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T53:46.358 3 4
10. 7. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T54:12.258 3 1
12. 10. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1T54:23.458 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton og Kevin starter fra pitten Hamilton uforstående overfor teamordre »