Nej nej nej! Monza ødelagt

Monza-banen er at betegne som Bil Magasinet Formel 1’s hjemmebane. Den sidste rigtige højfartsbane i Formel 1 med en fantastisk historie og ikoniske sving. Nu er banen blevet kastreret.

Monza High Speed Train . Copyright Pirelli

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 8/8 2014 klokken 14:08

Man kan ikke undgå at sidde med lidt indebrændte frustrationer. Der har i lang tid været snak om, at Formel 1 er blevet for sikkert, og at kørerne risikofrit kan overskride deres egne og banernes grænser. De mange asfaltarealer, der har overtaget fra de tidligere sandfang, gør oversatsninger til noget man efterhånden slipper ustraffet fra.

Sådan har det ikke været på Monza. Som i Canada, der har den berygtede Wall of Champions, så har Monza haft den hurtige Parabolica-kurve, som mangt en kører har besøgt sandfanget i. Et sving, hvor der var en konsekvens, hvis man overskred grænsen.

Parabolica ødelagt. Twitterbillede

Indtil nu. For nu har man asfalteret hele afkørselsarealet, så der i stedet for en konsekvens nu er endnu et kønsløst sving. Formel 1 skulle være det ypperste indenfor motorsportens verden, men man begynder efterhånden at tvivle på det.

Man undrer sig efterhånden ikke over, at kørere kan komme direkte fra de lavererangerende juniorklasser, rykke op i Formel 1 og gøre det godt.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1 er for tøsedrenge Eric Boullier: Vi skyder os selv i foden »