Det nye motorreglement, som fra og med i år har betydet en tilbagevenden til turbomotorer, har mildt sagt fået en blandet modtagelse. Både fans, kørere og teamchefer har udtrykt bekymring og skuffelse over den retning, som sporten bevæger sig i – ikke mindst den manglende lyd fra de nye racere har fået en nærmest sønderlemmende kritik, og seertallene er for nedadgående.
McLarens teamchef Eric Boullier tager nu bladet fra munden. I et interview med ’Autosport’ kritiserer den 40-årige franskmand både den sportslige ledelse og sine kolleger for at fokusere alt for meget på de negative aspekter, hvor man i stedet burde fremhæve sportens dyder.
”Vi skyder os selv i foden i øjeblikket, hvor alle bare kritiserer. Vi har jo faktisk nogle fremragende racerløb stort set hver weekend,” siger Boullier således.
”Der er adskillige lande, der er interesserede i at lægge asfalt til et Grand Prix, og vi burde skubbe på og støtte op om disse ændringer, for det er en god ting at få Formel 1 til nye lande. Sporten burde involvere fansene noget mere, og det samme gælder den nye teknologi,” siger Boullier, som således melder sig i koret af prominente navne, som udtrykker bekymring over sportens fremtid.
Tidligere har både Niki Lauda og Toto Wolff ligeledes ytret sig negativt om den retning, som sporten bevæger sig i, og Bernie Ecclestone har tilsyneladende også erkendt, at man har et problem. Faldende seertal og svigtende billetsalg har fået den 83-årige Ecclestone til at nedsætte en komité, som skal undersøge, hvorledes man får vendt den nuværende tendens, hvor sportens popularitet tydeligt er for nedadgående.
Især Mercedes’ Toto Wolff var meget direkte i sin kritik af sportens ledelse, da han i et nyligt interview kritiserede Formel 1 for sit nærmest totale fravær på de sociale medier. ”Vi kan se en stagnation i antallet af TV-seere, mens tingene vokser eksplosivt på de digitale medier. Jeg kan godt se en udfordring i, at vi ikke kan svigte vores primære kunder (TV stationerne, red.) og forvente massive seertal på de sociale medier, så længe vi ikke kan tjene penge på sidstnævnte, men efter min mening vil vi se en helt anden type marked om 10 år,” siger Wolff således.
Toto Wolff. Copyright Mercedes AMG
Også Monisha Kaltenborn fra Sauber har luftet sine bekymringer i det offentlige rum. Overfor ’Autosport’ udtaler den 43-årige teamchef følgende: ”Vi er ved at blive så isolerede i vores egen verden, at vi ikke længere kan vække følelser hos vores fans. Vi bevæger os i en retning, hvor vi bliver alt for sterile. Vores fans mister interessen for at forstå, hvordan en kører kan udgå af et løb, fordi han trykkede på den forkerte knap, eller fordi en specifik del af en kompliceret enhed ikke længere fungerede. Folk kan ikke relatere til det længere, for det er ikke spændende. Vi er nødt til at simplificere tingene for at genskabe forbindelsen til vores fans.”
Monisha Kaltenborn. Copyright Sauber Motorsport
Vi kan således registrere en stigende frustration blandt teamchefer og ingeniører. Det skal blive spændende at følge, hvorvidt Ecclestone og FIA tager kritikken til efterretning og varsler ændringer allerede i 2015.