Motorstatus - Kevin lige med Button

FIA har gjort status på hvor mange motorer, turboer og ES'er (Energy Store) som alle kørerne har brugt i sæsonen indtil nu

Cosworth CA2010 V8. . Copyright Virgin Racing

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 5/9 2014 klokken 11:09

Reglerne foreskriver at hver kører må bruge 5 motordele af hver i løbet af en sæson. Dertil kommer at motoren er del op i 6 forskellige enheder: ICE (Internal Combustion Engine), TC (Turbo Charger), MGU-K (Motor Generator Unit - Kinetic), MGU-Har (Motor Generator Unit - Heat), ES (Energy Store), CE (Control Electronics).

Status er at Vettel, Maldonado, Kvyat og Bianchi kører med deres 5. ICE'er, dvs selve motoren. Alle andre kørere i feltet er på deres 4. ICE'er.
Kevin Magnussen og Jenson Button står helt lige i regnskabet og har brugt 4 ICE, TC, MGU-K og MGU-H. Af ES og CE har de begge brugt 3.

Dvs at - med 7 løb tilbage i sæsonen, inkl Monza i denne weekend, så har de fleste kørere endnu en motor at gøre godt med. Men hvis Vettel skulle få brug for at skifte selve motoren i sin racer, så vil han blive straffet med 10 pladsen i den næste kvalifikation.

Magnussen, har derimod stadig mulighed for at skifte alle dele af sin motor hvis det skulle blive nødvendigt.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hold øje med: Daniel Ricciardo Italiens GP: 1 frie træning »