Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 5/9 2014 klokken 11:09
Reglerne foreskriver at hver kører må bruge 5 motordele af hver i løbet af en sæson. Dertil kommer at motoren er del op i 6 forskellige enheder: ICE (Internal Combustion Engine), TC (Turbo Charger), MGU-K (Motor Generator Unit - Kinetic), MGU-Har (Motor Generator Unit - Heat), ES (Energy Store), CE (Control Electronics).
Status er at Vettel, Maldonado, Kvyat og Bianchi kører med deres 5. ICE'er, dvs selve motoren. Alle andre kørere i feltet er på deres 4. ICE'er.
Kevin Magnussen og Jenson Button står helt lige i regnskabet og har brugt 4 ICE, TC, MGU-K og MGU-H. Af ES og CE har de begge brugt 3.
Dvs at - med 7 løb tilbage i sæsonen, inkl Monza i denne weekend, så har de fleste kørere endnu en motor at gøre godt med. Men hvis Vettel skulle få brug for at skifte selve motoren i sin racer, så vil han blive straffet med 10 pladsen i den næste kvalifikation.
Magnussen, har derimod stadig mulighed for at skifte alle dele af sin motor hvis det skulle blive nødvendigt.