Italiens GP markerer afslutningen på den Europæiske Formel 1 sæson. Ofte ses netop dette løb, som et af sæsonens vigtigste og det er også derfor at netop Monza har så mange danskere på tilskuerrækkerne.
BMF1 har 6 skribenter på plads på den Italienske bane, hvoraf to har adgang til paddock og dermed pressecenter og alt andet der er godt at tage med ud til danskerne.
Det er netop herfra denne træning er blevet dækket. Red Bulls gigantiske Motor-Home sikrede perfekt dækningsmuligheder og god service til de hårdtarbejdende skribenter.
Red Bull service
Monza er en hurtig bane som er udfordrende for kørerne og ikke mindst materiellet. Netop materiellet og især motorerne, er det der lader til at være Red Bulls største udfordring på nuværende tidspunkt, da Renault motoren lader til at være det ellers stærke holds akilleshæl.
Sebastian Vettel har allerede brugt 5 af hans 5 motorer, hvilket betyder at han bliver nød til at være mere varsom med at presse sit materiel i den resterende del af sæsonen.
Kevin Magnussen er noteret for 4 motorer, som de fleste andre, hvilket er helt fint, selvom der er et stykke vej hjem endnu, da motorerne ikke er skiftet fordi de er færdige, men fordi de bruges på baner der er hårde ved dem, som Monza.
Netop Magnussen og McLaren viste særdeles god form her i den første træning, hvor Magnussen længe stod noteret for hurtigste tid.
Selv da Mercedes GP satte tempo på, var de 2 McLaren biler under 2 tiendedele sekund efter den hurtigste, over halvvejs inde i træningen, så det lover godt for McLaren.
Efter McLaren var der et hul på omkring et halvt sekund ned til de to Ferrarier, hvor det lidt overraskende igen var Räikkönen der var den hurtigste af de to.
Daniel Ricciardo viste torsdag, at han er en glimrende kok, men at hans form ikke var god når han skulle piske æggehvider stive med et manuelt piskeris, se evt. på Twitter under #TheHeatIsOn. Det var dog ikke noget han formåede at tage med sig ind på banen, dan han halvvejs inde i træningen, måtte se sig selv nede som nummer 15, mens Vettel var oppe som nummer 7, lige efter Alonso.
#TheHeatIsOn
De forventede super tophastigheder, lader vente på sig, men igen kan vi notere at Kevin Magnussen er godt kørerende med dagens højeste tophastighed på 336 km/t.
Der er lang vej op til rekorden på 368 km/t, men vi kan godt forvente at den stiger en del i løbet af weekenden.
I jagten på tophastighed, som er ret afgørende netop å Monza, var der flere kørere der var ude og udforske de asfalterede arialer uden for selve banen, uden det dog medførte ulykker.
Med 20 minutter igen, understregede Jenson Button, at McLaren er ved at være med igen, da han satte den hurtigste tid, mens Kevin med tekniske udfordringer, befandt sig i pitten. Alonso rykkede samtidig forbi Kevin, som således var nede som nummer 5 på dette tidspunkt. Stadig lovende.
Jenson Button
Hamilton viste dog kort efter, at Mercedes stadig er bedst, ved at sætte en tid der var mere end 2 tiendedele hurtigere end Buttons.
Vettel havde også på dette tidspunkt fået mere gang i sagerne og var rykket op lige efter Kevin.
Kevin var en af de kørere der var mest fokus på i denne træning, hvilket helt sikkert hænger sammen med den imponerende indsats han viste på Spa for 2 uger siden.
Med 16 minutter tilbage gjorde McLaren sig klar til at sende Kevin Magnussen ud igen, så problemerne var ikke værre end som så.
I øvrigt havde Caterham igen solgt Kobayashis sæde til en betalingskører under den 1. træning. Denne gang var det Merhi der havde gravet dybt i lommerne for at få chancen.
Mod slutningen af træningen, var der ikke de store forandringer i stillingen, da de fleste var gået over på at test med tunge biler.
Træningen sluttede derfor som den så ud med 20 minutter igen. Med Hamilton som den hurtigste, tæt forfulgt af Button.