Pitstoppets anatomi: Fra 67 til 1,9 sekund (video)

Inden man sidder og ærgrer sig alt for meget over, at Kevin Magnussen har et ufatteligt langt pitstop på hele 3,2 sekund, kan det måske betale sig at filosofere lidt over pitstoppets anatomi og udvikling, som vi har samlet nogle videoeksempler på.

McLaren pitstop . Copyright McLaren Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 28/10 2014 klokken 20:10

Uanset hvilken løbsserie man foretrækker, er pitstop en nærmest æstetisk nydelse at se på, og vi har her samlet et par videoklip, som meget fint rammer ind, hvor stor udviklingen har været på denne vigtige del af et racerløb.

Da det i Formel 1, fra 1994 til 2009, var tilladt at påfylde brændstof under et pitstop, var der en hvepserede bestående af 20 mekanikere involveret i pitstoppet. Siden da har alt over 3 sekunder nærmest virket håbløst langsomt.

Nedenstående video giver et interessant billede af pitstoppets udvikling i Formel 1 over årene 2014, 2013, 2010, 2007, 2004, 1997, 1990, 1984, 1982, 1975 og endelig 1950, hvor pitstoppet virkelig tog lang tid, og hvor både hammer og skruenøgle var i brug.



I den næste video herunder kan nydes det hidtil hurtigste pitstop udført af Ferrari under Japans Grand Prix i 2013 med Fernando Alonso ved roret: 1,9 sekund:



Til forskel fra hvepsereden i Formel 1 må der kun deltage 6 mekanikere under et pitstop i den Nordamerikanske pendant, IndyCar Series. Her er et pitstop nærmest en ballet, idet de 6 dansere både skal påfylde brændstof og skifte dæk. Alligevel tager et gennemsnitstop kun mellem 6 og 10 sekunder, hvilket må siges at være ganske imponerende.

Rahal Letterman Lanigan Racing har lagt et eksempel ud på et pitstop, hvor teamets mekanikerne har monteret Google Glass i deres hjelme, hvilket giver et ganske godt indblik i fire af mekanikernes arbejde med dæk og brændstof.



Endelig finder vi NASCAR, hvor der også kun er tilladt 6 mekanikere foran pitmuren samt en 7. mand bag muren, som via en lang teleskopstang vasker bilens forrude af. Her klares påfyldning af brændstof og skift af fire dæk på mellem 12 og 16 sekunder. To dæk plus brændstof klares på 5-7 sekunder af denne series balletdansere.

Her er et hidsigt klip fra Charlotte Racetrack, hvor 6 mand klarer to dæk + brændstof på 8 sekunder (skru op):



Var der i øvrigt nogen, der bemærkede hvordan F1-motorerne lød fra sidste år og bagud?

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Jeg har fortjent sædet Flere teams kan være på vej ud »