Brasiliens GP: Dagen derpå

Årets næstsidste Grand Prix er kørt, og kampen om VM er stadig helt åben. Weekendens løb på Interlagos i São Paolo blev en spændende og intens affære, hvor det helt store drama alligevel udeblev. Velkommen til Dagen derpå.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 10/11 2014 klokken 18:11

Den legendariske Interlagos bane, som hvis ret skal være ret faktisk hedder Autódromo José Carlos Pace, ligger midt i Brasiliens største by Sao Paolo og har ofte dannet ramme om dramatiske og mesterskabsafgørende kampe. Også i år var der lagt op til en duel af de helt store; de 2 Mercedes kørere Lewis Hamilton og Nico Rosberg have før denne weekend kun 2 løb tilbage til at fordele guldet og sølvet mellem sig, og da de tidligere på sæsonen har krydset klinger på dramatisk vis, var det ikke svært at forestille sig endnu en hård og potentielt afgørende dyst mellem de 2.

I dagene op til løbet kunne vi da også konstatere, at de 2 sider af Mercedes garagen angiveligt stort set ikke taler sammen længere, og at der efterhånden er iskold luft mellem de 2 teamkammerater.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton. Copright Mercedes AMG

Nico Rosberg var hurtigst gennem hele weekenden, mens Hamilton måtte se sig henvist til at halse lige efter tyskeren. Rosberg dominerede alle 3 frie træninger, han satte sig på pole position, og da pointene skulle fordeles søndag eftermiddag, var han også kold og modstod presset fra Hamilton. Rosberg tog sejren og bevarede således spændingen frem mod sidste afdeling i Abu Dhabi.

Efter løbet i Brasilien har Hamilton 334 point, mens Rosberg har 317. Det betyder selvsagt, at Rosberg skal slutte foran sin teamkammerat i Abu Dhabi, men selv med en sejr kan Rosberg ikke selv afgøre det. Hamilton bliver verdensmester, hvis bare han slutter på 2. pladsen. Vi må således forvente en super aggressiv Rosberg, som går all in i årets sidste løb om 2 uger. Vi glæder os allerede!

Nico Rosberg. Copyright Daimler Benz

Bag de 2 Mercedes kørere, som for 11. gang i sæsonen kørte en 1-2 sejr hjem til teamet, blev der i starten af løbet kæmpet ganske tæt mellem både Williams, McLaren, Red Bull og Ferrari, men efterhånden som løbet skred frem blev afstandene mellem racerne lidt større, og mod slutningen af løbet var der ikke mange reelle kampe tilbage i løbet.

Williams, som overordnet set må betegnes som en af sæsonens store positive overraskelser, var endnu engang best of the rest, men finske Valtteri Bottas, som ellers ofte har sat sin meget mere erfarne teamkammerat på plads, måtte denne gang se sig slået af en særdeles velkørende Felipe Massa. Brasilianeren strålede på hjemmebanen, hvor han nærmest blev båret frem af de mange fanatiske tilskuere. Bottas havde kvalificeret sig som nummer 4, og finnen var da også godt med i starten af løbet, men han led tilsyneladende under et noget større sækslid end sin brasilianske teamkammerat. Det hjalp heller ikke finnen, at han under et pitstop måtte bruge ekstra tid på at få spændt sin sikkerhedssele, som på mystisk vis var sprunget op under løbet. Bottas sluttede løbet på en skuffende 10. plads, mens Massa med en flot 3. kunne indtage podiet sammen med de 2 Mercedes chauffører.

Feipe Massa. Copyright Williams F1 Team

Hos McLaren måtte Kevin Magnussen se sig slået af Jenson Button. Fra en startposition som nummer 7, 2 pladser bag sin britiske teamkammerat, fulgte danskeren rigtig godt med i starten af løbet. Danskeren lå længe til at slutte i top 6, men ligesom Valtteri Bottas blev han ramt hårdt af massiv dækslitage mod slutningen af løbet. Magnussen var ikke i stand til at følge med de hurtigste, og han måtte se sig passeret af både Fernando Alonso i Ferrari og Nico Hülkenberg i Force India. Magnussen sluttede løbet på 9. pladsen. Anderledes positivt endte dagen for Button, som tilsyneladende forvaltede sine dæk noget bedre end den unge dansker. Button lå længe ganske tæt på Massas 3. plads, men i sidste ende var han ikke i stand til at true den lille brasilianer. Button kørte dog en rigtig solid 4. plads, og dermed masser af vigtige point, hjem til teamet fra Woking.

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Hos Ferrari fik Kimi Räikkönen lidt tiltrængt oprejsning. I modsætning til de fleste andre i feltet var finnen kun i pit 2 gange, og det var tæt på at sikre ham en topplacering. Mod slutningen af løbet kæmpede han en ganske hård kamp med sin spanske teamkammerat Fernando Alonso; en kamp som spanieren trak sig sejrrigt ud af. Räikkönen endte løbet på 7. pladsen, mens Alonso kørte over stregen på P6. Spanieren, som mere og mere ligner en kommende McLaren kører, have ikke en af sine bedste dage, men han brillerede nu alligevel med et par flotte overhalinger, bl.a. på vores egen Kevin Magnussen.

Kimi Raikkonen. Copyright Ferrari Media

Det er fortsat svært for alvor at blive klog på, hvor vi har Red Bull henne. I det ene løb ligger Vettel og Ricciardo og kæmper med Williams om placeringerne lige bag Mercedes, mens de i det næste løb kan være helt væk. Løbet i Brasilien var en total nedtur for Daniel Ricciardo, som havde det svært allerede under kvalifikationen. Den smilende australier startede løbet helt nede fra P9, og han kom aldrig op i den sjove del af feltet. Godt midtvejs i løbet var det slut for Ricciardo; over radioen meldte han om en defekt på sine bremser, men onboard billederne viste, at der snarere var tale om et brud i forhjulsophænget. Under alle omstændigheder var det game over for australieren, som fra pitmuren til gengæld kunne se Sebastian Vettel køre en godkendt 5. plads hjem. Undervejs viste den snart detroniserede verdensmester lidt af den kørsel, som i de senere år har sikret ham mesterskaber på stribe.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Force India mistede formentlig den sidste chance for at fravriste McLaren 5. pladsen i konstruktørmesterskabet. Nico Hülkenberg kørte ganske vist et godkendt løb, hvor han sluttede på 8. pladsen lige foran Kevin Magnussen, men Sergio Perez formåede slet ikke at køre op til sin sædvanlige standard. Mexikaneren sluttede på 15. pladsen, og det betyder, at Force India nu er 34 point efter McLaren.

Hos Sauber er det fortsat lige ved og næsten. Esteban Gutierrez og Adrian Sutil formåede heller ikke denne gang at hente point hjem til det schweiziske team, og der må efterhånden herske noget nær krisestemning hos Monisha Kaltenborns tropper.

Lotus, som viste så fine takter i det forrige løb i Austin, var i denne weekend igen at finde i den tunge ende af feltet. Pastor Maldonado formåede ganske vist endnu engang at få sin racer i mål, men det blev ikke til en pointgivende placering til den venezuelanske kører. Pastoren trillede over stregen på P12. Romain Grosjean i den anden Lotusracer lå længe til at gøre det en smule bedre, men med 8 omgange tilbage af løbet sluttede det brat for franskmanden, som måtte parkere sin racer med noget, der lignede en ødelagt motor.

Romain Grosjean. Copyright Lotus F1

Heller ikke Toro Rosso fik meget med sig fra Brasilien. Daniil Kvyat var en overgang oppe at blande sig i gruppen lige bag Magnussen, men i sidste ende måtte russeren tage til takke med P11, mens hans franske teamkammerat Jean-Eric Vergne sluttede løbet på P13. Ikke nogen god dag for de 2 Toro Rosso kørere, som ellers har vist lovende takter ved flere lejligheder.

I undertegnedes optik fik vi et underholdende og seværdigt løb serveret fra São Paolo. Det ultimative klimaks udeblev – formentlig fordi Lewis Hamilton ikke behøvede en sejr for at forblive favorit til at tage VM-titlen om 2 uger i Abu Dhabi. Til gengæld fik vi endnu engang et spændende taktisk spil mellem de 2 Mercedes kørere, og længere nede i feltet var der masser af kampe og flotte overhalinger.
De sidste brikker i kørerkabalen til 2015 er nu for alvor ved at skulle falde på plads. Endnu er Alonso ikke officielt bekræftet hos McLaren, men mere og mere tyder på, at aftalen er indgået. Til gengæld er det endnu uvist, om den hurtige spanier skal danne par med Kevin Magnussen eller med Jenson Button. McLaren venter stadig med at tage en beslutning, og det er efterhånden næsten ikke til at holde ud længere. Der er ikke mange ledige sæder tilbage på gridden, så hvad har Magnussen af alternativer, hvis det værste skulle ske? Og hvad med Ferrari? Er Räikkönen sikker i sit sæde, eller er der stadig usikkerhed om, hvem der skal danne makkerpar med Vettel hos italienerne? Vi venter i spænding på de sidste udmeldinger.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media


Traditionen tro slutter vi Dagen derpå af med undertegnedes helt subjektive bud på en Hot or Not top 3 fra weekendens begivenheder. Giv endelig jeres mening til kende, hvis I er uenige.

Hot top 3
Nico Rosberg – for at have domineret hele weekenden og modstå presset fra Hamilton under selve løbet.
Felipe Massa – for at køre et blændende løb foran et entusiastisk hjemmepublikum.
Jenson Button - for at levere en flot og solid præstation på et tidspunkt, hvor meget tyder på, at han er på vej ud af teamet.

Not top 3
McLaren - for at trække beslutningen om næste års kører line-up FOR længe.
Lotus – for efter en flot indsats i Austin igen at falde tilbage i den tunge ende af feltet.
Kevin Magnussen - i den nuværende situation er det ikke godt nok at blive nummer 9, når teamkammeraten samtidig bliver nr. 4.


/jh

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Button klar til at forlade Formel 1 McLaren til Abu Dhabi med radikal B-model »