Australiens GP: Hot or Not

Sæsonens første Grand Prix er kørt, og dermed kan der gøres en form for status over det øjeblikkelige styrkeforhold på gridden. Velkommen til sæsonens første Hot or Not.

Sebastian Vettel . Copyright Ferrari Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 15/3 2015 klokken 20:03

Traditionen tro tager vi efter hvert løb temperaturen på Formel 1 feltet og foretager en helt subjektiv vurdering af godt og skidt gennem den netop overståede løbsweekend.

Vi modtager hellere end gerne jeres indspark og kommentarer, eller måske endda jeres bud på en Hot or Not. Nedenstående bud er udelukkende udtryk for undertegnedes oplevelser og indtryk gennem weekenden.


Hot top 3
1: Felipe Nasr. Den unge brasilianer har som så mange andre nytilkomne kørere måttet lægge ører til debatten om betalingskørere og deres tvivlsomme berettigelse til deres plads på gridden. Felipe Nasr har gennem hele weekenden været hurtigere end sin svenske teamkammerat, og i løbet satte han ikke mange hjul forkert, da han med en flot og stabil indsats kørte en 5. plads hjem. En imponerende debut fra Felipe Nasr.

Felipe Nasr
Copyright Sauber Motorsport


2: Sebastian Vettel. Den 4-dobbelte verdensmester er til denne sæson skiftet fra Red Bull til Ferrari, og forventningerne til Vettel er skyhøje. Indtil videre har han håndteret presset med knusende ro, og han ser ud til at have genfundet den glæde ved sporten, som han ikke udstrålede i sidste sæson, og han åbnede sæsonen med en flot 3. plads. Vettel og Ferrari ligner en seriøs bejler til adskillige podieplaceringer i år.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


3: Lewis Hamilton. Selvom det hurtigt kommer til at lyde som en kliche og en nemt og oplagt valg, så er det svært at komme udenom den forsvarende verdensmester, når han præsterer som i denne weekend. Med pole position og føring fra start til mål må man sige, at Hamilton har markeret sig fra starten på sæsonen, og han signalerer i dén grad overskud og ro i alle henseender.

Lewis Hamilton
Copyright Daimler Benz



Not top 3
1: McLaren. Uanset hvordan man ser på det, så er det svært at forsvare og forstå, hvad der sker hos McLaren. Hvordan et team med så mange ressourcer og en motorleverandør med så god tid til at udvikle og forberede sig på sæsonen kan fejle så massivt, det er bare svært at forstå. Det ligner unægtelig en decideret katastrofal sæson for teamet fra Woking.

Jenson Button i MP4-30
Copyright Pirelli


2: Antallet af biler til start. 15 biler til start på det, som altid har været betegnet som motorsportens kongeklasse, det er bare ikke godt nok. Der kan skrives mange og lange klummer om årsagerne til det, og hvordan man kan forestille sig at løse det, men det er under alle omstændigheder ikke Formel 1 værdigt. Spændingen, intensiteten og dramaet er bare ikke det samme med så få biler på banen.

Klar til start på Hockenheim
Copyright Michael Ewert


3: Det tekniske reglement i dets nuværende udformning. Det store mandefald både før og under dagens løb illustrerer måske, at det nuværende tekniske reglement er for komplekst og vanskeligt at arbejde med. Når så mange teams og leverandører ikke kan få tingene til at fungere, er der så ikke noget galt? Er det ikke tegn på, at man fra FIAs side vil for meget for hurtigt? Hvis tingene skal være så komplekse, så er man nødt til at lempe på testrestriktionerne, så alle teams har en reel chance for at teste tingene ordentligt igennem.



/jh

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Løbsresumé, Australiens GP: Hamilton vinder Australiens GP - Dagen Derpå »