Løbsresumé, Australiens GP: Hamilton vinder

Det første af 20 Grand Prixer løb søndag af stablen. Forud lå 500 point klar til at kæmpe om. Udover Manor F1 var Kevin Magnussen, Daniil Kvyat og Valtteri Bottas ude allerede inden starten pga. ødelagte motorer og rygproblemer.

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 15/3 2015 klokken 07:03

Allerede inden start må man igen stille spørgsmålstegn ved Honda/McLaren samarbejdet. En motoreksplosion gjorde det umuligt for Kevin Magnussen at deltage i GP'et. Hondas ører må være ligeså røde som farven på en Ferrari.

Hamilton tog starten, mens en Lotus tog en hård tur i væggen. Safetycar kom på banen som følge af uheldet. Maldonado måtte vinke farvel og opfyldte Nicolas Kiesas profeti om, at han ikke gennemførte første løb. Sebastian Vettel pressede Räikkönen, hvilket forårsagede kontakt med Nasr, som derpå forårsagede kontakt med Maldonado. Grosjean trak sig senere fra løbet, så antallet af deltagende biler nu var nede på 13.

Safetycaren kørte ind på slutningen af omgang tre, og Hamilton var allerede i gang med at bygge et forspring op og satte hurtigt hurtigste omgang. Felipe Nasr viste tænder hos Sauber og bragte sig op på plads fem. Jenson Button og Ericsson begyndte at tabe terræn i den bageste del af feltet, hvilket kun understregede Hondas manglende kraft. Ericsson fik dog senere revancheret sig.

Perez tabte senere tålmodigheden overfor Jenson Button og påkørte briten og fandt sig selv med næsen pegende den forkerte vej. Et lidt for aggressivt overhalingsforsøg gjorde nedbremsningen for hård, og Perez kunne ikke undgå at få kysset McLaren raceren.

Et forsøg på at ændre Räikkönens strategi fejlede totalt for Ferrari, da mandskabet ikke kunne montere finnes venstre bagdæk korrekt.
I front var det kattens leg med musen. Hamilton havde en søndagsaftale med Rosberg på legepladsen, hvor briten kontrollerede dagsordenen.

Efter første pit-stop runde var det som om, at løbet begyndte at vågne op og komme i gang efter en periode, hvor det hele var en smule stagneret. Heller ikke Toro Rosso kunne få dækskiftet til at fungere, hvilket definitivt ødelagde Sainz' løb. Räikkönen fik fornyet fart i bilen efter sit ærgerlige pit-stop og kørte sig som planlagt forbi Ricciardo og op på femtepladsen.

Verstappen meldte sig nu pludselig ind i løbet, men dog på en ærgerlig måde, da hans Renault motor måtte give op, hvilket varsler ilde for motorproducenten, da også Ricciardo måtte skifte sin motor ud allerede inden første løb. Det kraftigt reducerede felt var nu nede på 12 biler.

Räikkönen var knapt nok kommet ud fra sit andet stop på omgang 41, inden han måtte parkere bilen. Endnu en mandskabsfejl kostede finnen deltagelsen i resten af løbet.

Med 10 omgange tilbage gik løbet ind i sin afgørende fase. Felipe Nasr holdt stædigt fast i sin femteplads i debutløbet, mens også Ericsson så ud til at sikre sig point. Der var ikke på noget tidspunkt skyggen af tvivl om udfaldet i front, hvor Hamilton gennem hele løbet dominerede totalt. Jenson Button var, forståeligt nok, ikke i stand til at levere noget nævneværdigt for McLaren, med den begrænsede ydelse fra motoren. Desværre for F1 sporten generelt sad man tilbage med en følelse af, at dagens løb egentlig 'kun' var et træningsløb, hvor den reelle styrke blev afprøvet, og hvor størstedelen af feltet dumpede. Det giver unægteligt noget at arbejde med, hvis intensiteten skal holdes ved lige over de resterende 19 løb.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: Løbet live - Dobbelt Mercedes Australiens GP: Hot or Not »