Australiens GP: Løbet live - Dobbelt Mercedes

Vi er klar til årets første Formel 1 løb. McLaren starter bagerst, som alle i feltet fra bag Bottas rykker op en plads. Der er lagt op til spænding, som ventetiden endeligt er officielt forbi.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 15/3 2015 klokken 05:03

Mercedes dominerede allerede fra første øjeblik igen i år. Til gengæld ser meget af resten af feltet ud til at være utroligt tæt, som Massa starter 3'er, efterfulgt af de to Ferrari kørere.

Bottas er blevet erklæret ude af stand til at køre af FIA, hvilket betyder, at Williams kun stiller til start med én bil, og alle bag Bottas rykker én plads op.

Bane data:
Antal omgange: 58

Banens længde: 5.3 km

Hurtigste omgang: 1.24.125 (Schumacher,'04)

Dæktyper: Soft (gul) og Medium (hvid)

Antal DRS zoner: 2


BREAKING: Allerede inden start:
Kevin Magnussens motor er stoppet allerede på vej ud på banen inden løbet, og han er ude.

Ligeledes er Kvyat stoppet på banen grundet gearkasseproblemer, og er ligeledes ude.


Alle resterende 15 ser ud til at være komme til start, som vi skal ud på formationsomgangen.

Hamilton får en meddelelse om, at der ligger olie gennem flere af svingene, efter Kevins motor begyndte at ryge tidligere.

Top 9 starter på brugte softs, Maldonadp (P10) på nye softs sammen med Button og Hülkenberg, hvor Verstappen, Pérez og Ericsson er på medium.

Omgang 1-10
(1/58): Starten går, og Hamilton tager starten. Der er kontakt mellem en Ferrari og Nasr, som Maldonado bliver slynget ud i muren og Safety Car kommer på banen.

Det var Kimi Räikkönen, der var i sammenstød i første sving, og han er nu nede som 8'er. Massa er fortsat 3'er, Vettel 4'er.

(2/58): Meddelelse til Grosjean: Box, box, box, undskyld, vi er nødt til at tage bilen ud af løbet.

SC kører ind næste omgang.

(3/58): Replay viser, hvordan Nasr er invovleret i både sammenstødet med Kimi og med Maldonado.

(4/58): Ericsson har allerede taget sit første pitstop, som løbet gives frit.

Nasr presser Riccardo for P5, som Kimi bliver overhalet af Sainz.

Pérez får meddelelse om, at han har overhalet Ericsson under SC.

(5/58): Vi har stillingen:
Hamilton
Rosberg
Massa
Vettel
Nasr
Ricciardo
Sainz
Räikkönen
Verstappen
Hülkenberg
Ericsson
Button
Pérez

(6/58): Rosberg sætter hurtigste tid. Fra Nasr (P5) til Räikkönen (P8) ligger de alle indenfor et sekund fra den forankørende.

(7/58): Nasr taber tid til Vettel hver af de sidste 3 omgange, som Räikkönen får snuppet Sainz for P7.

(8/58): Næste for Kimi at indhente er Ricciardo. Han ligger og kører en del hurtigere, som Ricciardo klager over understyring.

(9/58): Rosberg hurtigste tid igen i første sektor. Der er under 2 sekunder op til Hamilton.

(10/58): Räikkönen helt oppe bag Ricciardo. Sainz er faldet tilbage til mere end 1 sekunds afstand.

Button klager over vibrationer, når han skal bremse. Han er øjeblikkeligt P12 og næstsidst.

Billeder fra Australien
Copyright Mercedes AMG



Omgang 11-20
(11/58): Kimi stadig bag Ricciardo, men ligger på lur til den mindste fejl, der kan føre til overhaling.

(12/58): Nasr bliver spurgt til sine dæk: "De er fine," svarer han.

Pérez er ved at have hentet Button nede bagerst i feltet. Han snupper over et halvt sekund per omgang, men på trods af farten får Button forsvaret sig i svingene.

(13/58): Button får radiomeddelelsen: "Det er godt kørt, Button, bliv ved med at gøre det svært for ham!"

(14/58): Räikkönen endnu bag Ricciardo, under et halvt sekund mellem dem. Nasr er ligeledes kun et halvt sekund foran dem.

Pérez tager sig lige en snurretur i sving 3, men fortsætter.

(15/58): Pérez bliver spurgt om han har noget skade på bilen, men det tror han ikke. Button siger til sin ingeniør, at han har mindre skader, men at de ikke er alvorlige, tror han.

Replay viser, hvordan de to kørere stødte sammen, som Button får at vide, at der kun er 13 tilbage og derfor mulige point. "Yeah, roger that," svarer han.

(16/58): Räikkönen forsøger sig på Ricciardo. Intet held denne gang heller.

(17/58): Räikkönen pitter. Button meddeler panisk, at der er problemer med rattet!

Der er problemer med venstre baghjul på Kimi's racer, og hans stop tager 8.7 sekunder. Han er på banen som P11, med et nyt sæt brugte softs.

Hamilton stadig i føring, et par sekunder foran Rosberg.

(18/58): Räikkönen sætter hurtigste 1. sektor. Feltet er rimeligt roligt ellers.

(19/58): Ricciardo klager over at bilen bliver dårligere og dårligere.

Räikkönen meddeler problemer med frontvingen - Teamet vil kigge på det, siger de.

(20/58): Massa fortæller sin løbsingeniør, at hans dæk er begyndt at smuldre lidt foran, men ellers er de ok.

Ericsson (P10) er ved at hente lidt ind på Hülkenberg - Der er under 1 sekund mellem dem nu.

Pirelli dæk
Copyright Pirelli



Omgang 21-30
(21/58): Ericsson stadig på jagt efter Hülkenberg.

(22/58): Hülkenberg får at vide, han skal i pit næste omgang, som Massa får sig et stop på 3 sekunder og er tilbage bag Ricciardo som P6.

Hülkenberg pitter - 3.1 sekunder og er på banen som P11 med nye soft dæk. Ericsson spørger om han skal blive ude, og pitten svarer: "Ja, bliv endeligt ude, tryk på!"

(23/58): Hamilton øger langsomt afstanden til Rosberg.

Massa får at vide, han skal forsøge at komme forbi Ricciardo.

(24/58): Ricciardo får at vide, han skal pitte, som der ellers var angreb fra Massa.

3.4 sekunders stop til Ricciardo - Han er tilbage som 10'er bag Räikkönen.

(25/58): Vettel pitter, som Räikkönen har hentet Ericsson. Sainz pitter også.

Vettel kommer ud lige foran Massa, som Räikkönen snupper Ericsson.

Problemer for Sainz i pitten - De kan ikke få sat venstre baghjul på. Hamilton i pit som Sainz kører ud.

(26/58): Button får at vide, han skal pitte: "Det er for sent til det!" svarer han.

Nasr snupper et pitstop, kommer ud bag Ericsson, som Rosberg pitter.

(27/58): 4 kørere har endnu ikke pittet. Räikkönen bruger DRS og kommer nemt forbi Verstappen for P5.

Ericsson i pit, tilbage som P10.

(28/58): Button klager over dækkene, og melder selv, at han vil i pit nu.

Kimi sætter hurtigste omgangstid.

Button kører i pit, som Ericsson genvinder P10 fra Pérez.

(28/58): Stillingen lyder:
Hamilton
Rosberg
Vettel
Massa
Räikkönen
Verstappen
Nasr
Ricciardo
Hülkenberg
Ericsson
Pérez
Sainz
Button

(29/58): Intet nyt.

(30/58): Vettel trækker fra Massa.

Billede fra test 22. februar 2015
Copyright Force India



Omgang 31-40
(31/58): Kimi sætter hurtigste tid igen, som Vettel trækker yderligere fra Massa.

Med de hurtigere tider, indhenter Kimi over et sekund per omgang på Massa.

(32/58): Hamilton snupper Button med en omgang.

(33/58): Endnu en hurtigste omgang fra Räikkönen, som Verstappen går i pit til sit første stop.

(34/58): Sainz P12 henter ind på Pérez - Under 1 sekund mellem de to.

Verstappen meddeler at der er røg fra bilen. Han stopper lige foran pitten på græsset, ude af fare for de andre.

(35/58): Gult flag til de får fjernet raceren. Der er nu kun 12 tilbage i løbet.

Sainz stadig bag Pérez, men indenfor et sekund.

(36/58): Hamilton får at vide, at der kan ligge olie i sving 13-14, efter Verstappens stop.

Rosberg sætter hurtigste tid.

(37/58): Sainz helt oppe bag Pérez igen nu. Han angriber ved indgangen til alle sving, men det lykkes ikke.

(38/58): Hurtigste tid fra Hamilton.

(39/58): Opmuntring til Ricciardo fra pitten - Han er hurtigere end Nasr.

Stillingen lyder:
Hamilton
Rosberg
Vettel
Massa
Räikkönen
Nasr
Ricciardo
Hülkenberg
Ericsson
Sainz
Pérez
Button

(40/58): Rosberg meddeler at det bliver svært at nå i mål på det nuværende sæt dæk.

Pérez pitter. 7.1 sekunder, problemer med det ene forhjul. Han er tilbage bagerst.

Ricciardo stadig lige bag Nasr. 0.560 sekunder mellem dem.

Carlos Sainz Jr.
Copyright Getty Images/Toro Rosso


Omgang 41-50
(41/58): Kimi i pit. Stadig problemer med samme bagdæk, men et hurtigere stop end sidst. Han er på banen som 7'er, bag Ricciardo.

Han når ikke langt før han parkerer - Hans venstre baghjul er løst, og han har stoppet motoren.

(42/58): Dum fejl af Ferrari. 11 kørere tilbage.

Rosberg meddeler, at hans dæk føles lidt bedre igen nu.

(43/58): Button overhales af Pérez og er nu eneste udenfor pointene.

(44/58): Ericsson snupper en tur uden for banen og bliver hevet i pit med det samme.

(45/58): Ericsson tilbage som 9'er.

3 sekunder mellem Vettel og Massa.

(46/58): Hülkenberg pitter. Kommer tilbage som P7 foran Sainz.

(47/58): Hamilton hurtigste tid i 1. sektor.

Alle kørere har haft begge dæk på, og burde kunne køre færdigt.

(48/58): Rosberg hurtigste omgang - 1.31.092.

(49/58): Ikke meget nyt på banen.

Stillingen lyder:
Hamilton
Rosberg
Vettel
Massa
Nasr
Ricciardo
Hülkenberg
Sainz
Ericsson
Pérez
Button

Pérez får at vide, at Sainz dæk er meget brugte, og de skal kæmpe, men godt kan nå ham. Der er 9 sekunder op til ham.

(50/58): Hamilton hurtigste tid. Button meddeler: "Stort problem!" Til pitten. Hvad vides endnu ikke.

Ericsson henter 1.3-2.2 sekunder på Sainz per omgang. Der er 4 sekunder mellem de to.

Vettel P3
Copyright Ferrari Media



Omgang 51-58
(51/58): Button stadig med trods meddelelse om problemer. Massa får opmuntring fra pitten om, at han stadig kan nå Vettel på P3.

(52/58): Ericsson nu 3 sekunder fra Sainz.

(53/58): 1.6 Sekunder mellem de to.

(54/58): Rosberg har Hamilton i syne, med 5 omgange igen.

Ericsson har nu nået Sainz.

(55/58): Hamilton nervøs for benzin niveauet. Det er OK, får han at vide.

Ericsson fortsat lige bag Sainz. Intet held med at komme udenom.

Forsøger endnu en gang, stadig holder Sainz sin plads.

(56/58): Endnu et forsøg - Indenom, og denne gang lykkes det for Ericsson.

Massa er 4 sekunder fra Vettel - Det ser ikke ud til, han når op til ham, taget omgangstiderne i betragtning.

(57/58): Rosberg er 1.8 sekunder fra Hamilton.

Han henter 0.2 sekunder på seneste omgang, hvilket gør det umuligt at nå inden.

(58/58): Sidste omgang. Hamilton fortsat i føring.

Vi slutter med stillingen:
Hamilton
Rosberg
Vettel
Massa
Nasr

Ricciardo
Hülkenberg
Ericsson
Sainz
Pérez

Button

Udgåede:
Räikkönen
Verstappen
Grosjean
Maldonado
Kvyat
Magnussen

Det var afslutningen på dækningen af årets første løb - Ikke det mest spændende, dog med nogen dramatik undervejs.

Vi er selvfølgelig tilbage d.27-29. marts med Malaysias GP.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T31:54.067 2 25
2. 2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T31:55.427 2 18
3. 4. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T32:28.590 2 15
4. 3. Felipe Massa Williams Racing
P
1T32:32.263 2 12
6. 7. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
57 omg. 2 8
11. 17. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
56 omg. 2 0
12. 5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
53 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 13. Daniil Kvyat Oracle Red Bull Racing
P
0 omg. 2 0
17. 18. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bottas stadig tvivlsom Løbsresumé, Australiens GP: Hamilton vinder »