Kinas GP, løbsresumé: Hamilton vinder

Efter det Malaysiske GP var der lagt op til endnu en spændende duel i Kina. Hamilton havde op til søndagens start domineret weekenden. Det gjorde han også søndag.

Malaysias GP 2015 . Copyright Daimler Benz

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 12/4 2015 klokken 09:04

Hamilton, Rosberg og Vettek kom alle godt afsted, mens Raikkonen fik kørt sig frem til fjerdepladsen, mens Bottas og Massa ikke fik lagt godt fra land. Heller ikke Ricciardo fik nogen drømmestart, da motoren på det nærmeste gik i stå og australieren dumpede ned gennem feltet. Alonso fik bragt sig en smule frem og op som nummer 14 med Button bag sig.

Der blev fortsat kæmpet tæt i toppen og midten af feltet. Begge Red Bulls havde en intern kamp i bunden, mens de to Ferrari racere tabte terræn på Rosberg, hvorimod Hamilton havde etableret sig i front.

Verstappen havde længe fulgt Ericsson i Sauber og forsøgte sig til sidste med en dristig overhaling for enden af langsiden, der nær havde skabt kontakt, og bragte sig op på en tiendeplads. Dagens første mand måtte udgå med gearkasseproblemer, da Nico Hülkenberg parkerede i græsset.

De første pit-stop begyndte at blive eksekveret, hvor Ferrari især havde mulighed for at ændre begivenhedernes forløb ift. dækvalg. Hamilton kørte stærkt i front, inden han også dykkede ind. I front var det ens strategier efter første pit-runde, hvor de første fire var på samme dæktype.

Red Bull og Ricciardo havde op til weekenden taget den tredje motor i brug, og på omgang 17 blev pålideligheden af Renault gjort til skamme, da Kvyat's motor eksploderede. Det er nyt brænde på bålet til rygterne om Red Bulls overvejelser ifm. deres tilbagetrækning fra sporten.

Heller ikke Torro Rosso havde en god dag. Denne gang var det dog ikke motoren, men gearkassen, der satte en stopper for Sainz' løb. Skulle man tro. For det lykkedes den gæve spanier at få sin racer op i gear igen.

Det begyndte at spidse lidt til i fronten, hvor Ferrari hele tiden havde visuel kontakt med de to Mercedes racere. En duel mellem Vettel og Rosberg syntes lige på trapperne, mens Hamilton havde styringen i front. De to Williams racere havde op til weekenden bekendtgjort, at de havde nye opdateringer klar og ville lægge pres på Mercedes. Presset lod dog vente på sig, da de to hvide biler ikke gjorde nogen væsen af sig på plads fem og seks.

Ferrari var igen i offensiven og trak Vettel ind, som et forsøg på at kunne køre sig forbi Rosberg i pit-stop sammenhæng, hvilket dog i første omgang ikke så ud til at lykkes. Raikkonen var på daværende tidspunkt førende i løbet på meget brugte softdæk, men gik hurtigt i pit.

Maldonado er snart en mand, der fortjener sit eget løbsresumé. Lotus køreren missede indkørslen og venstresvinget til pit-lane, hvorpå han måtte anvende en trepunkts vending for at kunne køre sig selv i den rigtige retning og kostede vigtige point for teamet.

Max Verstappen havde en god dag i sin Torro Rosso og kørte sig med 16 omgange igen op som nummer otte. Også Ricciardo havde kørt sig op fra en skuffende start og kæmpede en brav kam og den sidste pointgivende placering, som han vandt på en overhaling af Ericsson.

Med otte omgange igen var der gode kampe i bunden af feltet, mens fronten synes afgjort. Hamilton havde opbygget sig et komfortabelt forspring på fem sekunder til Rosberg, mens Raikkonen, der jagtede Vettel, blev forstyrret af langsommere biler, som afblæste jagten midlertidigt.

Maldonado og Button kunne ikke helt enes om vejen rundt i første sving. Button forsøgte sig med en overhaling, men ramlede i stedet sammen med Maldonados bagende og sendte venezuelaneren af banen. Maldonando måtte et par omgange efter lukke helt ned og bakke ind i garagen.

Max Verstappen måtte efter blændende kørsel stå af blot to omgange før mål på start/mål langsiden. Det resulterede i en safetycar, som øjensynligt ville ledsage bilerne i mål.

Endnu engang understregede Hamilton sin plads i den absolutte top, og lod alle andre vide, at han er i en liga for sig. Der blev også tid til lidt pauseunderholdning, da de kinesiske marshalls ikke formåede at bugsere raceren gennem lemmen i pit-væggen uden at kile den fast.











Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: Løbet LIVE. Hamilton tog det hele Rosberg: Lewis ødelagde mit løb »