En Formel 1 bil der vinder løb, eller kan vinde løb, vil altid være designet så optimalt som muligt, hvilket altid vil være på kant med reglerne.
Nogle gange, vælger designerne at lave udformninger, der ikke overholder reglerne, men som er så smart udført, at FIA ikke kan kontrollere det.
Sådan har det flere gange været med udformningen af primært frontvingerne, der har enorm betydning for hele Formel 1 bilens aerodynamik.
Nu er der dog kommet fokus på bagvingerne, der generere op mod 25 % af en Formel 1 bils downforce, hvilket er en del.
Under det seneste løb i Englend, havde Motorsport.com's Franco Nugnes og deres tilknyttet kunstner Giorgio Piola, sat sig for at se nærmere på Mercedes bagdæk, for at lave en analyse af, hvorfor de bruges så hårdt.
Men i deres analysearbejde opdagede de, at bagvingen lavede et knæk ned, når den blev belastet hårdt, ned af langsiden.
Det er tilladt, at vingen kan flekse lidt, men det de opdagede, var ud over det tilladte.
Når vingen bliver fladere på langsiden, vil bilen kunne kører hurtigere og ved at den rejser sig op i svingene, vil de også have fordelen af stor downforce i svingene.
Det var dog ikke kun Mercedes, der anvendte denne taktik under jubilæumsløbet på Silverstone, Red Bull var også med. Om det er nyt for dem og dermed en af grundene til at de nu er i stand til at vinde løb, vides endnu ikke, men analyser af deres bagvinger ned af langsiden viste, at de lagde sig op mod 3 cm ned.
Som Franco Nugnes skriver her på
motorsports.com, er FIA nu opmærksom på dette og det forventes, at der kommer en præcisering af reglerne inden eller omkring løbet i Barcelona.
Det viser dog, at Formel 1 ingenørne altid er klar til afprøve grænserne.