Sebastian Vettel er i frit fald hos Ferrari, det er der ingen tvivl om, men hvorfor alle problemerne kun rammer ham, samtidig med at det går bedre og bedre for Charlse Leclerc i den anden Ferrari, kan man kun gætte på.
En ting er sikker, situationen som den er nu, skader både ham selv og resten af teamet. Der er kun én løsning: Sebastian Vettel må væk fra Ferrari nu!
Det er aldrig klogt at hænge sit beskidte undertøj offentligt til tørre - især ikke når det er rødt og bliver båret på skift af de forskellige ansatte hos Ferrari.
Englands Grand Prix 2020. Ferrari torsdag. Sebastian Vettel
Copyright Ferrari
Mens Leclerc har kunnet hente hæderlige placeringer i sin Ferrari, har Vettel kæmpet både med sin bil og med teamet.
Især kampen med teamet er et stort problem.
Vettel har flere gange været ude og kritisere Binotto og resten af Ferrari, bl.a. detaljerne angående hans udeblevne kontraktforlængelse og strategien under løbene. Samtidig er det tydeligt, at mekanikerne omkring tyskeren ikke føler, at de skal yde deres optimale indsats, med glemt værktøj i bunden og løse pedaler til følge, som det har været tilfældet.
Under jubilæumsløbet på Silverstone langede eksverdensmesteren kraftigt ud efter sin løbsingeniør, fordi han mente strategien omkring hans pitstop var forkert, hvilket også kunne se sådan ud.
Englands Grand Prix 2020. Ferrari torsdag. Sebastian Vettel og Charles Leclerc
Copyright Ferrari
Som Formel 1-fan er det tåkrummende pinligt at se et så stolt verdensmesterteam som Ferrari gå i opløsning i fuld offentlighed – bortforklaringerne fra Binotto og Vettel efter løbene er næsten lige så pinlige som radiokommentarerne under løbene.
Vettel er ikke uskyldig i teamets nedgang. Han har selv lavet mange dumme fejl i år og sidste år. Bare tænk på Brasilien 2019, hvor han kørte Leclerc af banen, Hockenheim 2018, hvor han selv kørte af banen efter at have ført stort set hele løbet, eller 70 års jubilæumsløbet i denne uge, hvor Ferrarikøreren spandt af banen og endte sidst efter få sving, en manøvre der har fået hans tidligere holdkammerat Daniel Ricciardo til at kalde et spin under acceleration for en Seb.
Men man kan diskutere, om han også er den hovedansvarlige for problemerne hos Ferrari. Er det Vettel, der ikke kan klare modgang, eller er det teamet, der ikke har kunnet bygge en god bil og/eller bevidst favoriserer Leclerc på bekostning af Vettel? Ferrari fik jo heller ikke det rigtigt til at fungere, da Alonso kørte for dem.
Reelt set er det irrelevant, for konflikterne mellem Ferrari mellem Vettel og Ferrari skaber dysfunktionelle arbejdsforhold, der ikke blot skader Vettel og Ferrari men også sender ekstremt negative signaler til omverdenen.
Sidstnævnte blev rammende udstillet, da Tv-stationen Canal+ var hurtige med et kamera og en mikrofon, da Vettel og tyskerens tidligere teamchef hos Red Bull, Christian Horner, mødte hinanden efter løbet på Hungaroring. Her udspillede følgende dialog sig:
Horner: "Har de (Ferrari, red.) virkelig fjernet dit navn fra din jakke?"
Vettel: "Ja"
Horner: "Det er en ret barsk opførsel, hwa! Har du det okay?"
Vettel: "Ja"
Stemmeføringen og det nølende svar fra Vettel på sidste spørgsmål efterlader ingen tvivl om, at stemningen hos Ferrari er ret giftig og har været det i et stykke tid. Og at tyskeren langt fra har det godt på sin arbejdsplads.
Ferrari vil gerne blive et vinderteam igen. Det kræver, at man har 2 kørere, der kan komme med konstruktiv feedback til mekanikerne og løbsingeniørerne, så man kan udvikle på bilen. Af en eller anden årsag fungerer det ikke med Vettel, og slet ikke i år. Faktisk forlyder det, at man slet ikke giver tyskeren adgang til de data, han kunne bruge til at hjælpe holdet.
Teamet har brug for arbejdsro til at finde løsninger på problemerne. Internt hos Ferrari skal der foretages personalemæssige ændringer og justeringer, før arbejdsprocesserne fungerer optimalt som i Schumachers tid. Justeringer der er sat i gang, men fortsat under Binottos ledelse.
I år køres der hele 3 Formel 1 Grand Prix i Italien, hhv. på Monza, Imola og Mugello. Ferrari ser især løbet på Mugello den 13. september som en kæmpe marketingmulighed, da banen ejes af Ferrari og anses for deres egentlige hjemmebane. Derfor kan man ikke bruge den dårlige stemning op til et så vigtigt arrangement.
På den anden side ville Vettel også have en kæmpe fordel ved at forlade Ferrari nu: Hvis den firedobbelte verdensmester vil gøre sig forhåbninger om at køre hos Racing Point eller et andet team næste år, nytter det ikke noget, at han skaber sig over for sine teamkolleger, laver den ene kørerfejl efter den anden og lander uden for pointene. Jo dårligere Vettel præsterer i løbet af sæsonen, desto ringere forhandlingsposition har han om et sæde til næste år.
For hvem gider ansætte en kører, der hele tiden hidser sig op, og som konstant er langsommere end sin teamkammerat?
Vettel har også brug for ro til at tænke sin fremtid i Formel 1 godt og grundigt igennem. Det er ikke sikkert, at han får lov til at køre for Racing Point: For det første har Perez’ mexicanske sponsorer smidt flere penge på Lawrence Strolls skrivebord i håb om at kunne beholde Perez næste år, og for det andet kan Racing Point ende i store problemer pga. de endnu ikke færdigbehandlede protester fra Renault i forbindelse med Racing Points kopiering af sidste års Mercedes.
Men hvem skulle så erstatte Vettel resten af sæsonen?
Giovinazzi er officiel reservekører og derfor det oplagte valg. Samtidig kan Ferrari ikke påstå at de har den bedste bil denne sæson, hvorfor det kan være lidt lige meget med hans middelmådige præstationer. Manden er italiener og har et relativt roligt gemyt.
Alfa Romeo Racing portrætter 2020. Antonio Giovinazzi
Copyright Alfa Romeo
Et andet bud kunne være Mick Schumacher. Schumacher har heller ikke præsteret optimalt i år, men han kunne fungere som en slags pladsholder for Sainz og være med til at styrke Ferraris brand takket være det nostalgiske efternavn.
Mick Schumacher
Copyright FIA Formula 1
At tro at Kevin Magnussen kunne været et bud, vil desværre nok være lidt naivt. Skulle Kevin få tilbudt sædet, vil det betyde at han siger ja tak til blot en halv sæson på holdet, hvilket reelt kan betyde, at han står uden sæde efter denne sæson, med mindre Ferrari og HAAS laver en aftale på forhånd. Men det kunne også give Kevin den chance han søger, for at vise hvor dygtig han egentlig er i en bil der kan være med fremme i den forreste del af feltet.
Kevin Magnussen under Englands Grand Prix 2020
Copyright Haas F1
En sidste mulighed kunne være, at Vettel bytter plads med Hülkenberg, der fortsat ser ud til at vikariere for Perez. Det kunne sende Perez helt ud af Formel 1 allerede nu, mens Hülkenberg vil have alt at vinde, ved at få resten af sæsonen hos Ferrari og dermed øge sine chancer for at sikre sig et sæde i 2021, evt. som afløser for Kimi Räikkönen, der forventes at køre sin sidste sæson i Formel 1 i år.
Nico Hülkenberg treer i kvalifikationen til 70 års jubilæums GP på Silverstone
Copyright BWT Racing Point
En ting er dog helt sikker. Vettel og Ferrari må gå hver til sit og det skal ske nu!