Får Mercedes også dækproblemer i Spanien?

Mercedes leder stadig efter svar på dækproblemerne på Silverstone. Temperaturen spiller en afgørende rolle for dækkenes levetid, men nu bliver det mindst lige så varmt i Spanien. Taber Mercedes igen?

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 10/8 2020 klokken 21:08

"Jeg er virkelig spændt på, hvordan vi klarer os i Barcelona", udtaler Mercedes-chefen Toto Wolff til motorsport-total.com.

Han peger på, at Pirelli-dækkene og Mercedes’ bil ikke er en god kombination, når vejret bliver rigtigt varmt.

Andrew Shovlin, der er chefingeniør hos Mercedes indrømmer også, at holdet bliver nødt til at få løst de såkaldte blistering-problemer "meget hurtigt."

Selv om alle F1-teams i højere eller mindre grad havde problemer med Pirelli-dækkene på Silverstone, så var Mercedes hårdest ramt, påpeger Shovlin.

Problemet er, at Mercedes‘ bil har et utroligt højt vejgreb, både aerodynamisk og mekanisk, og ved temperaturer på over 30 grader og i hurtige sving slider det ekstremt på dækkene.

Banen i Barcelona har begge dele: højere temperaturer og masser af hurtige sving. Det kan blive et problem for Mercedes igen.

"Hvorfor havde vi de største problemer blandt de forskellige teams? Vi ved det simpelthen ikke endnu," udtaler Andrew Shovlin. ”Vi flyver derhen [til Spanien] på tirsdag og skal allerede køre igen om fredagen. Vejrudsigten siger 30 grader, og banen minder om Silverstone. Vi ved godt, at hvis vi ikke får styr på problemet, så kommer vi til at se dumme ud igen på søndag.”

En ting er dog godt for Mercedes: Pirelli tager de hårdede dækcompunds med til Barcelona, dvs. dækkene med koderne C1 (hård), C2 (medium) og C3 (blød) – et niveau hårdere end på Silverstone 2.

Pirellis dækallokering til første halvdel af 2020-sæsonen.Pirellis dækallokering til første halvdel af 2020-sæsonen.
Copyright Pirelli 2020


Så Andrew Shovlin håber på, at de hårdere dæk kan hjælpe Bottas og Hamilton lidt: "Hvis vi ikke kan løse problemet, kan vi forhåbentlig holde problemet lidt i skak ved at køre på C1 [det hårdeste dæk]."

Det bliver dog ikke nemt at løse problemet, mener Shovlin: "Sidste års bil havde ikke dette problem. Og dette års bil er stort set en videreudvikling af den gamle bil. Og vi har ikke ændret filosofien drastisk.”

Derfor har Mercedes i øjeblikket heller ikke nogen forklaring på, at hvorfor blistering-problemet helt præcist opstår. "Vi undgik dem [problemerne med dækkene] i forrige uge [Silverstone 1] i første stint pga. safetycar-perioden, og desuden kørte vi det meste af tiden på de hårde dæk.“

Det lange stint på de ekstra hårde C1-dæk kan hjælpe Mercedes til at finde årsagen til problemerne: ”Vi har data fra forskellige baneforhold og forskellige dækcompounds – derfor er der meget, som vi bliver nødt til at analysere."

Spørgsmålet er, om de kan nå det i denne uge…

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nyt chassis til Vettel Formel 1-eksperten: ”Vettel må væk nu!” »