Forbud mod Haas’ T-vinge

Foruden hajfinner har de såkaldte T-vinger pådraget sig en del opmærksomhed på grund af usikkerhed omkring deres stabilitet. Som første team, har Haas nu fået direkte forbud mod at benytte sin vinge.

Barcelona 2017 pre-season test. Romain Grosjean i Haas raceren . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/3 2017 klokken 13:03

Det lyder som en jager fra Star Wars, men ikke desto mindre er der tale om den lille ekstra vinge, som er monteret over den såkaldte hajfinne på Formel 1-bilerne. Vi taler om T-vingen, der blev introduceret under vintertesten i Barcelona og senest under den frie træning op til weekendens F1-grand prix i Melbourne.

Nu har motorsportens ledende organ, FIA, tænkt sig at forbyde brugen af de såkaldte T-vinger på Formel 1-bilerne. Således viste TV-billeder, at vingerne er ret fleksible og derfor svinger og vibrerer meget, især i svingene, hvor bilerne nu angriber kerbs med endnu større hastighed end tidligere og giver deraf følgende stærke vibrationer.

Usikkerhedens første offer er Haas F1 team, som nu er blevet beordret til at fjerne vingen fra sine to biler. Selv om en ændret konstruktion muliggør, at Haas kan forsøge sig med en ny vinge, er teamchef Günther Steiner usikker på, om vingerne kommer på igen lige med det samme.

Kevin Magnussen i Haas raceren med T-vingen over luftindsugningen.
Copyright Haas F1


”Vi kørte med vingen hele tiden i Barcelona og har aldrig oplevet problemer under nedbremsning eller andet,” udtalte Steiner.

”I FP2 (2. frie træning, red.) blev vi nødt til at afmontere den igen på grund af dens bevægelser. Så må vi se, hvad vi gør i FP3. På dataene kan vi se, at det giver os downforce. Det virker altså, og så vil vi have den tilbage på bilen igen. Vi skal bare sikre os, at vi har tilladelse til det.”

”På denne racerbil er alting ude på kanten, alting hjælper, så du vil selvfølgelig gerne beholde den på,” indrømmede Steiner.

FIA’s løbsdirektør, Charlie Whiting, har udtalt, at organisationens tekniske specialist, Jo Bauer, vil checke samtlige vingers stabilitet i forbindelse med løbet i Melbourne.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin: En frustrerende dag Australiens GP: 3. frie træning. Vettel hurtigst »