Optakt til Las Vegas’ Grand Prix

For første gang i 41 år vender Formel 1 tilbage til Las Vegas, og det er på en helt ny bane. Det betyder mange ubekendte, der måske kan kaste en overraskelse af sig. Her kan du læse BMF1.dk’s optakt til Las Vegas’ Grand Prix.

Indgang til paddock i Austin . Copyright BMF1.dk

Af: Andreas Hansen (ah@bmf1.dk) d. 15/11 2023 klokken 15:11

Endestationen lurer i horisonten for Formel 1 i 2023. To løb er der tilbage, og i weekenden venter en spændende udfordring, når en ny bane lægger asfalt til Formel 1. I øjeblikket er der meget snak om vejret, og hvordan det kommer til at påvirke løbet. Med to løb tilbage begynder det også at være sidste udkald, hvis der skal ændres i mesterskabsstillingerne.

Er det mere at køre om?
Med to løb tilbage i denne sæson er det nemt at tænke, at tingene så små er overstået i både kører- og konstruktørmesterskabet. Men spørger man Mercedes, Ferrari, McLaren og Aston Martin, er der næppe noget, der er afgjort endnu.

Englands Grand Prix 2023. Charles Leclerc på vej i pitEnglands Grand Prix 2023. Charles Leclerc på vej i pit
Copyright Ferrari


I kampen om andenpladsen i konstruktørmesterskabet er der kun 20 point mellem Mercedes og Ferrari, og den afstand kunne sagtens have været mindre, hvis ikke Charles Leclerc måtte udgå på formationsomgangen under Brasiliens Grand Prix. Mercedes så ikke stærke ud i Brasilien, så de har noget at revanchere, hvis ikke Ferrari skal overhale dem i konstruktørmesterskabet.

McLaren har længe været godt kørende, mens Aston Martin i samme periode er faldet længere tilbage. I Brasilien viste Aston Martin dog god fart i bilen, og dermed indleder de igen jagten på fjerdepladsen. 21 point adskiller de to britiske teams fra hinanden, så der er stadig meget på spil.

I den tungere ende af konstruktørmesterskabet har AlphaTauri nu i flere løb vist, at de har farten til at kæmpe med om pointene. Teamet er således blot syv point efter Williams i jagten på syvendepladsen. Der er altså stadig kampe, der skal udkæmpes i begge ender af konstruktørmesterskabet, og det er kampe, der har stor indflydelse på økonomien hos de forskellige teams.

Kulden i ørkenen
Vi har tidligere her på BMF1.dk beskrevet de lave temperaturer, der lige nu ser ud til at få stor betydning for weekendens Grand Prix. Det kan du læse mere om her.

Lige nu er der forskellige meldinger om, hvor temperaturen kommer til at lande. Nogle meldinger lyder på ti grader, mens andre melder om temperaturer helt ned til seks grader. Uanset hvad, så bliver det en udfordring for kørerne, og måske kan vi ende med det koldeste Grand Prix nogensinde.

Tilbage i 1978 blev Canadas Grand Prix kørt i fem graders varme, hvilket er det koldeste nogensinde. I 2020 så vi også to kolde løb, da både Tysklands Grand Prix og Tyrkiets Grand Prix havde temperaturer på omkring ti grader.
Vi går altså ind i weekenden med et stort spørgsmålstegn omkring, hvordan dækkene vil reagere på de kolde temperaturer, og hvordan de forskellige teams vil gribe udfordring an.

Fakta
Der skal køres 50 omgange på den nye bane i Las Vegas. Banen strækker sig 6,2 kilometer, og byder på 17 sving.

Det forventes, at tophastigheden kan komme op i nærheden af den, vi ser på Monza. Her hjælper to DRS-zoner blandt andet med at opnå den hastighed. Den første DRS-zone finder vi mellem sving fire og fem, mens den sidste er på ”The Strip” mellem sving 13 og 14.

Pirelli medbringer de blødeste dæk i form af C3, C4 og C5.

Løbet starter kl. 7:00 dansk tid og kan følges på Viaplay, TV3+ og F1 TV Pro.

OM SKRIBENTEN

Andreas fra BMF1 Andreas er studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Albon ekstrem optimistisk Red Bull præsenterer Vegas bemaling »