Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 1/8 2016 klokken 12:08
Det tyske grand prix blev som bekendt kørt i går og det var et meget mærkeligt løb. Der var ikke så meget drama, men der var kørere som leverede nogle gode præstationer og kørere og hændelser som var direkte tåbelige og underlige. Derfor er der en del man kan tage fat i, når man laver en hot or not. Jeg har dog valgt de tre positive og tre negative situationer, kørere osv. som jeg mener fortjener at blive fremhævet.
I er naturligvis velkommende til at give jeres mening til kende nede i kommentarfeltet, det skal naturligvis bare foregå i en ordentlig tone.
Hot top 3
1: Lewis Hamilton.
Den britiske verdensmester var helt igennem suveræn i går, så suveræn at man ikke rigtig så eller hørte noget til ham under løbet. Det er naturligvis skidt for spændingen at en kører var så overlegen, som Lewis Hamilton var i går, men det skal ikke trække hans præstation ned. Det var også et flot comeback, efter en lørdag, hvor briten tydeligvis var hårdt ramt fordi han det ikke lykkedes at tage endnu en pole position. Det kræver en helt bestemt mentalitet, at kunne vende noget negativt til en præstation som i går, så stor respekt til Hamilton fordi han kan gøre det.
2: Jenson Button.
Ja briten havde et ganske anonymt løb i går, men han formåede at gøre opmærksom på sig selv, til sidst i løbet. Her fik han nemlig besked på, at Valtteri Bottas var på meget gamle dæk, så han bare skulle presse på. Det fik Button til at sige "Okay jeg er på vej" med sådan en glad og optimistisk stemme. Det var rigtig fedt at høre den reaktion og det er noget kun en kører som Button kan gøre. Jenson Button har altid været kendt for at have et godt humør og være ret underholdene, hvilket man hørte en bid af i går. Det er vigtigt for et team med sådan en, så jeg håber at McLaren beholder Button i næste sæson.
3: Nico Rosberg.
Ja nu skal der nok være nogen som tænker, hvad i alverden gjorde Nico Rosberg af gode ting i går. Den tanke kan jeg sagtens forstå, fordi der var ikke meget og tyskeren kommer da også til at optræde på not listen. Der var dog et moment of magic fra Mercedes-køreren i går, nemlig den gang han overhalede Max Verstappen. Ja han gik måske lidt over stregen, og han blev straffet, men det var fedt at se ham gøre det ingen andre tør, nemlig at give hollænderen tilbage af samme skuffe. Jeg kan godt lide Verstappen og hans stil, men det gør ikke noget at nogen begynder at give ham igen.
Not top 3
1: Renault.
Hvad var det lige Renault havde gang i. Både Jolyon Palmer og Kevin Magnussen fik en god start, men briten faldt hurtigt tilbage og overlod så showet til sin danske holdkammerat. Det gjorde Kmag godt, fordi han var rigtig hurtig og lavede nogle fede overhalinger (Den ene kan ses på vores Facebookside). Problemet var bare, at Renault så lavede en hvad der nu fremstår som en taktisk brøler. Man valgte nemlig at holde Kevin ude på nogle meget brugte dæk, så han faldt fra 13 til 16 pladsen. Der var sikkert en god ide med at gøre som de gjorde, men det gik ikke og det er rigtig skidt.
2: Nico Rosberg.
Ja tyskeren havde som nævnt ikke noget godt løb i går, men sådan er det jo en gang i mellem. Rosbergs løb er heller ikke nok i sig selv til at han er at finde på denne liste, så der er en anden grund til, at han er her. Tyskeren fik som bekendt en straf fordi han pressede Verstappen af banen, hvilket teamet gjorde ham opmærksom på via radioen. Det får så Nico Rosberg til at gøre et desperat forsøg på at få teamet til at bede stewardsne om at droppe straffen. Den kommentar var i mine øjne unødvendig, fordi FIA trækker ikke en straf tilbage under løbet når den først er givet også sætter det ham i et dårligt lys
3: Ferraris diskussionsklub.
Ja nu tager vi så lige et radiotema mere, fordi nøj hvor var det trist at opleve Sebastian Vettel og teamet diskutere over radioen. Det er måske fair nok at Vettel i første omgang nægtede at gøre som de sagde, men at de så bliver ved også skal han i pit, men så skal han ikke alligevel og han spørger ind til hvorfor dit og hvorfor dat. Det er ikke noget man skal bruge tiden på under løbet. Vettel skal holde klampen i bund og teamet skal lade være med at forstyrre ham, medmindre det er absolut nødvendigt at han kommer i pit, men hans dæk var jo fine, så det har ikke været nødvendigt.