Ungarns GP: 2. frie træning

Efter en regnfuld første træning, bød den anden frie træning på mere action i tørvejret på Hungaroring.

Englands Grand Prix 2023 . Copyright Ferrari

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 21/7 2023 klokken 18:07

Det var en træning, hvor vi var vidner til flere forskellige kørere sætte hurtigste tid. Til sidst var det Leclerc som sluttede som hurtigste mand.

Noget af forklaringen kan være på grund af, at den 25-årige racerkører satte sin tid senere i sessionen i forhold til nogle af sine konkurrenter.

Blandt andet sluttede Norris som toer, men briten satte sin tid noget tidligere end Leclerc og han sluttede kun +0.015 efter monegaskeren. Piastri havde motorproblemer, hvilket nok forklarer, hvorfor australieren sluttede helt nede som P19.

Gasly havde også fart i sin Alpine-racer, men ligesom Leclerc var han også en af de kørere, der satte sin tid sent i træningen. Lovende for Alpine, at de har to kørere i top 5.

Tsunoda har fået en ny teamkammerat i form af Daniel Ricciardo og dagens anden træning var første gang, hvor man for alvor kunne sammenligne de to kørere.

Efter træningen kan man konstatere, at japaneren har overhånden ved at køre sig ind som P4. Ricciardo sluttede ti positioner længere tilbage, hvor han manglede næsten femtiendedele til sin japanske holdkammerat.

Som vanen tro har man lyst til at sige, så formåede Hülkenberg at sætte en tid, der var god nok til at ende i top 10. Tyskeren kørte sjettehurtigste tid, hvorimod Magnussen desværre endte helt nede som P15 med omkring et halvt sekund op til Hülkenberg.

Alfa Romeo viste også positive takter i dagens træning, hvor Bottas sluttede som P7 med Zho som P9.

Og nu kommer vi til Verstappen og Red Bull. Vi har været vant til at se den dobbelte verdensmester drive gæk med alle andre.

Men i dagens anden træning sluttede hollænderen på en uvant position som P11. Meget bedre gik det ikke i den anden garage, hvor Perez sluttede helt nede som P18.

Williams viste tidligt i sessionen, at de var meget hurtige, hvor begge kørere lå i top to, endda med Sargeant som hurtigste mand i begyndelsen af træningen.

Dog faldt Williams ned på jorden i løbet af træningen, hvor Albon endte på P13 og Sargeant på P17. Dog satte Williams deres tider så tidligt, at man sagtens kan forestille sig Williams slutte højere til kvalifikationen og løbet.

Mercedes var det eneste hold, der ikke kørte nogle tider på soft-dækket, hvilket nok forklarer hvorfor, de måtte tage til takke med P16 og P20 med Hamilton som den hurtigste af de to Mercedes-kørere.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:17.686 + 0.000 20
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:17.701 + 0.015 30
3. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:17.918 + 0.232 26
4. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:17.934 + 0.248 31
5. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:18.045 + 0.359 30
6. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:18.058 + 0.372 29
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:18.105 + 0.419 32
10. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:18.182 + 0.496 20
11. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:18.279 + 0.593 18
12. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:18.319 + 0.633 33
13. Alexander Albon Williams Racing
P
1:18.377 + 0.691 32
14. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
P
1:18.385 + 0.699 30
15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:18.504 + 0.818 27
16. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.746 + 1.060 28
17. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:18.836 + 1.150 30
18. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:18.978 + 1.292 14
19. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:19.117 + 1.431 18
20. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:19.175 + 1.489 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 1. frie træning Ungarns GP: Pole position til Hamilton »