Set ude fra har 2019 formet sig nogenlunde som de foregående sæsoner, hvor Mercedes har domineret massivt. Med kun to løb tilbage på kalenderen fører sølvpilene således med hele 216 point i konstruktørmesterskabet (som de vandt efter USAs GP) foran Ferrari på andenpladsen.
Alligevel er teamchef Mattia Binotto en glad mand, for trods tæskene finder italieneren flere lyspunkter, der kan bruges fremadrettet.
I første halvdel af indeværende sæson havde Ferrari stor fart på langsiderne, hvilket skyldes, at teamet fokuserede på mindre downforce, men Mercedes’ formåede alligevel at trække sig sejrrigt ud af hele otte løb, hvoraf fire af løbene var 1-2 sejre.
Mattia Binotto er en glad mand.
Copyright Ferrari Media
Situationen tvang Ferrari til at ændre strategi og design, og af samme årsag droppede man efter juni måned et nyt gulv, hvilket, efter Binottos mening, har haft signifikant betydning for den resterende del af sæsonen.
Ud over gulvet har Maranello-teamet også kæmpet på en front, som kundeteamet Haas F1 i den grad også har haft sit hyr med, nemlig Pirellis dæk. Som hos det amerikanske team har det ikke været muligt at knække koden til den ideelle kombination af downforce tilpasset dækkene.
“Følsomheden af downforce-niveauet på denne type dæk er meget høj, og derfor tror jeg, at selv om vi blot forbedrer os en lille smule, så vil det have en meget større effekt, end man tror,” udtalte Binotto til Autosport efter USAs GP.
“Det har også noget at gøre med tillid, for hvis kørerne kan mærke et bedre vejgreb, så vil de også forbedre deres egen ydeevne.”
“Det er summen af alt, der hjælper.”
Singapores Grand Prix 2019 var et vendepunkt for Ferrari. Her ses Sebastian Vettel i pit under løbet.
Copyright Ferrari
“Hvis vi ser på de omgangstider, vi havde (efter Singapores GP, red.), så er det lidt over vores egne forventninger.”’
Selvom forbedringerne ikke har manifesteret sig i direkte resultater, så mener Binotto, at de røde biler har forbedret sin aero-performance.
“Vi har forbedret vores bil i svingene… vi har reduceret afstanden til konkurrenterne i toppen. Vi har stadig fordel på langsiderne, og i løbene er vi bestemt blevet mere konkurrencedygtige.”
“Aero-pakken fra Singapore har været et stort skridt i retning af at forstå dækkene bedre.”
Den sidste udtalelse kan derfor også vise sig at være godt nyt for Haas F1.