Formel 1 har annonceret et femårigt partnerskab med Apple om at blive sportens eksklusive amerikanske broadcast-partner fra 2026.
Nyheden følger efter den enorme succes med Apple-produktion F1® The Movie, som havde biografpremiere internationalt i juni i både almindelige biografer og IMAX, og som får sin globale streamingdebut på Apple TV fredag den 12. december 2025.
Apple har investeret betydeligt i projektet og samarbejdet med Formel 1-fællesskabet i en tre-årig proces for at levere en autentisk film om Formel 1. Filmen, som har høstet kritikerros verden over, har til dato indspillet næsten 630 millioner dollars globalt og er dermed den mest succesfulde sportsfilm i historien.
Potentialet for Formel 1 i USA er enormt. Her på mållangsiden op mod Sving 1 på Circuit of the Americas i Austin, USA.
Copyright Red Bull Contentpool
Det lukrative marked i USA
Den globale "F1 Fan Survey 2025" viste, at 47% af de nye amerikanske Formel 1-fans, som har fulgt sporten i fem år eller mindre, er i alderen 18-24 år, og over halvdelen er kvinder. Muligheden for udvide sportens yngre og mere mangfoldige publikum er derfor nærliggende.
Apple TV bliver dermed den eneste platform for Formel 1 i USA. Den femårige aftale, der løber frem til udgangen af 2030, markerer et skifte væk fra den tidligere amerikanske rettighedshaver ESPN.
Hvad med Danmark?
Det er endnu usikkert, om aftalen på sigt vil få globale konsekvenser, men en udtalelse i forbindelse med annonceringen kan tyde på, at der på sigt også kan komme ændringer for europæiske seere. Det afvises i hvert fald ikke af Stefano Domenicali, præsident og CEO for Formel 1.
“Vi må respektere de nuværende aftaler, men vi tænker altid stort. Hvorfor ikke? Mulighederne er åbne,” lyder det fra præsidenten.
Yderligere oplysninger, herunder produktions- og produktdetaljer samt de mange måder, fans kan nyde F1-indhold på deres foretrukne Apple-produkter og -tjenester, vil blive annonceret i de kommende måneder.