Belgien Dagen Derpå: Lidt for let

De fleste Formel 1-kommentarer havde ellers ventet, at Max Verstappen ville overhale det meste af feltet og vinde Belgiens F1-grandprix som sidste år, men det skete ikke. Til gengæld blev George Russell vejet og fundet for let.

George Russell under Australiens GP 2023 . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 29/7 2024 klokken 08:07

Det er svært ikke at have ondt af George Russell:

Englænderen kørte et fantastisk løb, valgte selv en alternativ etstop-strategi og formåede at holde Lewis Hamilton bag sig på de sidste omgange af løbet.

Desværre var Russell og hans Mercedes 1,5 kg for let efter løbet: Minimumsvægten er fastlagt til 798 kg, Russell med bil vejede 796,5 kg.

Frankrigs Grand Prix 2022. Mercedes-duoen Lewis Hamilton og George Russell på podiet sammen for første gangFrankrigs Grand Prix 2022. Mercedes-duoen Lewis Hamilton og George Russell på podiet sammen for første gang
Copyright Mercedes AMG


Dermed løb Lewis Hamilton med sejren i Belgien, og George Russell måtte se sin præstation blive gå op i røg efter en diskvalifikation.

Efter løbet er der spekuleret i, om det var den manglende ”æresomgang” på banen i Belgien, hvor bilerne samler afkørt dækgummi på banen op.

Efter løbet udtalte Pirellis sportschef Mario Isola: "Jeg ved det ikke helt præcist. Men hvis man tænker på, at det er 1,5 kg undervægt, ville det være muligt at få disse 1,5 kg på de fire dæk. 1,5 kg betyder ca. 400 gram på hvert dæk. Det er et tal, der er muligt."

En anden teori er, at Russell var for let på grund af strategien:

Der var ellers regnet med to pitstops, men Russell, samt Fernando Alonso, Lance Stroll, Kevin Magnussen og Yuki Tsunoda klarede sig igennem med et enkelt pitstop.

Men i løbet af et stint taber dækkene mere og mere vægt: Russell kørte 34 omgange på de hårde dæk, mens de andre kørere kørte lidt mindre end 20 omgange på deres sidste dæksæt.

Italiens Grand Prix 2023. Dækkene udstillet i paddock foran Pirellis motorhomeItaliens Grand Prix 2023. Dækkene udstillet i paddock foran Pirellis motorhome
Copyright BMF1.dk


Mario Isola sagde efter løbet, at et dæk normalt taber sig 1 kg over et stint. Det vil altså sige 4 kg over et stint. Og da George Russell kørte længere på sine ældre dæk end andre, kan det måske være, at man ikke har været opmærksom på dette dækregnestykke.

På de sidste omgange af løbet lå Oscar Piastri i sin McLaren ellers og lurede på en eventuel kollision mellem de 2 Mercedeser – sådan noget er sket før, tænk bare på Hamilton vs. Rosberg for 10 år siden på samme bane.

Australieren ligner mere og mere en rutineret F1-kører med verdensmesterpotentiale efter sin første løbsserjt i Ungarn på trods af, at det kun er Piastris anden sæson i Formel 1.

Monacos Grand Prix 2024. Oscar Piastri på andenpladsenMonacos Grand Prix 2024. Oscar Piastri på andenpladsen
Copyright McLaren


Max Verstappen levede ikke helt op til sine egne og andres forventninger:

På trods af en overlegen poleposition og god fart i bilen, formåede hollænderen ikke at komme længere frem end en 5. plads (4.plads med Russells diskvalifikation), og Verstappen var længe selv presset af Norris – ingen af dem nåede forbi Leclerc, der efter Russells diskvalifikation endte på podiet.

Værre ser det dog ud for Sergio Perez:

Sergio Perez forud før Østrigs Grand Prix 2024Sergio Perez forud før Østrigs Grand Prix 2024
Copyright Red Bull Contentpool


Red Bulls Helmut Marko var ikke imponeret over mexicaneren, der startede som nr. men sluttede som nr. 8 (nr. 7 efter Russells diskvalifikation), det vil altså sige som den langsomste af de 4 topteams Mercedes, McLaren, Ferrari og Red Bull.

Rygterne fra paddock går på, at Red Bull i dag (29. juli) vil holde et møde for at afgøre Sergio Perez’ fremtid hos teamet.

Der findes dog ingen oplagt kandidat til at overtage Perez’ sæde: Ricciardo er en mulighed, men han har ikke virket hurtigere end Tsunoda det meste af sæsonen.

Ungarns Grand Prix 2024. Daniel RicciardoUngarns Grand Prix 2024. Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


Et andet problem er pengene, for hvis Red Bull sparker Perez ud, risikerer de at miste Perez’ sponsorer, som så giver et hul i pengekassen.

Set med de danske briller havde Kevin Magnussen en udmærket Spa-ophold med en godkendt 14. plads foran Nico Hülkenberg, der måtte nøjes med en placering som nr. 18. Haas manglede simpelthen fart i bilen i Belgien denne weekend.

Med det overståede løb er vi nået halvvejs i sæsonen, hvor Max Verstappen har et komfortabelt forspring i klassementet, men det er åbenbart slut med at hente løbssejre på samlebånd for hollænderen, da både Mercedes, McLaren og Ferrari ser ud til at have hentet Red Bull.

Formel 1 holder sommerferie de næste 3 uger. Næste løb køres den 5. august i Holland på banen i Zandvoort.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Breaking: Russell diskvalificeret Sainz til Williams »