Hvis Abu Dhabis Grand Prix blot var et Formel 1-event placeret midt på kalenderen, så må søndagens grandprix kandidere til listen over sæsonens kedeligste løb.
Men hvis man retter blikket mod de tre hurtigste biler fra lørdagens kvalifikation, så var løbet på ingen måde kedeligt. Det var nærmest hårrejsende spændende.
Hele tre kørere, Max Verstappen, Oscar Piastri og Lando Norris, kunne nemlig vinde F1-verdensmesterskabet alt afhængigt af udfaldet på flere forskellige parametre.
Lando Norris – verdensmesterskabet i F1 er en realitet. Abu Dhabis GP 2025
Copyright McLaren F1 Team
Vi bringer her sæsonens næstsidste Power Rating og foretager nogle nedslag omkring de mest markante indsatser blandt kørerne.
Toppræstationerne
Max Verstappen må vel nærmest betegnes som mesteren uden titel, for den forsvarende verdensmester kørte fejlfrit hele weekenden. (Igen) en stærk kvalifikation samt et hovedløb, hvor han reelt maksimerede Red Bulls pakke.
Starten er gået til Abu Dhabis GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool
Hollænderens løb må karakteriseres som en klassisk mesterdemonstration: lynhurtig i fri luft, kølig i dækbehandling og uden egentlige fejl, men alligevel ikke nok til at holde liv i titeldrømmen.
Helhedsindtrykket er en kører, der leverer på topniveau i en “must win”-situation, hvor resultatet snarere tabes på sæsonen end på dagen og hvor der kun lige manglede 2 point på kontoen inden løbet.
Oscar Piastri lykønsker Lando Norris med verdensmesterskabet 2025 efter Abu Dhabis GP
Copyright McLaren F1 Team
Hvis Verstappen er "mesteren uden titel", må Oscar Piastri være "den intelligente udfordrer". Hans suveræne indsats var en kombinationen af rå fart og taktisk modenhed. Starten og overhalingen på Norris på første omgang var et højdepunkt, som tåler flere
replays .
Den manøvre viste i den grad en selvtillid og
racecraft , mens hans håndtering af en alternativ strategi og skiftende forudsætninger understreger en suveræn og moden kører.
Piastri er en forbilledlig teamplayer og personlighed, som sluttede sæsonen på en måde, der viser, at han for alvor har etableret sig som seriøs titeludfordrer i næste sæson.
Lando Norris under Abu Dhabis GP 2025
Copyright McLaren F1 Team
Når vi nu er i gang med at føje superlativer til de forreste kørere, må Lando Norris være "den kontrollerede nye mester", der forstod at vægte rå spektakulær kørsel (vild overhaling af Tsunoda) og kontrahåndtering af et vildt mesterskabspres.
Selve løbet var relativt udramatisk fra hans side – klinisk, risikobevidst og uden de store overskrifter – præcis den type kørselsprofil, der forventes af en kører, som skal forsvare en mesterskabsmulighed.
Et hårdt pres fra en ret hurtig Charles Leclerc og interne McLaren-dynamikker blev håndteret til perfektion, hvilket gør forskellen i det samlede regnskab.
Lando Norris under Abu Dhabis GP 2025
Copyright McLaren F1 Team
Og Charles Leclerc? Han lyste op og var ret beset søndagens stjerne, når man sammenholder niveauet med Ferraris formåen. Han kvalificerede bilen højere, end den på papiret burde stå, for endnu en raketstart og for konstant at holde Norris under pres over lange stints. Portrættet af en kører, der konsekvent performer over, hvad både bil og teamkollegaen Hamilton er i stand til. Et af feltets mest komplette talenter.
Mellempræstationerne
George Russell leverede en indsats i den solide ende af midterfeltet. Starten koster ham asfalt mod Leclerc, og resten af løbet blev præget af en Mercedes, der mangler den sidste
race‑pace til for alvor at udfordre i toppen. Et solidt og professionelt løb i ingenmandsland uden de store muligheder for at ændre på resultatet.
Oscar Piastri foran Lando Norris i Abu Dhabis GP 2025
Copyright McLaren F1 Team
Fernando Alonso leverede en af weekendens mest imponerende præstationer i et løb hvor Aston Martin igen ikke var specielt hurtig, men som vanligt fik spanieren det maksimale ud af materialet gennem skarp kørsel og dækbehandling. Igen en kører, der er hurtigere end det materiel, han sidder i.
Og når vi nu er i gang med eksverdensmestrene, så må Lewis Hamilton også med i mellemkategorien. Kvalifikationen tegnede det velkendte, dystre billede: endnu et Q1‑exit og kun en 16.-plads på gridden i en Ferrari, som han bare har umådeligt svært ved at få til at fungere på én flyvende omgang. Grundproblemet i 2025‑sæsonen er ikke hans fart om søndagen, men at udgangspunktet alt for ofte er håbløst.
Verdensmesterskabet er en realitet: Lando Norris fejres efter Abu Dhabis GP 2025
Copyright McLaren F1 Team
I selve grandprixet tegnedes et langt lysere billede. Strategien med soft i starten og et langt første stint gav ham mulighed for at avancere støt gennem feltet, med en stribe rene overhalinger og fornuftig dækmassage. Den syvdobbelte verdensmesters P8 er tæt på det maksimale realistiske resultat fra startpositionen på P16.
Og lige en sidebemærkning: det er denne skribents klare opfattelse, at Hamilton bliver hos Ferrari i næste sæson (der er mange vilde rygter om det modsatte) – ikke mindst efter et viralt
healing moment med et langt, varmt kram af en ung Ferrari‑fan.
Podiet efter Abu Dhabis GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool
Bundpræstationerne
Hvis man leder efter en kører, som igen kom i et negativt lys, så var det Liam Lawson, som trods alt føjede lidt liv til løbet i den mellem- og nedre del af feltet. Stewards er vilde med ham, og Racing Bulls-køreren tiltrækker da også for meget negativ opmærksomhed med sin kørestil.
Da 2026-sæsonen endelig var ovre i Abu Dhabis ørkensand, var Pierre Gasly nok feltets lykkeligste mand søndag aften, for dagens finale var en perfekt afspejling af franskmandens sæson. Alpine-raceren er simpelthen for langsom. Han kvalificerede sig som P19 og sluttede også der.
Verstappen har et godt forspring ned til Piastri med Norris og Leclerc i det fjerne. Abu Dhabis GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool
Det er samme historie med Franco Colapinto i den anden Alpine. Bilen var for langsom til at kunne gøre noget, og argentineren sluttede løbet, hvor han startede – som sidste mand.
Power Rating
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
| Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
| 1. |
Max Verstappen |
10 |
0 |
| 2. |
Oscar Piastri |
9,8 |
0,1 |
| 3. |
Lando Norris |
9,8 |
0,2 |
| 4. |
Charles Leclerc |
9,6 |
0,3 |
| 5. |
Fernando Alonso |
8,6 |
0,4 |
| 6. |
Oliver Bearman |
8,4 |
0,4 |
| 7. |
Esteban Ocon |
8,3 |
0,3 |
| 8. |
Gabriel Bortoleto |
8 |
0,6 |
| 9. |
George Russell |
7,8 |
0,3 |
| 10. |
Lewis Hamilton |
7,6 |
0,5 |
| 11. |
Carlos Sainz |
7,4 |
0,4 |
| 12. |
Lance Stroll |
7,3 |
0,8 |
| 13. |
Isack Hadjar |
6,3 |
0,5 |
| 14. |
Nico Hülkenberg |
5,9 |
0,2 |
| 15. |
Alex Albon |
5,9 |
0,2 |
| 16. |
Kimi Antonelli |
5,9 |
0,3 |
| 17. |
Liam Lawson |
5 |
0,1 |
| 18. |
Pierre Gasly |
4,9 |
0,2 |
| 19. |
Yuki Tsunoda |
4,4 |
0,4 |
| 20. |
Franco Colapinto |
4 |
0,4 |
Giv din egen mening til kende
på vores Facebook-side.