Set fra Mercedes’s garage var Canadas Grand Prix en ubetinget succes og et bevis på, at man er ved at have knækket koden i forhold til W15’s præstationer.
Hos McLaren har der utvivlsomt været en del at tale om i debriefingen, og hos Ferrari skal der nok snart ske noget meget opløftende, hvis Frederic Vasseur skal beholde titlen som teamchef.
Vi bringer her nogle få nedslag fra søndagens grandprix Circuit Gilles Villeneuve i Montreal.
Toppræstationerne
George Russell kørte fejlfrit i hele weekenden, hvor hans Mercedes W16 havde det perfekt i de lidt køligere, nordlige temperaturer. Briten holdt fast i sin P1 fra kvalifikationen og lige til målflaget, hvor han tog sæsonens første sejr. En rolig Russell bevarede hele tiden overblikket i løbet, hvor han holdt en jagtende Max Verstappen bag sig.
George Russell foran Max Verstappen. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images
De tre strafpoint fra Spaniens GP satte Max Verstappen under et intenst pres, så Red Bull-køreren var tydeligvis tvunget til at køre et rent løb for at undgå en karantæne til hjemmebanen i Østrig. Og det blev et rent løb uden unoder, hvor hollænderen fra start til slut holdt sin position som andenviolin.
Trods udtalte dækproblemer formåede verdensmesteren at holde sig ude af problemer under begge sine pitstop. Under safety car-perioden i afslutningen af løbet var det dog lige ved at gå galt, da han var tæt på at kollidere med den forankørende George Russell, da denne varmede sine bremser op. Red Bulls protester efter det ternede flag blev afvist af løbets stewards.
George Russell i sin velkendte sejrspositur. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images
En ret benovet Kimi Antonelli kunne pludselig se sig selv stå på podiet med champagneskum drivende ned af hovedet og den krøllede manke. Årsagen var, at den 18-årige italiener på dagen kunne kalde sig den tredje yngste podiepladsindehaver i Formel 1's historie. Flot og moden kørsel.
Mellempræstationerne
Oscar Piastri havde måske ikke et af sine bedste løbe og var hele tide på bagkant. Ikke desto mindre formåede McLaren-køreren at få det maksimale ud af søndagen, hvor han mistede sin P3 startposition til den stærkt startende Antonelli.
Som vanligt holdt australieren hovedet koldt under et strategisk udfordrende løb, der ikke mindst involverede et pænt pres, og påkørsel, fra teamkammeraten Lando Norris i slutfasen af løbet. Da det ternede flag belv passeret, havde Piastri dog udbygget sin føring i mesterskabet.
Kimi Antonelli fejrer sin tredjeplads. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images
Efter en uforskyldt uheldig kvalifikation stillede Charles Leclerc til start på hårde dæk, og selv om han formåede at vinde placeringer undervejs i løbet, blev monegaskerens løb delvist ødelagt af de snart evindeligt, traditionelle koks på pitmuren. Leclerc havde (igen) svært ved at forstå flere strategikald, men trods dette klarede han sig rimeligt godt og havde flere overhalinger.
I den anden Ferrari fik Lewis Hamilton utilsigtede skader på frontvingen, da han torpederede et krydsende murmeldyr. Den slags skader er ikke godt på en i forvejen ustabil SF-25, hvilket også var med til at påvirke resultatet. Alligevel blev det til en godkendt P6.
Endelig skal Nico Hülkenbergs præstation i Kick Sauber også fremhæves. Med sin flotte P8 har teamkammeraten Gabriel Bortoleto, der sluttede nede på P14, en del at leve op til.
Charles Leclerc. Canadas GP 2025
Copyright Ferrari Media
Bundpræstationerne
Som sædvanligt må Lance Stroll fremhæves negativt, for selv ikke på sin hjemmebane kunne han levere. Efter af have presset Pierre Gasly af banen fik canadieren tilmed en 10-sekunders straf og sluttede på sidstepladsen. Men mon ikke han bliver i sædet.
Det endte ikke godt for Lando Norris, der til slut i løbet formåede at fejlbedømme pladsen til venstre for teamkammeraten Piastri, og dermed flåede venstre forhjulophæng af. I det hele taget en sært urolig Norris, som undervejs i kvalifikationens Q3 nærmest fik en slags mental coaching fra pitmuren.
Ret skal være ret. Norris var efter løbet ydmyg og kaldte selv kollisionen for "meget dum", og det har han fuldstændig ret i. Han gav da også en personlig og uforbeholden undskyldning til Piastri.
Power Rating
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
George Russell |
9,9 |
0,2 |
2. |
Kimi Antonelli |
9,7 |
0,5 |
3. |
Max Verstappen |
9,6 |
0,5 |
4. |
Oscar Piastri |
8,9 |
0,2 |
5. |
Nico Hülkenberg |
8,5 |
0,5 |
6. |
Carlos Sainz |
7,6 |
0,5 |
7. |
Charles Leclerc |
7,6 |
0,6 |
8. |
Fernando Alonso |
7,6 |
0,6 |
9. |
Lewis Hamilton |
7,1 |
0,2 |
10. |
Esteban Ocon |
7,1 |
0,9 |
11. |
Lando Norris [DNF] |
6,8 |
0,7 |
12. |
Oliver Bearman |
6,7 |
0,5 |
13. |
Franco Colapinto |
6,4 |
0,5 |
14. |
Isack Hadjar |
6,4 |
0,5 |
15. |
Gabriel Bortoleto |
5,6 |
0,5 |
16. |
Liam Lawson [DNF] |
5,5 |
0,5 |
17. |
Yuki Tsunoda |
5,2 |
0,8 |
18. |
Alex Albon [DNF] |
5,2 |
0,4 |
19. |
Pierre Gasly |
5 |
0 |
20. |
Lance Stroll |
3,6 |
0,4 |
Giv din egen mening til kende
på vores Facebook-side.