BMF1.dk’s Power Rating: Kinas GP

Vi bringer den samlede redaktionens vurdering af kørernes indsats hen over weekendens begivenheder i Shanghai, Kina.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/3 2025 klokken 17:03

Sæsonens anden Formel 1-weekend er overstået, og vi bringer her BMF1.dk's Power Rating fra begivenhederne i Shanghai i Kina.

Men først nogle få nedslag fra løbet.

Toppræstationerne



I lyset af at Max Verstappens Red Bull RB21 mangler fart, leverede verdensmesteren en fantastisk præstation ved at kvalificere sig som nummer to, slutte som nummer tre i sprintløbet og derefter ende på P4 i hovedløbet – og det i en bil, som teamkammeraten Liam Lawsons kampe nede bagved viser, ikke er helt let at få det bedste ud af.

Bortset fra et lille øjeblik i sving 1 i starten, som sikrede, at Verstappen endte bag begge Ferrari'er, var dette en pletfri weekend og reelt var hollænderen den eneste kører, der maksimerede alt.

George Russell foran Lewis Hamilton og Charles Leclerc. Kinas GP 2025George Russell foran Lewis Hamilton og Charles Leclerc. Kinas GP 2025
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Hos Oscar Piastri er det eneste, der trækker ned, den lidt dårlige præstation i weekendens sprint, hvor små fejl i SQ3 kombineret med McLarens fejlvurdering af strategien kostede en pole position. Uden det ville Piastri sandsynligvis have vundet sprintløbet fra pole i stedet for at skulle kæmpe sig frem til andenpladsen.

I hovedløbet satte han dog ikke en fod forkert og tog sin første pole position takket være et genialt angreb i hårnålesvinget og i det sidste sving, hvorefter australieren kontrollerede løbet fra spids. Den manglende sejr i sprintløbet er en lille plet på en fantastisk weekend.

Oscar Piastri fører an fulgt af Lando Norris. Kinas GP 2025Oscar Piastri fører an fulgt af Lando Norris. Kinas GP 2025
Copyright McLaren Media/LAT Photography


På grund af Verstappens problemer kunne George Russell måske have sluttet en plads højere end P4 i sprintløbet, men han nærmest overpræsterede i selve kvalifikationen ved at starte i første række takket god dækadministration på sidste omgang. I hovedløbet satte Russell sig sikkert på P3 og bortset fra sprintløbet fik han det maksimale ud af weekenden.

Mellempræstationerne



Hamiltons præstation i sprinten var fremragende både i kvalifikationen og i sprintløbet, men helt så godt gik det ikke i hovedløbet. Ferrarien havde ikke farten, og hans løb var mere en intern kamp, da han var langsommere end Charles Leclerc, som endda kørte med en manglende “end plate” på frontvingen.

Diskvalifikationen efter løbet gjorde ikke dagen bedre, men Hamiltons dominans i sprintløbet trækker op.

Liam Lawson foran Gabriel Bortoleto. Kinas GP 2025Liam Lawson foran Gabriel Bortoleto. Kinas GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


I den anden Ferrari var Leclerc et skridt efter Hamilton i sprintkløbet, hvor monagaskeren blev nummer fem. I hovedløbet var han mere overbevisende og havde et klart fartoverskud i forhold til Hamilton. Det var bare alt sammen forgæves, da han (eller bilen) blev diskvalificeret efter løbet, fordi den vejede for lidt. En rodet weekend for Leclerc.

Kimi Antonellis manglende kamperfaring viste sig ved at rookien pressede for hårdt på i svingene med flere fejl til følge. Selvfølgelig forventeligt af en 18-årig rookie, og efter en solid indsats blev det dog til P7 i sprintløbet og P6 efter Ferrariernes diskvalifikation. En lærerig weekend for den unge italiener.

Bundpræstationerne



Som alle de andre rookies kæmpede Jack Doohan med dækkene, men ligesom i Australien faldt fartforskellen i forhold til teamkammeraten Pierre Gasly igen i øjnene. På grund af Alpines problemer og sammenstødet med Bortoleto i sprintløbet og Hadjar, som han pressede af banen i hovedløbet, blev rookiens resultat kompromitteret af en 10-sekunders straf. Med lidt god vilje kunne han være sluttet på P11.

Liam Lawson er under presLiam Lawson er under pres
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


Nico Hülkenberg havde en dårlig weekend, hvor han kørte et temmelig konservativt løb. Kvalifikationen var fremragende, men en tur gennem gruset i sving 3, sendte ham ned i rækkerne.

Liam Lawson stiftede også bekendtskabmed gruset i sving 3 på sin første flyvende omgang i træningen, hvilket ligesom slog tonen an for en weekend, hvor han aldrig kunne blive enig med sin Red Bull-racer. Briten klatrede op på P15 i sprintløbet, men farten i hovedløbet var så dårlig, at han sluttede på P12 hele 1, 21 min. efter vinderen. Og det i samme bil som Verstappen.

Power Rating



Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Oscar Piastri 9,7 0,5
2. George Russell 9,2 0,4
3. Lewis Hamilton 8,9 0,5
4. Lando Norris 8,3 0,5
5. Esteban Ocon 8,2 0,3
6. Max Verstappen 8 0,2
7. Oliver Bearman 7,7 0,6
8. Kimi Antonelli 7,6 0,5
9. Charles Leclerc 7,5 0,9
10. Yuki Tsunoda 7,4 0,3
11. Alex Albon 7,3 0,4
12. Lance Stroll 7,1 1,1
13. Isack Hadjar 7 1,1
14. Pierre Gasly 6,9 0,3
15. Carlos Sainz 6 0,2
16. Fernando Alonso 5,6 0,5
17. Jack Doohan 5,3 0,4
18. Gabriel Bortoleto 4,9 0,5
19. Nico Hülkenberg 4,7 0,4
20. Liam Lawson 3,1 0,7


Giv din egen mening til kende på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER