Alle Formel 1-fans, teams og journalister spærrede øjnene op i går, da der pludselig blev hevet tilbage i rattet på Mercedes-raceren.
Med et enkelt træk blev Mercedes’ nye system DAS (Dual Axis Steering), kendt for offentligheden.
Læs mere om DAS her.
Nu bliver det så allerede meldt ud, at systemet snart vil blive forbudt igen.
Allerede fra 2021-sæsonen vil det være forbudt at benytte sig af sådan et system.
Det betyder, at Mercedes får lov til at benytte det omdiskuterede system i 2020-sæsonen.
Mercedes havde allerede henvendt sig til FIA vedrørende DAS-systemet, inden det blev bygget på raceren.
Derfor havde FIA også mulighed for at lukke smuthullet allerede sidste år, da det nye 2021-reglement blev præsenteret - uden at afsløre Mercedes’ planer overfor de andre teams.
Det kan ses i det nye regulativs artikel 10.5, som direkte siger:
“The re-alignment of the steered wheels, as defined by the position of the inboard attachment of the relevant suspensions members that remain a fixed distance from each other, must be uniquely defined by a monotonic function of the rotational position of a single steering wheel.”
Vintertest 1. Mercedes med smal næse
Copyright Mercedes AMG