• Forside

Løbsrapport: Sejr til Schumacher i dramatisk løb

Årets tredjesidste løb blev en yderst underholdende affære, hvor slaget bølgende frem og tilbage. Resultatet blev, at Michael Schumacher tog sejren og dermed de to point, han manglede op til Fernando Alonso, der kom ind på 2. pladsen.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 1/10 2006 klokken 07:10

I et af sæsonens mest underholdende løb sikrede Michael Schumacher (Ferrari) sig sin syvende sejr i denne sæson. På de næste pladser kom de to Renault-kørere Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella. Dermed er stillingen i kørernes mesterskab helt lige, dog med den forskel, at Schumacher har én sejr mere end Alonso, hvilket kan komme til at gøre forskellen i sidste ende.

Det blev ellers et løb, hvor det i starten lignede, at Alonso skulle have en meget let sejr, men så blev styrkeforholdet vendt rundt, inden det mod slutningen igen var Alonso, der var stærkest. Desuden bød sidste omgang på hele fem overhalinger.


Starten på dagens løb

Læs om det hele i den løbsrapport, som løbende blev opdateret under Grand Prix'et:

OPTAKT:

Det kan blive et lige så begivenhedsrigt løb som Ungarns Grand Prix tidligere på sæsonen, når Kinas Grand Prix afvikles. Løbet bliver afviklet på den 5,4 kilometer lange Shanghai International Circuit, og i denne nyhed vil der i løbet af Grand Prix'et blive bragt opdateringer om, hvordan det går.

Meldingen fra 20 minutter før starten på løbet går på, at der tørvejr på banen, men der stadig er mulighed for regn i løbet af dagen. Hvordan det kommer til at spille ind på løbet kan være svært at forudsige, da forskellige mængder vand kan give forskellige hold en fordel, men Michelin har i hvert fald bevist, at de under forhold med en del vand er overlegne i forhold til Bridgestone, mens Ferrari var hurtigst i den sidste træning under tørre forhold.

Selvom det er tørvejr for tiden, så er banen stadig våd. Dermed har vi de samme forhold som ved starten til Ungarns Grand Prix, der vel er sæsonens mest interessante løb indtil nu.

Der er tre kører, der er blevet straffet inden starten på løbet. Felipe Massa (Ferrari) og Takuma Sato (Super Aguri) har begge skiftet motor, så de er blevet rykket ti pladser tilbage på gridden, mens Christian Albers (Midland) ikke mødte op til vejningen og derfor har fået alle sine kvalifikationstider slettet og er rykket allerbagerst.

Formationsomgangen forløber uden nogen videre begivenheder, men der kommer en del vand op fra bilerne. I og med at det ikke regner lige nu, kan banen dog hurtig tørre op i idealsporet.

STARTEN:

Da starten går kommer Renaulterne fint fra, og Honda-kørerne Jenson Button og Rubens Barrichello kan ikke stille noget op. Faktisk så får Kimi Räikkönen (McLaren) fra femte position en så god start, at han komme op forbi Barrichello. Michael Schumacher forbliver på sjettepladsen. På baglangsiden går Räikkönen også forbi Button og er lige i hælene på Fisichella.

Robert Kubica (BMW) får en dårlig start. Han kører bredt i det første sving og taber flere placeringer, så han ryger helt ned på 17. pladsen.

Robert Doornbos (Red Bull), der ellers havde kvalificeret sig på en flot 10. plads går i pit efter første omgang. Det er et meget kort stop, så spørgsmålet er, om han havde så lidt brændstof tilbage, at han var tvunget til at komme ind.

Nr. Kører Hold Dæk Ændring
1. Fernando Alonso Renault M  
2. Giancarlo Fisichella Renault M  
3. Kimi Räikkönen McLaren M +2
4. Jenson Button Honda M  
5. Rubens Barrichello Honda M -2
6. Michael Schumacher Ferrari B  
7. Pedro de la Rosa McLaren M  
8. Scott Speed Toro Rosso B +3
9. Nick Heidfeld BMW Sauber M -1
10. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B +3
11. David Coulthard Red Bull M +1
12. Mark Webber Williams B +2
13. Nico Rosberg Williams B +2
14. Jarno Trulli Toyota B +3
15. Ralf Schumacher Toyota B +1
16. Felipe Massa Ferrari B +4
17. Robert Kubica BMW Sauber M -8
18. Sakon Yamamoto Super Aguri B +1
19. Takuma Sato Super Aguri B +2
20. Robert Doornbos Red Bull M -10
21. Tiago Monteiro Midland F1 B -3
22. Christijan Albers Midland F1 B  

Stillingen efter 1. omgang


Fernando Alonso lægger hurtig stor afstand til Giancarlo Fisichella – der er allerede 3,9 sekunder mellem dem efter anden omgang. Til gengæld er der bare yderligere 0,6 sekunder ned til Räikkönen på tredjepladsen.

Michael Schumacher er helt oppe bag ved Barrichello, men kan han komme forbi? Efter tredje omgang er afstanden 0,7 sekunder.

Kubica er efter fjerde omgang allerede oppe på en 13. plads. Det er flot kommet tilbage af den unge polak, der blev nummer tre i det sidste løb i Italian.


Kubica overhaler Speed

Ikke nok med at Schumacher lægger pres på Barrichello (afstanden er nu bare et halvt sekund), så presses han også selv bagfra af Pedro de la Raso (McLaren). Oppe foran har Alonso efter omgang seks øget afstanden til 6,8 sekunder. Han øger med cirka ét sekund per omgang. Det tegner godt for spanieren.

Der er også hård kamp om 11. pladsen, som pt. Indehaves af David Coulthard (Red Bull). Han har bare 0,4 sekunder ned til Mark Webber (Williams), og der er derefter kun 0,6 sekunder ned til Robert Kubica.

Så er Webber kommet forbi Coulthard i indersektionen, og samtidig Kubica bare 0,1 sekund efter skotten, men han kan ikke komme forbi i første omgang. I stedet er Nico Rosberg (Williams) og Jarno Trulli (Toyota) nået op. Ralf Schumacher (Toyota) og Felipe Massa (Ferrari) er også begge mindre end et sekund fra dem, de kører bag.

På omgang otte lykkes det Michael Schumacher at komme forbi Barrichello, og han sætter straks jagten ind på Button, der er 7,0 sekunder foran. Det er tydeligt, at Schumacher er blevet holdt tilbage, for allerede på første omgang med fri luft, sætter han Barrichello tilbage med mere end to sekunder og sætter blandt andet hurtigste tid af alle i den midterste sektor. Alonso kører dog stadig hurtigere omgangstider end Schumacher.


Mark Webber kørte sit bedste løb i dette efterår

Lidt længere tilbage er det lykkedes Kubica at komme forbi Coulthard, og Mark Webber er med endnu en flot overhaling rykket forbi Vitantonio Liuzzi (Red Bull).

Generelt virker det til, at Bridgestone er ved at komme ovenpå i kampen mod Michelin.

Nico Rosberg og Coulthard har en flot kamp side om side på starten af omgang 11, men det ender med, at Coulthard forsvarer sin 13. plads. Til gengæld betyder det, at Massa kan udnytte situationen og rykke forbi Rosberg.

På 12. omgang sætter Alonso den hurtigste tid indtil nu i løbet med 1:44.658, og samtidig har Räikkönen indledt et angreb på Fisichella, som har mere end 15 sekunder op til sin holdkammerat. Schumacher når også op til Button, som han med det samme udsætter for et stort pres.

Det lykkedes Schumacher at komme forbi Button i første forsøg, og han er nu oppe på fjerdepladsen, 6,7 sekunder efter Fisichella, som samtidig er blevet overhalet af Räikkönen. Kan finnen, der skal overtage Schumachers plads til næste sæson, hjælpe sin kommende arbejdsgiver ved at lægge pres på Alonso?

Alonso svarer dog med det samme ved at forbedre tiden for den hurtigste omgang til 1:44.599, hvilket imidlertid kun for lov at stå, til Räikkönen er kommet over stregen i 1:44.094.

I kampen om tredjepladsen er Schumacher halvandet sekund hurtigere end Fisichella.

15. OMGANG:

Første mand inde til et forventet pitstop er Jenson Button efter 15. omgang. Han fortsætter på intermediate dæk.

Presset mærkes måske på Alonso, eller også er hans dæk ved at være slidt op. Han må en tur af banen, hvilket bevirker, at Kimi Räikkönen trækker fire sekunder ind på ham. Kimi går dog umiddelbart efter i pit. Han kommer ud igen på en femteplads efter Barrichello, der dog også lige er gået i pit, hvormed han ryger ned gennem feltet. Pedro de la Rosa har også været inde til sit første stop og kommer ud foran Button, der nu er nede på niendepladsen.

Efter omgang 18 er Kubica rykket tilbage på niendepladsen – sin oprindelige startposition. Den eneste af placeringer opnået på grund af pitstop er den, han har fået fra Button.


Trængsel på banen

Så er Kimi Räikkönen udgået! Det er lidt uklart, hvad der er grunden, men han udgik stille og roligt på 20. omgang. Det kan være motoren igen, men det kan også være noget mekanisk. Dermed er Schumacher oppe på en reel tredjeplads bare 0,6 sekunder efter Fisichella, der presser sig selv til det yderste og har flere gange forbedret sin bedste omgangstid.

Kubica fortsætter sin fremmarch og udnytter, at han er let til at gå forbi Pedro de la Rosa. Felipe Massa er nu også kommet forbi Button. Det er flot kørt af de to.

Michael Schumacher går i pit efter omgang 21, men han skifter ikke dæk! Meget interessant.

Nede på 12. pladsen har Coulthard lige pludselig fået gang i bilen. Kan kører meget hurtigt og sætter blandt andet bedste tid af alle i den sidste sektor. Dermed tager han to sekunder ind på Scott Speed (Toro Rosso) foran sig.

Den førende, Fernando Alonso, går i pit efter 22 omgange. Dermed er de to titelrivaler på cirka samme strategi. Alonso skifter til intermediate-dæk.

Omgangen efter går Fisichella i pit – kan han holde Schumacher bag sig?

På samme omgang sætter Robert Kubica hurtigste tid af alle: 1:44.065, men det overgået kort efter af holdkammeraten Nick Heidfeld (1:43.279) og så igen omgangen efter tager Kubica den igen (1:42.072). Sikke nogle forbedringer af tiderne. Michael Schumacher kører nu også 1:43 tider.

Det lykkes Fisichella at holde Schumacher bag sig, så pitstoprunden har ikke ændret noget i top tre.

Den drastiske forbedring af omgangstiderne tyder på, at banen for alvor er ved at tørre op. Hvem bliver den første til at skifte til tørvejrsdæk, og kan det give jackpot til dem, der har valgt at køre igennem på ét stop?

Det bliver Kubica, der bliver den første til at skifte til tørvejrsdæk, men det ser ud til, at det er for tidligt. Han har meget svært ved at styre bilen, og er to turer af banen allerede på første omgang. Han går i pit igen efter en omgang.


Jenson Button på Shanghai banen

Der er billeder af en rasende Briatore, der er henne ved sine mekanikere. Det kan måske godt tyde på, at Alonso har problemer. Han kører omgang 26 på 1:17.2 mens Fisichella og Schumacher er næsten to sekunder hurtigere, og tendensen ser ud til at fortsætte.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Fernando Alonso Renault M 27. omg.   1
2. Giancarlo Fisichella Renault M 3,0 sek. 3,0 sek. 1
3. Michael Schumacher Ferrari B 0,6 sek. 3,6 sek. 1
4. Rubens Barrichello Honda M 23,7 sek. 27,4 sek. 1
5. Felipe Massa Ferrari B 2,5 sek. 29,9 sek.  
6. Nick Heidfeld BMW Sauber M 5,1 sek. 35,0 sek. 1
7. Pedro de la Rosa McLaren M 2,4 sek. 37,4 sek. 1
8. David Coulthard Red Bull M 3,4 sek. 40,9 sek.  
9. Jenson Button Honda M 4,8 sek. 45,8 sek. 1
10. Mark Webber Williams B 1,1 sek. 46,9 sek. 1
11. Robert Doornbos Red Bull M 0,3 sek. 47,2 sek. 1
12. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 10,1 sek. 57,4 sek.  
13. Scott Speed Toro Rosso B 21,2 sek. 78,6 sek. 1
14. Nico Rosberg Williams B 13,3 sek. 92,0 sek. 1
15. Jarno Trulli Toyota B 5,4 sek. 98,6 sek. 1
16. Takuma Sato Super Aguri B   6,3 sek. 1
17. Ralf Schumacher Toyota B 8,2 sek. +1 omg. 1
18. Robert Kubica BMW Sauber M 7,0 sek. +1 omg. 2
19. Tiago Monteiro Midland F1 B 8,8 sek. +1 omg. 1
Udgåede kørere
  Kimi Räikkönen McLaren M   +9 omg. 1

Stillingen efter 27. omgang


Så er Alonso indhentet. Han har lige sat hele sit forspring til, så der er ikke noget at sige til, at Briatore er rasende. Kan han holde den gående lang tid nok til at gå i pit for sidste gang og skifte til tørvejrsdæk?

Der er bare 0,8 sekunder mellem Alonso på førstepladsen og Schumacher på tredjepladsen!

29. OMGANG:

Felipe Massa går ind til sit formodede eneste pitstop efter omgang 29, det vil sige godt og vel halvvejs inde i løbet. Nogle få sekunder følger David Coulthard trop.

Så sker det noget oppe i front!!! Først går Fisichella forbi Alonso og kort efter følger Schumacher efter på indersiden af den forsvarende verdensmester. Dermed er stillingen i mesterskabet pt. helt lige mellem Alonso og Schumacher. Sikke et løb.

Felipe Massa er samtidig kommet tilbage på banen på en 10. plads, men alle foran ham mangler et pitstop, så han skulle vinde en del placeringer. Den første kommer efter omgang 32, hvor Liuzzi går i pit, og dermed har alle været mindst én gang i pit.

Oppe foran har Fisichella fået gang i Renaulten, og han sætter med 1:41.960 bedste omgangstid i løbet, så han har 1,9 sekunder ned til Schumacher.

På starten af omgang 34 spinder Mark Webber, men han kan fortsætte.

Den første i top ti til at tage sit andet pitstop er Jenson Button, der kort efter følges af Mark Webber og Felipe Massa. I hvert fald Honda vælger tørvejrsdæk til Button. Alle tre skifter til tørvejrsdæk.

Nu går Alonso også i pit for at få tørvejrsdæk på. Samtidig sætter Schumacher med 1:40.997 ny bedste omgangstid i løbet. Alonso har dog problemer: højre bagdæk vil ikke på, så det bliver et langsomt stop. Alt går i mod ham nu efter en start på løbet der så rosenrød ud. Det minder igen om Hungaroring. Det sender ham ned på en femteplads.

Efter et stykke tid ikke helt har kunnet følge med Fisichella trækker Schumacher nu kraftigt ind, og er igen mindre end ét sekund efter.


Katastrofalt Toyota løb

Dem, der allerede har skiftet dæk, begynder at sætte tider, der matcher dem, der er sat på intermediate. Dermed kan vi forvente de resterende kørere snart komme ind. Hurtigste mand af alle på banen lige nu er Ralf Schumacher på 16. pladsen. Han sætter en tid på 1:40.396.

Efter omgang 37 går Rubens Barrichello i pit fra en fjerdeplads. Det er dog ikke ubetinget en succes for dem, der har skiftet til tørvejrsdæk, for eksempel spinder de la Rosa rundt. For Alonso var det dog uden tvivl godt at få skiftet. Han kører nu hurtigere end Fisichella og Schumacher, der kæmper indædt om førstepladsen.

Det ser ud til, at Ferrari gør klar til et pitstop. Det må være Michael Schumacher, der gør klar til at komme ind.

På omgang 40 udgår Tiago Monteiro (Midland) fra 18. pladsen. Han spinder i den første del af banen og kan ikke komme videre.

Det var Schumacher, der skulle i pit, hvilket sker efter 40. omgang, og han følges af Nick Heidfeld på tredjepladsen. Heidfeld har inden stoppet 19 sekunder ned til Alonso, så det bliver svært at forsvare podieplaceringen.

Omgangen efter er det Fisichellas tur – hvem kommer ud i spidsen af løbet? Schumacher kører på sin udomgang hurtigst af alle i den sidste sektor, men er det nok til at komme forbi? Nej, Fisichella når først ud, men han får bagenden halvt ud på det våde, og skrider derfor lidt ud, hvilket giver Schumacher mulighed for at komme forbi på indersiden.

Samtidig er Alonso rigtig ved at komme op i fart igen. Han er hurtigst af alle i første sektor, forbedre sin egen bedste tid i den midterste og slutter af med at sætte ny bedste omgang med 1:39.400 næsten ét sekund hurtigere end Schumacher. Der er dog 23 sekunder i mellem dem og bare 14 omgange tilbage.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Michael Schumacher Ferrari B 43. omg.   2
2. Giancarlo Fisichella Renault M 10,0 sek. 10,0 sek. 2
3. Fernando Alonso Renault M 11,7 sek. 21,7 sek. 2
4. Nick Heidfeld BMW Sauber M 17,2 sek. 38,9 sek. 2
5. Rubens Barrichello Honda M 5,6 sek. 44,5 sek. 2
6. Jenson Button Honda M 1,6 sek. 46,1 sek. 2
7. Pedro de la Rosa McLaren M 6,6 sek. 52,8 sek. 2
8. David Coulthard Red Bull M 17,6 sek. 70,4 sek. 2
9. Felipe Massa Ferrari B 0,4 sek. 70,9 sek. 2
10. Mark Webber Williams B 6,4 sek. 77,3 sek. 2
11. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 16,7 sek. 94,4 sek. 1
12. Nico Rosberg Williams B 9,0 sek. +1 omg. 2
13. Robert Doornbos Red Bull M 11,3 sek. +1 omg. 3
14. Ralf Schumacher Toyota B 0,6 sek. +1 omg. 1
15. Robert Kubica BMW Sauber M 10,7 sek. +1 omg. 3
16. Takuma Sato Super Aguri B 2,0 sek. +1 omg. 2
17. Scott Speed Toro Rosso B 30,7 sek. +1 omg. 2
18. Christijan Albers Midland F1 B +1 omg. +2 omg. 3
19. Sakon Yamamoto Super Aguri B 79,7 sek. +3 omg. 4
Udgåede kørere
  Jarno Trulli Toyota B   +5 omg. 2
  Tiago Monteiro Midland F1 B   +6 omg. 2
  Kimi Räikkönen McLaren M   +25 omg. 1

Stillingen efter 43. omgang


44. OMGANG:

Alonso er klart hurtigere end Fisichella og der er ikke nogen tvivl om, at han nok skal få lov at komme forbi. På omgang 45 kører Alonso i 1:38.525, mens Schumacher måtte bruge 1:39.280. Der er ikke nogen på banen, der kan matche Alonsos omgangstider lige nu.

Så er Felipe Massa ude. Han forsøgte at overhale David Coulthard, og der var kontakt mellem dem, hvilket tilsyneladende har givet så meget skade på Ferrarien, at Massa ikke er i stand til at fortsætte.

Med dette tempo kan Alonso måske ligefrem nå op til Schumacher og sætte et angreb ind på ham! På omgang 46 henter han mere end 3,6 sekunder på sin rival.

På 48. omgang ser det ud til, at Schumacher forsøger at svare lidt igen på Alonsos angreb. Han tager 0,4 sekunder i anden sektor, idet han sætter ny rekord der. Samlet over hele omgangen henter Alonso dog stadig lidt ind samtidig med, at han går forbi Fisichella. Dermed er det igen lige pointmæssigt i mesterskabet, hvis dette bliver resultatet af løbet. Der er med otte omgang tilbage 13,7 sekunder mellem de to.

Efter at Fisichella er blevet overhalet, så kommer han lidt op i fart igen, selvom han ikke kan følge med de to kørere foran sig. Han kan dog stadig være godt tilfreds, da stillingen betyder, at han vil hente seks point på Felipe Massa i kampen om tredjepladsen i kørerenes mesterskab og dermed komme ét point foran ham og seks foran Räikkönen. Renault vil hente fire point på Ferrari, hvilket vil bringe dem i front også med ét point.

På omgang 50 tager Schumacher for første gang i lang tid afstand til Alonso, selvom det bare er med én tiendedel. Måske Alonso har opgivet at fange Schumacher og derfor hellere bare vil køre anden pladsen sikkert hjem. Der er nu 12,7 sekunder mellem dem.

Fra 14. pladsen kører Ralf Schumacher i pit og udgår. Det har bestemt ikke været nogen god weekend for Toyota. Jarno Trulli er også ude af løbet.

Resten af løbet forløber stille og roligt i front. Det lykkes Jenson Button at gå forbi de la Rosa i kampen om sjettepladsen og han indlede med det samme et angreb på holdkammeraten Barrichello. Det lykkedes i første sektion af sidste omgang. Det er sikkert ikke noget, der gør Barrichello begejstret.

Button stopper ikke der. På baglangsiden når han op og forbi Nick Heidfeld og tager dermed fjerdepladsen. Bagved går Barrichello også forbi Heidfeld, men de berør hinanden, hvilket giver de la Rosa mulighed for at gå forbi dem begge. Det er de la Rosa der rammer Barrichello, hvorved han bliver skubbet op i Heidfeld. En meget dramatisk afslutning.

Selvom det til sidst begynder at regne, så kan Schumacher tage sæsonens syvende sejr. Til sammenligning har Alonso seks sejre – et forhold, der kan gå hen at blive afgørende, idet ved pointlighed bliver det den kører med flest sejre, der får titlen. Sejren udløser fantastiske jubelscener hos Michael Schumacher, der sikkert ikke havde drømt om, at det skulle kunne lade sig gøre at vinde i dag.

Lige bortset fra kampen om kørernes mesterskab, så har det været en god dag for Renault. Desuden viser BMW Sauber med en fjerdeplads til Nick Heidfeld – og i lange periode flot kørsel af Robert Kubica, indtil han for tidligt fik tørvejrsdæk på – at de efterhånden skal regned med i kampen om podiet.


Podiet på GP of China

Endnu engang tillykke til Michael Schumacher med sejren. Vi vender tilbage senere i dag med reaktioner på løbet. Ikke mindst skal det blive spændende at høre, hvad der gik galt for Alonso i sit andet stint, hvilket kostede ham en sikker sejr.

Nr. Kører Hold Dæk Ændring
1. Michael Schumacher Ferrari B +5
2. Fernando Alonso Renault M -1
3. Giancarlo Fisichella Renault M -1
4. Jenson Button Honda M  
5. Pedro de la Rosa McLaren M +2
6. Rubens Barrichello Honda M -3
7. Nick Heidfeld BMW Sauber M +1
8. Mark Webber Williams B +6
9. David Coulthard Red Bull M +3
10. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B +3
11. Nico Rosberg Williams B +4
12. Robert Doornbos Red Bull M -2
13. Robert Kubica BMW Sauber M -4
14. Takuma Sato Super Aguri B +7
15. Scott Speed Toro Rosso B -4
16. Christijan Albers Midland F1 B +6
17. Sakon Yamamoto Super Aguri B +2
Udgåede kørere
18. Ralf Schumacher Toyota B -2
19. Felipe Massa Ferrari B +1
20. Jarno Trulli Toyota B -3
21. Tiago Monteiro Midland F1 B -3
22. Kimi Räikkönen McLaren M -17

Løbsresultatet med forskellen til startpositionen.