• Forside

Heidfeld raser over Albers og Sato

BMW-Saubers Nick Heidfeld er mildt sagt stærkt utilfreds med at blive blokeret af både Super Aguris Takuma Sato og Spyker-MF1’s Christijan Albers på sidste omgang af Kinas Grand Prix. Tyskeren lå ellers til en sikker 4. plads.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/10 2006 klokken 15:10

Heldet var bestemt ikke med BMW-Saubers Nick Heidfeld, da først Hondas Rubens Barrichello bremsede for sent og ramlede ind i tyskeren. Efter at have efterforsket sagen betragter løbets officials denne hændelse som en ’race incident’, og Heidfeld ser det på samme måde.

Anderledes er det med de to agterlanterner Takuma Sato i Super Aguri og Christijan Albers i Spyker-MF1. Dem har Heidfeld ikke har alt for høje tanker om.

”Rubens bremsede bare for sent,” siger Heidfeld til Autosport. ”Det er den eneste ting som bare gik galt, men det værste for mig i løbet var Albers.”


Takuma Sato under Kinas Grand Prix, 2006. Den mand er, sædvanen tro, ikke populær.

”Som sædvanligt med Midland, så lod han mig ikke passere. Han opholdt sig konstant på den tørre linie ned af langsiden hvorefter han holdt igen 200-300 meter før nedbremsningsområdet, for derefter at gå ind i det våde spor og accelerere op, så jeg ikke kunne passere.”

”Så kom de to Hondaer op bag mig, og trods det at Sato er to omgange bagud, så starter han med at slås med mig.”

”Han var lidt hurtigere i den første sektor, fordi der var lidt vand og Bridgestone dækkene holdt temperaturen bedre lige der. Så overhalede han mig, selv om han skulle lade de to biler bag ham passere.”

”Selv om han fik blå flag, passerede han mig, og det var ikke specielt nemt, fordi vi næsten ramte hinanden. For jeg ved ikke hvilken grund, spærrede han for mig. Det er sindssygt,” siger en vred Heidfeld.

”Ikke engang da vi kom til nedbremsningsområdet ville han lade mig passere. Sato var på den rene linie, Albers var foran og så var alle fire biler pludselig viklet ind i hinanden.”

”Jeg blev nødt til at bremse på grund af Sato, og Jenson kørte forbi mig, men jeg kunne virkelig komme tilbage igen med en god acceleration og blive nr. 4, eller i værste fald nr. 5.”

Heidfeld konfronterede efter løbet Satos teamkammerat Sakon Yamamoto med hændelsen, da han troede at det var ham der sad i Super Aguri bilen. Først da opdagede han, at det var Sato, der var synderen.

Som vi tidligere har skrevet, er Sato nu blevet diskvalificeret fra løbet som følge af hændelsen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER