Ikke siden 1990 har der været kørt Formel 1-grandprix på den Sydfranske bane Paul Ricard, grundlagt og opkaldt efter pernod-kongen af samme navn.
Inden Formel 1 forlod Paul Ricard, nåede der at blive kørt 14 grandprixer på banen, der dog siden siden har fungeret som avanceret testbane for flere F1-teams.
Omgangsrekorden på den 5,809 km. lange bane blev sat af Keke Rosberg 1985 i Williams Honda med tiden 1:39.914.
Paul Ricard - og en kvalifikation med mulighed for regnbyger.
Copyright Red Bull Contentpool
Kvalifikationen, der kan blive krydret med regn, starter kl. 16:00 og vi dækker den naturligvis LIVE herunder.
Allerede nu er det dog afgjort, at Brendon Hartley starter bagest til løbet i morgen, idet newzealænderen har været tvunget til at skifte næsten al teknik på sin Toro Rosso.
Lad det være sagt med det samme: vi starter kvalifikationen i tørvejr, så dramatikken skabes ikke oven fra lige nu, men der er "lovet" dråber fra oven fra omkring kl. 16:15.
Q1
Første bil på banen er Williams med Stroll og resten af feltet følger hurtigt efter pga. den truende regn.
Alle er ude på ultrasoft-dæk, fordi det meste gummi fra træningerne er vaskes af banen efter regnbygerne tidligere.
Magnussen har hurtigste sektor 2, mens Stroll sætter hurtigste omgang i 1:33.766.
Magnussen hurtigst i 1:32.966 som kort efter ødelægges af Grosjean i 1:32.466.
Vi mangler stadig at få Verstappen, Vettel, Perez, Ricciardo, Hamilton og Bottas ud.
Efter 10 minutter er Verstappen kommet ud på sin flyvende og nu hurtigst i 1:31.823.
Hamilton nu hurtigst i 1:31.589 men få sekunder efter er Räikkönen hurtigst i 1:31.657. Bottas er på P3.
5 minutter tilbage og Hamilton klager over et problem med sædet.
Kimi Raikkonen.
Copyright Ferrari
I farezonen befinder sig Perez, Alonoso, Ericsson, Sirotkon og Stroll.
Hamilton i ny bedste tid i 1:31.271 fulgt af Verstappen i 1:31.531.
Magnussen ligger lunt på P8 i 1:32.474 og med 3 minutter tilbage sætter han tiden en smule langsommere med 1:32.236. Danskeren beholder P8.
Forrest finder vi i rækkefølge Hamilton, Verstappen, Räikkönen, Bottas, Vettel, Ricciardo, Grosjean, Magnussen, Sainz og Gasly.
Med 1 minut tilbage er Vandoorne, Ocon, Perez, Sirotkin og Stroll i farezonen. Sidstnævnte har lige haft en afkørsel i de store frie arealer.
Tiden er gået og fra P16 er de eliminerede kørere Alonso (som er vågnet op til de barske realiteter i F1), Hartley, Vandoorne, Sirotkin og Stroll.
Stor skuffelse for årets Le Mans-vinder Alonso, hvorimod Williams sikkert ikke er overrasket over de to sidstepladser.
Og mens vi venter på Q2, er regnen begyndt at dryppe ned på banen.
Q2
Bilerne strømmer ud på banen. Alle ønsker at sætte en god tid de næste 15 minutter, inden regnen (måske) får alvorligt fat.
Verstappen, Ricciardo, Hamilton og Bottas kører på supersoft, mens resten af feltet har vagt ultra.
Hamilton sætter hurtigste tid i 1:30.645. Han følges af Bottas, Räikkönen og Grosjean. Magnussen er på P10.
Magnussen kører sin hurtigste 1. sektor, mens Vettel er hurtigst af alle i sektor 2. Det rækker dog kun til en P2.
Magnussen kører en hurtig sidste sektor og kommer ind på P7 i tiden 1:32.035. Grosjean ligger lige efter i tiden 1:32.075.
Charles Leclerc gjorde en god figur på Paul Richard.
Copyright Sauber F1
Med 5 minutter tilbage er Hamilton stadig hurtigst fulgt af Vettel i 1:30.953 og Räikkönen i 1:31.104.
I den anden ende af feltet befinder følgende kørere sig i farezonen: Ocon, Leclerc, Ericsson, Hülkenberg og Perez.
3 minutter tilbage og Perez kniber sig ind på P10 og rykker dermed Gasly ned på P11.
2 minutter tilbage og stillingen bagest er uændret, dog med Hülkenberg som sidste mand.
Regnen er stoppet og imens bliver Ericsson lukket ud fra garagen lige for næsen af Grosjean. Tæt på kollision.
Tiden er gået og Magnussen hopper op på en flot P5 i 1:31.510, men kort efter kommer Grosjean ind i 1:31.476 og tager dermed danskerens femteplads. Interessant nok er begge Haas-racere hurtigere end de to Red Bull-biler på de efterfølgende pladser.
Eliminerede kørere er Ocon, Hülkenberg, Perez, Gasly og Ericsson.
Dermed er Leclerc i Alfa Romeo Sauber med i Q3. Mon ikke den præstation bringer monegaskeren tættere på et Ferrari-sæde? Og mon ikke Ericssons sæde samtidig er meget varmt?
Vi venter på Q3.
Q3
Der er kø ved pitudkørslen, og årsagen er de stadige dryp fra himlen.
Grønt lys, og bilerne strømmer ud. Ingen ønsker at blive fanget af en tiltagende regn.
Meldinger tyder på, at regnen nu tager af. Det lyder lidt som en dansk sommer.
Hamilton sætter sin første omgang og er hurtigst, men kort efter er Vettel hurtigst i 1:30.400.
Rødt flag og katastrofe for Grosjean, da franskmanden sætter bilen i dækbarrieren. Årsagen ligner en kørerfejl og bilen får smadret sit styretøj. Det går ikke den rigtige vej for den sympatiske Haas-kører.
Tiden er stoppet med 7:49 sekunder tilbage.
Billeder viser, at Haas-bilen ikke er værre beskadiget, end at franskmanden kan starte på P10 til løbet i morgen.
Andre TV-billeder viser, at flere kørere tydeligvis er drillet af en lettere våd bane.
Kvalifikationen genstartes kl. 16:58.
Lewis Hamilton på pole søndag.
Copyright Mercedes AMG
Imens går Grosjean den tunge gang forbi garagerne og skubber irriteret til et nærgående TV-kamera. Tydeligvis en presset Haas-kører.
Der startes igen. Første og eneste mand på banen er Räikkönen.
Med 5 minutter tilbage ligger Magnussen på P9.
Alle tilbageværende ni biler er nu på banen og klar til at sætte den afgørende tid.
Räikkönen får besked på at det er NU, han skal trykke på.
Hamilton hurtigst i 1:30.322 fulgt af Bottas i 1:30.317. Vettel ligger på P3 i 1:30.222.
Magnussen passerer målflaget i 1:32.635. En utilfredsstillende tid, som kort efter distanceres af Leclerc i 1:32.635. Noget tyder på et helt forkert kald fra Haas-pitten eller et andet problem.
Vettel undskylder på radioen over, at han ikke var i stand til at køre hurtigere.
Starrækkefølgen i morgen blandt de ti forreste bliver følgende: Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Sainz, Leclerc, Magnussen og Grosjean.
EPILOG
Efter kvalifikationen fortæller en tydeligvis irriteret Magnussen til TV, at han slet ikke fik en omgang i Q3, fordi Räikkönen pludselig overhaler ham og på samme omgang igen lod danskeren komme forbi igen.
Räikkönen bekræfter bagefter, at han passerer Haas-raceren, fordi han er på sin ud-omgang, hvorefter han lader danskeren tage pladsen tilbage. Det fremgår ikke klart, hvorfor finnen foretog en umiddelbart unødvendig manøvre og dermed ødelagde Magnussens omgang.