De fleste virksomheder er begyndt at have ekstra fokus, på den måde de driver forretning på. Årsagen skal findes i, at naturen og klimaet har det hårdt for tiden grundet udledning af drivhusgasser. Så er der nogle andre der mener, at det er naturens egen cyklus, som er igang. Det er ikke noget en F1-skribent skal gøre sig klog i. Men én ting er sikkert, det hjælper ihvertfald ikke på naturen, at der bliver udledt CO2 eller giftige stoffer i atmosfæren.
Formel 1 har også en ambition om mindske belastningen af miljøet betragteligt i de kommende år. Helt konkret er planen, at lave F1-løb om til begivenheder med netto-nul kulstof-fodaftryk inden 2030. Nu melder Sauber Group så ud i en pressemeddelse, at de også er gået fuldt ind i kampen mod klimakrisen.
Sauber Group er en gruppe af virksomheder, bestående af Sauber Engineering, som laver prototyper, Sauber Aerodynamik AG, som laver tests i fabrikkens vindtunnel, og sidst men ikke mindst, Sauber Motorsport AG, som er selve Formel 1-holdet.
Sauber-teamet gjorde sit indtog i sporten tilbage i 1993, men et samarbejde gør, at de for tiden kører under navnet ‘Alfa Romeo Racing Orlen’.
Til trods for at teamet var kulstofneutral tilbage i 2011, så viser Sauber Group med den nye bæredygtige strategi, at de frem til 2030 er klar til at tage skridtet videre.
Nogle af de tidligere, og nuværende initiativer, er bl.a. kun at bruge bæredygtig energi (skabt på sitet) til alle virksomhedens fabrikker. Modregne teamets CO2 udledning (inklusiv flytransport) ved at benytte sig af genplantning og beskyttelse af naturområder. Og sidst, men ikke mindst, har Sauber Group opført et kæmpe solcelleanlæg ovenpå medarbejderparkeringen, som laver strøm til mere end 40 hussstande pr. år.
Desuden går virksomheden meget op i affaldssortering, og undgår madspild ved enten at donere det til velgørende organisationer, eller ved at få omdannet det til energi.
Sauber Group anvender også ISO 14001 standard til miljøledelse af deres genbrugs- og affaldsprocesser.
Men den nye strategi vil de fokusere på to forskellige kerneområder: den ene drejer sig om samfundsudvikling og at støtte de mennesker, som har det svært. Den anden koncentrerer sig om at beskytte miljøet med yderligere tiltag.
Til den nye strategi siger CEO ‘Sauber Group of Companies’, Frédéric Vasseur:
“Social og økologisk ansvarlighed har altid spillet en vigtig rolle i vores virksomhedskultur. Vi har håndgribelige beviser at kunne fremvise for vores indsats indtil videre. Der er behov for at gøre mere, og vi byder velkommen til Formel 1’s forpligtelse til at slutte sig til os, da vores virksomhed hæver indsatsen og går igang med en mission om at gøre vores virksomhed fuldt bæredygtig.”
Hvis du vil vide mere om Saubers arbejde for miljøet, så kan du læse mere
her.
Frédéric Vasseur
Copyright BMF1