I maj 1970 åbnede en Schweizisk mand et firma, med en ambition om at konkurrere i motorsport. 50 år senere kan firmaet fejre sin runde fødselsdag, og bruge jubilæet på at se tilbage på en succesfuld historie i motorsport.
Sauber-firmaet er mest kendt for deres indtog i Formel 1 tilbage i 1993 (de kører under Alfa Romeo navnet nu), men faktisk har firmaet både deltaget i Hill-climbing og diverse sportvognsserier på højeste niveau.
Teamet har haft det rigtig svært i de senere år, men det virker til at de fik noget af en oprejsning i 2018, og formen er gået fra at være absolut bundhold, til nu at kunne kæmpe med i midterfeltet om pointene.
Sauber er delt op i tre forskellige funktioner: Engineering, Aerodynamics og Racer-teamet.
Sauber Engineering har hele paletten in-house, hvilket betyder at de både har ekspertise i design, udvikling og produktion indenfor sundhedssektoren og bilverdenen.
Sauber til Le Mans i 1989
Copyright Jimmy Froidevaux
Udover F1-teamet er Sauber nok mest kendt for deres topmoderne vindtunnel, som ikke bare bliver benyttet af deres eget team. Vindtunnelen er en af de mest avancerede af sin slags i verdenen, hvilket gør den attraktiv for andre motorsportsteams, men også bilindustrien generelt, men også indenfor andre sektorer der beskæftiger sig med aerodynamik.
Sauber er et af de F1-teams, som har vist sig at være villige til at investere i ungdommen og satse på fremtiden. Kørere som Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Robert Kubica og Charles Leclerc, startede allesammen deres F1-karriere hos det Schweiziske team.
Teamet fejrer deres 50 års jubilæum, og har præsenteret et nyt logo, der skal fungere som mindesmærke for teamets lange historie, og har installeret helt speciel branding på teamets fabrik i Hinwill. Desuden vil de vise eksklusivt indhold på deres hjemmeside og sociale medier resten af 2020, for at glæde holdets store gruppe af loyale fans.