• Forside

Løbsoptakt: Bahrains Grand Prix

Med bare fire dages pause mellem Malaysias Grand Prix og første træning i Bahrain har holdene travlt. Vil Ferrari have tid til at slå igen mod McLaren? Kan BMW blande sig helt i top? Læs vores optakt her og vær klar til Bahrains Grand Prix.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 10/4 2007 klokken 15:04

INDLEDNING

Vi begynder at se frem imod det kommende løb der er er er Bahrains Grand Prix og som foregår på ”Bahrain International Circuit” eller normalt kaldet Sakhir. Banen er 5.412 km lang og da løbet foregår over 57 omgange bliver løbsdistancen 308.238 km. Der er i øvrigt plads til 50.000 tilskuere på banen, og faciliteterne på banen er 'state of the art', da den er meget ny.

Det er det første af i alt fem løb, hvor der kun er en uge pause imellem. Bahrain ligger i en anden tidzone en Danmark og det er en god idet at tjekke TV-tiderne.

Inden sæsonen startede gennemførte de fleste hold to ugers test på banen, så de fleste hold har allerede godt kendskab til banen ud fra et teknisk synspunkt og med hensyn til bilernes opsætning med de nye dæk.

Banen ligger midt ude i en ørken og det betyder, at der er varm og at der er en masse sand. Da det altid blæser fra forskellig retninger og med forskellig styrke, skal der tages hensyn til dette ved opsætningen af bilen. Overfladen er glat med meget få bump. Der er to til tre gode overhalingsmuligheder hvoraf den bedste er i sving 1.

Der er fire lange lige stræk hvor hastigheden kommer op på omkring 320 km/t i slutningen af det lige stræk der går forbi pitten og ind i sving 1. Hastigheden i det langsomste sving er nede på 100 km/t i sving 5.

Da der over de lange lige stræk er en mix af langsomme og mellem langsomme sving bliver en god aerodynamisk opsætning belønnet på Sakhir, et forhold der sikkert er en fordel for de store hold med avancerede vindtunler som Ferrari, McLaren Mercedes og BMW Sauber.

Sliddet på bremserne skal der også tages hensyn til, da dette er en af de hårdeste baner for bremserne. På grund af det meget sand i luften er det nødvendigt at anvende specielle luftfiltre, så kølingen af motor og bremser ikke bliver forhindret.

Dækkene der stilles til rådighed for holdene til dette løb er som på Sepang de mellem hårde og de hårde (ud af superblød, blød, mellem og hård). De mellemhårde vil være markeret med en hvid streg i en af dækkets fire riller.

De mange lige stræk betyder speederen er i bund i 62% af tiden, og det er derfor, set i sammenhæng med sandet og kølingsmulighederne i det varme vejr, særdeles vigtigt med pålidelig motor.

Pitstopstrategien bliver ligeledes interessant da strategier med både et, to eller tre pitstop blev benyttet sidste år. I nedenstående skema ses ved hvilke omgange der forventes pitstop afhængig af den valgte strategi.

Antal pitstop Runde
1 27 - 33
2 12 – 15, 33 - 37
3 6 – 12, 20 – 27, 37 - 45



Der er altså varmt og specielt asfalten har det med at blive varm, hvilket kan give diverse problemer. Det er dog fugtigt som i Malaysi hvilket er en lettelse for piloterne. Se i øvrigt vejrudsigten i vores sædvanlige oversigt.

Efter løbet i Malaysia har verdensmesterskabet åbnet sig med sejren til McLaren Mercedes og dermed kommer vi frem til den aktuelle situation.

DEN AKTUELLE SITUATION
Allerede en uge efter sidst er vi på den igen. Efter 2 løb er årets kandidater til mesterskabet mere eller mindre fundet; Kimi Räikkönen og Fernando Alonso. Hamilton er stadig rookie og Felipe Massa kom ikke ind i kampen, som han og hans fans havde forventet. En sejr i Bahrain kan dog bringe ham tilbage, men det må anses for at være sidste chance, efter søndagens løb.

Fernando Alonso fører feltet an i Malaysia. Lewis Hamilton lige bagefter.

Søndagens løb, blev derudover kendetegnet ved kundemotorer. I de fleste af træningerne lå kundemotorer fra Toyota og Honda klart foran deres leverandørers fabrikshold og var Nico Rosberg ikke udgået, fra en særdeles tilfredsstillende plads som nummer 6, så havde det været en stor weekend for dem. Nu endte det så med at bedste kundemotorplacering var Alexander Wurz på en 9. plads, lige netop udenfor pointene.

Det forhindrer dog ikke, at man sidder med det indtryk at ikke mindst Toyota og Honda skal 'oppe sig' kraftigt. Williams har åbenbart fundet en kombination, af chassis, motor og kører, som passer særdeles godt sammen – bemærkelsesværdigt, efter flere års problemer med BMW, der til sidst endte med at forlade samarbejdet.

Toyota ved siden af Toyota

For Honda må det også være en bittersød ting, at se feltets japanske kører gøre det bedre end begge deres højtbetalte udenlandske kørere. De fik dog revancheret sig en smule i selve løbet, men ender stadig på pladser som nummer 11 og 12 – begge en omgang efter vinderen og meget, meget langt fra hvor Honda havde forestillet sig at de skulle være i denne sæson.

I det kommende løb er forventningerne som de plejer, fristes man til at sige. De fleste møder op med en frisk og ny motor og til en bane, hvor kun to kørere har vundet – Michael Schumacher og Alonso. Det er selvfølgelig svært at tale om traditioner på en bane, der kun har afholdt 3 løb, men i disse løb har Ferrari og Alonso været skarpe, udover at det ofte har været en bane der byder på mange overhalinger.

Det betyder, som følge af den tvekamp der allerede er lukket op, at vores penge sættes på en af de to mesterskabskandidater, Räikkönen og Alonso, med Massa som outsider. Det skal gå meget galt, hvis ikke mindst to af de tre er med på podiet.

Længere ned i rækkerne skal Honda forbedre sig kraftigt, om end det ser svært ud. BMW skal fortsætte det gode arbejde og Toyota skal se om de ikke kan gøre det markant bedre end de hold, der køber deres motorer.

HISTORIE
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Sakhir. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

Træninger
Fredag - 1. Robert Kubica Sauber-BMW 1:32.170
Fredag - 2. Anthony Davidson Honda 1:31.353
Lørdag Jenson Button Honda 1:31.857
Kvalifikation og løb
Pole position Michael Schumacher Ferrari 1:31.431
Hurtigste omgang Nico Rosbert Williams 1:32.406
Vinder Fernando Alonso Renault 1:29:46.205
Referat
For første gang siden 1995 blev sæsonåbningsløbet ikke kørt i Australien men i stedet i Bahrain. Resultatet blev dog det samme som året før - en sejr til Fernando Alonso (Renault). Han blev dog gennem hele løbet udfordret godt af Michael Schumacher (Ferrari), som imidlertid ikke mod slutningen for alvor kunne lægge pres på spanieren.

Der var også delvis succes for Kimi Räikkönen (McLaren), der godt nok endnu en gang var uheldig da baghjulsophænget gav efter i kvalifikationen og måtte start bagerst, men han fik på flot vis kørt sig op på en tredjeplads en hårlængde foran Jenson Button (Honda).

Løbets hurtigste på en enkelt omgang blev debutanten Nico Rosberg (Williams).

Læs hele løbsrapporten her på Bilmagasinet F1.
1. Alonso
2. M. Schumacher
3. Räikkönen
4. Button
5. Montoya
6. Webber
7. Rosberg
8. Klien

Sidste år i Bahrain


År Kører Hold Tid
Pole Position
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:30.139
2005 Fernando Alonso Renault 3:01.902
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:31.431
Hurtigste Omgang
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:30.252
2005 Pedro de la Rosa McLaren 1:31.447
2006 Nico Rosberg Williams 1:32.406
Vinder
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:28:34.875
2005 Fernando Alonso Renault 1:29:18.531
2006 Fernando Alonso Renault 1:29:46.205

De seneste tre år i Bahrain


BANEN
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Beskrivelse Data
Banenavn Bahrain International Circuit
By Sakhir
Første Grand Prix 4. april 2004
Antal Grand Prixer 3
Banerekorder
Banerekord - pole 1:29.848 (Fernando Alonso, 2005)
216.846 km/h
Banerekord - løb 1:30.252 (Michael Schumacher, 2004)
216,074 km/h
Hurtigste løb 1t28:34.875 (Michael Schumacher, 2004)
208,976 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 2 (F. Alonso)
2 (Renault)
Flest poles 2 (M. Schumacher)
2 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 1 (M. Schumacher/P. de la Rosa/N. Rosberg)
1 (Ferrari/McLaren/Williams)
Årets Løb
Omgangslængde 5,412 km
Omgange i løbet 57
Løbsdistance 308,238 km
Specifikationer
Maksimal stigning 3,60%
Maksimal fald 5,60%
Højdeforskel 18 meter
Antal sving 14 sving (6 venstre, 8 højre)
Start/Mål langside 1090 meter
Vigtige Links
Hjemmeside www.bahraingp.com.bh
Banebeskrivelse BilMagasinet F1
TV-tider BilMagasine F1

Løbs- og banedata


SAKHIR, IFØLGE LEWIS HAMILTON
Denne gang lader vi den unge komet Lewis Hamilton, McLaren, der er sluttet på podiet i sine to første Formel 1-løb, fortælle, hvad der er vigtigt ved banen, som i weekenden lægger asfalt til Bahrains Grand Prix.

"Ud over de fem dages test, som jeg har gennemført i Bahrain, har jeg også kørt løb på denne bane. Den første og eneste gang, jeg har konkurreret der, var med Formel 3 i 2004, hvilket jeg vandt. At være ude i ørkenen gør det ganske unikt og meget forskelligt var alle de andre baner, vi besøger.

Det er en meget lang langside ud for pitten og et snævert første sving, som er godt at bremse ind i, men i starten af løbet, kan det være hektisk, når alle prøver at knibe sig rundt i første gear. Det har potentiale til at være vanskeligt, så jeg glæder mig mig meget til at køre ned mod det sving sammen med 21 andre gutter. Det vil være ganske tæt, og det ikke bliver let at styre fri af problemerne.

Derefter er der endnu en lang langside som føre ned til et snævert sving ved Sving 4, men det er ikke så langsomt, bare ganske normalt og ikke noget spektakulært. Man har så en sekvens af Sving 5 og 6, hvilke tages med meget høj fart. Din linje og teknik igennem er selve nøglen: at give gas og løfte foden.

I en Formel 1-bil er det meget hurtigt og virkelig dejligt at køre med en hurtig venstre efterfulgt af en hurtig højre og tilbage i en hurtig venstre. Denne sektion er meget drilsk, da der er så meget sand på banen, og vinden altid skifter retning, hvilket betyder at hver gang, du kører, så er det anderledes.

Som man kommer ud af Sving 8 og ind i Sving 9, bliver svinget bare smallere og smallere, og man bremser mens man stadig drejer. Dette sving er et af de sværeste, da både fart og vejgreb er lavt, og det er let at blokere hjulene her.

Sagen med denne bane er, at der er masser af overhalingsmuligheder, og der er mange enorme langsider, hvor du kan få mega træk, men den mest spændende del af banen er helt bestemt Sving 5 og 6."

AFSLUTNING
I løbet af den kommende weekend vil vi bringe både kvalifikationen og løbet LIVE fra Grand Prixet og inden begge begivenheder varmer vi op med de seneste nyheder i timerne op til løbet. Derudover vil du kunne finde alle tiderne og mange udtalelser fra holdene efter de forkellige dele, altsammen krydret med de nyeste billeder.

Her på BMF1 gætter vi på Räikkönen eller Alonso som vinder af løbet med Massa som outsider, og skulle du have lyst til at diskutere dette, eller det kommende løb generelt med andre Formel 1 fans, kan du eventuelt gøre dette hos vores venner fra Safetycar