• Forside

Løbsrapport: Alonso fortsætter hvor han sluttede

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 12/3 2006 klokken 14:03

Bahrain GP

Det er søndag. Klokken er 12.15 og om kun et par kvarter starter den sæson vi har ventet på siden oktober sidste år. Det bliver med dobbelt Ferrari front foran Jenson Button i Honda, Fernando Alonso i Renault, Juan Pablo Montoya i McLaren og så Rubens Barrichello i den anden Honda.

Fire forskellige hold blandt de seks første biler er med at sætte forventningerne i vejret før starten er gået. Hvem skal først i pit, hvem fører efter første omgang, efter omgang 20. omgang 40 og omgang 57. Gennemfører de to Aguri Suzuki Hondaer og bliver de sat en omgang tilbage indenfor de første 10 omgange. Spørgsmålene før denne sæsonstart er mange, og endelig er ventetiden slut.

Sidste års løb bød på masser af spænding og flotte overhalinger. Pedro de la Rosa afløste Juan Pablo Montoya sidste år, og han var stjernen sidste år. I år er Juan Pablo Montoya tilbage og han starter fra plads fem, mens holdkammeraten Kimi Raikkonen håber på bedre held fra plads 22.

Banen er kold efter mellemøstlige standarder. Kun 23 graders varme. Kun Tiago Monteiro er ikke at finde på gridden. Han starter i stedet fra pitten. De sidste to år har vinderen af Bahrains Grand Prix gået hen og vundet verdensmesterskabet. Gentager det sig i år?

Præcis 12.30 sendes de 21 biler ud på deres opvarmningsomgang. Alle kommer af sted, men allerede midt på omgangen bliver det fra race control meldt ud, at Yuji Ide (en af årets debutanter) har lavet en forseelse, som der vil blive kigget nærmere på.

Alle biler holder nu klar til start. Hvem tager starten. Michael Schumacher tager starten, mens Fernando Alonso hurtigt kører forbi Jenson Button og lægger pres på Felipe Massa. Kun få sving inde overhaler Alonso Felipe Massa og sætter jagten i gang på Michael Schumacher.


Michael Schumacher tog starten

Længere nede i feltet er Jarno Trulli faldet igennem og ligger nu foran Ralf Schumacher. Nick Heidfeld har haft problemer på første omgang og er kun på plads 20 efter første sving. Christijan Albers kører direkte ind i Midland pitten, mens Juan Pablo Montoya nu også er foran Jenson Button.

Nr. Kører Hold Dæk Ændring
1. Michael Schumacher Ferrari B  
2. Fernando Alonso Renault M +2
3. Felipe Massa Ferrari B -1
4. Juan Pablo Montoya McLaren M +1
5. Rubens Barrichello Honda M +1
6. Jenson Button Honda M -3
7. Giancarlo Fisichella Renault M +2
8. Mark Webber Williams B -1
9. Christian Klien Red Bull M +1
10. David Coulthard Red Bull M +3
11. Jacques Villeneuve BMW Sauber M  
12. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B +3
13. Kimi Räikkönen McLaren M +9
14. Scott Speed Toro Rosso B +2
15. Jarno Trulli Toyota B -1
16. Ralf Schumacher Toyota B +1
17. Takuma Sato Super Aguri B +3
18. Yuji Ide Super Aguri B +3
19. Nick Heidfeld BMW Sauber M -9
20. Tiago Monteiro Midland F1 B -2
21. Nico Rosberg Williams B -9

Stillingen efter første omgang


Rubens Barrichello kører i år for Honda og han er ikke interesseret i at ligge bag Jenson Button. Han lægger voldsomt pres på briten og prøver at køre uden om ham. Det lykkedes ikke, men man tror ikke det varer lang tid før Barrichello er forrest.

Nede i feltet kæmper Giancarlo Fisichella på at holde Christian Klien bag sig. Det varer dog kun en halv omgang før Christian Klien har sat Giancarlo Fisichella bag sig, mens Rubens Barrichello bremser sig inden om Jenson Button.

Efter fire omgange er Kimi Räikkönen på plads 11, mens Liuzzi bremser indenom David Coulthard i den anden Red Bull racer. Hvad kan Toro Rosso holdet gøre med deres V10 motor overfor de mange V8 motorer.

Nico Rosberg ligger langt nede i feltet. Et sammenstød med Nick Heidfeld i det første sving på første omgang har sat begge kørere langt ned i feltet. Giancarlo Fisichella har et problem. Det bliver bekræftet fra pitten.

Efter fem omgange er Michael Schumacher 3 sekunder foran Fernando Alonso og Felipe Massa, som ligger og skygger Alonso. Mark Webber er i den første Williams ved at lægge pres på Giancarlo Fisichella. Under et halvt sekund er der imellem de to kørere.

Er Felipe Massa Michael Schumachers afløser? Felipe Massa taber bagenden under nedbremsning til det første sving og er ved at tage Fernando Alonso med af banen. Felipe Massa kommer dog i gang igen, men han taber to pladser. Felipe Massa kører direkte i pit, men der er store problemer med hans højre bagdæk. En flot kvalifikation og et kikset pit stop betyder, at Felipe Massa falder langt ned i feltet.

Jenson Button har kørt sig op til Juan Pablo Montoya og prøver at overhale ham. Fernando Alonso får besked fra pitten på, at han skal køre et par tiendedele hurtigere pr. omgang for at kunne følge med Michael Schumacher.

Mark Webber er efter ti omgange kommet forbi Giancarlo Fisichella. Nu er det Jacques Villenueve der skal forbi italieneren, men han har Kimi Raikkonen bag sig.

Oppe foran bremser Jenson Button sig indenom Montoya, der prøver at svare igen. Det lykkedes dog ikke, og Jenson Button er nu oppe på plads 3.

Michael Schumacher kører på omgang 11 hurtigste omgang. 1.33.553 lyder tiden. I mens går Ralf Schumacher i pit. Kim Räikkönen kører bredt i et sving og taber terræn til Jacquea Villenueve.

Efter 13 omgange er top 8 MS, FA, JB, JPM, RB, CK, MW og GF


Der var kamp midt i feltet

Nick Heidfeld bremser sig indenom David Coulthard, der ikke giver sig uden kamp. Liuzzi er på plads 11.

Efter 14 omgange kører Michael Schumacher i pit. 8.2 sekunder holder han stille og han kommer ud foran Rubens Barrichello. Nu er Fernando Alonso i front og spørgsmålet er, hvor længe der går før han skal i pit. Kimi Räikkönen kommer på omgang 15 forbi Jacques Villenueve under nedbremsning til det første sving.

Giancarlo Fisichella kører i pit på samme omgang, mens holdkammeraten presser på oppe foran. Michael Schumacher er nede på plads fire. Kun Christijan Albers er udgået.

Efter 18 omgange kører Jenson Button i pit. Han holder stille 9.1 sekunder og kommer tilbage på banen efter Jacques Villenueve. Så bliver det Fernando Alonsos tur til at køre i pit. Han holder stille 8 sekunder og kommer ud efter Michael Schumacher. I mens er der travlhed i pitten. Begge Super Aguri biler kører i pit på samme tid og laver lidt pit ravage. Ikke en heldig start på sæsonen, når holdet ikke har styr på, hvilken kører der skal i pit.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Michael Schumacher Ferrari B   31 omg. 1
2. Fernando Alonso Renault M +1.1 +1.1 1
3. Jenson Button Honda M +21.0 +22.2 1
4. Juan Pablo Montoya McLaren M +3.0 +25.2 1
5. Mark Webber Williams B +3.5 +28.8 1
6. Kimi Räikkönen McLaren M +6.2 +35.0 1
7. Christian Klien Red Bull M +5.7 +40.7 1
8. Vitantonio Liuzzi Rosso B +8.8 +49.6 1
9. David Coulthard Red Bull M +6.7 +56.3 1
10. Nick Heidfeld BMW M +0.4 +56.8 1
11. Felipe Massa Ferrari B +3.9 +60.7 1
12. Nico Rosberg Williams B +8.1 +68.9 2
13. Rubens Barrichello Honda M +13.0 +81.9 1
14. Scott Speed Rosso B +5.4 +84.7 1
15. Jarno Trulli Toyota B +2.4 +87.2 1
16. Ralf Schumacher Toyota B +0.9 +88.1 2
17. Tiago Monteiro Midland B +28.9 +1 omg. 1
18. Takuma Sato Aguri B +2 omg. +3 omg. 5

Stillingen efter første pitstoprunde.


Oppe foran fører Juan Pablo Montoya med syv sekunder ned til Michael Schumacher og Fernando Alonso, der kommer et par sekunder senere. På omgang 21 går det galt for Fisichella. Renault V8 motoren vil ikke mere, og han kæmper for at køre bilen hjem. Hydraulikproblemer er grunden.

Fernando Alonso lægger nu pres på Michael Schumacher. Afstanden mellem de to kørere er under to sekunder, mens Fisichella får slæbt sin R26 tilbage i pit. Hvad skal Giancarlo Fisichella dog gøre for at få et ordentlig løb.

Juan Pablo Montoya kører på omgang 22 i pit. 8.8 sekunder holder han stille og han kommer tilbage på banen efter Kimi Raikkonen, men foran Jenson Button. Længere nede i feltet bremser Nico Rosberg sig indenom Nick Heidfeld.

Efter 23 omgange er top 6 MS, FA, KR, JPM, JB og DC.

Afstanden mellem Michael Schumacher og Fernando Alonso er nu nede på 1.3 sekund. Afstanden bliver mindre omgang for omgang, men kan Alonso overhale MS. Endnu har Kimi Räikkönen ikke været i pit. Kører han igennem på et enkelt pit stop?

Afstanden er nu nede på 7 tiendedele. Hvor kan Fernando Alonso overhale eller lægger han sig tilbage og venter på Michael Schumachers næste pit stop? Sidste år lå de to kombattanter og kæmpede mod hinanden. Den gang var det dog i omvendt rækkefølge indtil Michael Schumacher udgik.

Jenson Button er nu oppe i gearkassen på Juan Pablo Montoya. Tidligere så vi, hvordan Jenson Button bremsede sig inden om Montoya, og på omgang 28 bremser han sig uden problemer inden om igen. Denne gang havde Montoya ikke noget modspil.

Takuma Sato er flink og lader de to førende sætte ham en omgang tilbage uden nogen former for problemer. De to Toyota biler har vi ikke nævnt meget til indtil videre, men begge biler ligger i den triste del af feltet. På omgang 29 kører Kimi Räikkönen i pit. Han kommer ud på banen efter Mark Webber, i mens Jacques Villenueve udgår i en sky af røg med et motorproblem.


Kimi Raikkonen kørte sig fra plads 22 til plads 3

Ellers et udmærket løb som Jacques Villenueve har kørt. De to Toyota racere ligger nu og presser hinanden. Jarno Trulli er forrest, men Ralf Schumacher har ikke de to store problemer med at bremse sig indenom. Michael Schumacher og Fernando Alonso kan nu se de to Toyota racere foran sig ned af langsiden. Imens gør Ferrari klar til et pit stop.

Ingen af de førende har problemer med at sætte Jarno Trulli en omgang tilbage, mens Felipe Massa kører i pit. Nick Heidfeld er nu igen bag David Coulthard. Coulthard forsvarer sig og holder Nick Heidfeld tilbage.

BMW motoren i BMW Sauber raceren ser ud til at have mere power ned af langsiden end Ferrari motoren, som Red Bull kører med. Det burde kunne lade sig gøre at bremse sig indenom igen. Det er med røg fra dækkene, at David Coulthard holder Nick Heidfeld endnu en omgang bag sig.

Fernando Alonso har fået besked på at holde sig tæt på Michael Schumacher, mens Nick Heidfeld vælger at tage sit andet pit stop. Efter 35 omgange kører Michael Schumacher i pit. Nu skal Fernando køre stærkt. Michael Schumacher holder stille i 8.7 sekunder, men så burde han heller ikke skulle mere i pit i dag.

Fra radioen får Alonso at vide, at ”these are the winning laps” og han er også nødt til at spole nogle hurtige omgange af for at komme ud i front. Ellers er det ikke sikkert, at R26 bilen kan komme forbi Michael Schumachers 248 F1 bil. Jenson Button er på plads 2, mens Rubens Barrichello er faldet ned på plads 14 på banen.

24 sekunder er der mellem FA og MS på omgang 37. Nico Rosberg har været spændende at følge. Han bremser sig indenom David Coulthard og er nu på 8. pladsen efter at have været nede på plads 21.

Fernando Alonso kører på omgang 28 i pit. Kan han komme ud forrest. Alonso holder stille i 7.7 sekunder og han kommer ud lige foran Michael Schumacher. Jenson Button er nu forrest, mens Michael Schumacher blokerer et dæk i forsøget på at bremse ned til et sving. Hvor meget kan Jenson Button gøre. Ikke særlig meget for han kører i pit omgangen efter. På vej ud af pitten kører han dørtræk med Jarno Trulli ud af pitten.

Christian Klien kører i pit fra plads seks. Kun 16 omgange er der tilbage, da Liuzzi spinder sin Toro Rosso racer rundt. Han kommer dog i gang igen, mens Juan Pablo Montoya er på plads 3. Kimi Räikkönen er lige foran Jenson Button, men den fart, som Jenson har vist i dag burde han kunne køre sig forbi Kimi.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Fernando Alonso Renault M   45 omg. 2
2. Michael Schumacher Ferrari B +1.3 +1.3 2
3. Kimi Räikkönen McLaren M +18.2 +19.6 1
4. Jenson Button Honda M +0.7 +20.3 2
5. Juan Pablo Montoya McLaren M +8.5 +28.8 2
6. Mark Webber Williams B +6.8 +35.7 2
7. Christian Klien Red Bull M +17.3 +53.1 2
8. David Coulthard Red Bull M +6.9 +60.0 1
9. Nico Rosberg Williams B +4.6 +64.7 3
10. Vitantonio Liuzzi Rosso B +5.3 +70.0 2
11. Felipe Massa Ferrari B +0.4 +70.5 2
12. Nick Heidfeld BMW M +14.5 +85.0 2
13. Scott Speed Rosso B +16.7 +1 omg. 2
14. Ralf Schumacher Toyota B +9.5 +1 omg. 3
15. Rubens Barrichello Honda M +8.6 +1 omg. 2
16. Jarno Trulli Toyota B +6.6 +1 omg. 2
17. Tiago Monteiro Midland B +44.3 +1 omg. 2
18. Takuma Sato Aguri B +3 omg. +4 omg. 6

Stillingen efter anden pitstoprunde.


Efter 43 omgange kan Jenson Button nu se Rubens Barrichello foran sig. Det er altid en fornøjelse at sætte sin holdkammerat en omgang tilbage. Nico Rosberg kører i pit på samme omgang, mens Juan Pablo Montoya kører i pit en omgang senere. 6.9 sekunder holder han stille, men skal Kimi Raikkonen i pit en gang til.

Nico Rosberg er tilbage på plads ni, mens begge Red Bull biler er i pointene. Afstanden mellem førende Alonso og jagtende Schumacher er nu 1.3 sekunder.

Med 12 omgange tilbage er top 8 Alonso, Schumi, Kimi, Button, Montoya, Webber, Klien, Coultard. Nico Rosberg får besked fra pitten om at han skal lægge pres på bilen. David Coulthard er syv sekunder foran, Nico er 1 sekund hurtigere pr. omgang og det er det sidste point , der er på spil.

Oppe foran ser det dog ikke ud til, at MS kan gøre noget ved Alonso. Felipe Massa er nået op til Liuzzi på plads 10 og lægger pres på den tidligere F3000 mester.

Yuji Ide udgår med en defekt. Felipe Massa har ikke de store problemer med at bremse sig forbi Liuzzi, mens Nico Rosberg meget hurtigt har indhentet David Coulthard og bremser sig forbi. David Coulthard kæmper for at tage placeringen tilbage, men forgæves.

Jenson Button er nu 0.7 sekund efter Kimi Raikkonen, mens Michael Schumacher stadig er et sekund efter Fernando Alonso i front.

Med syv omgange tilbage er Top 8 FA, MS, KR, JB, JPM. MW, CK og NR

Flot kørt er det at Kimi Räikkönen har kørt sig op på plads 3. Nu lægger Michael Schumacher pres på. Med fem omgange tilbage skruer Michael Schumacher tempoet op og forsøger at bremse sig forbi Fernando Alonso. Noget af et chok, da men nærmest havde afskrevet Michael Schumacher. Fernando Alonso kan da også holde på, men det var et wake up call til Fernando Alonso.

Afstanden er dog tilbage på et sekund igen, men tankerne vender tilbage til San Marinos Grand Prix, hvor Fernando Alonso var under pres de sidste mange omgange. Nico Rosberg er nu 2.4 sekunder efter Christian Klien på plads syv. Med to omgange tilbage bremser Nico Rosberg sig inden om Christian Klien. En virkelig flot debut til Nico Rosberg.

Oppe foran er kampen om plads 1 overstået. På sidste omgang er Fernando Alonso 2 sekunder foran Michael Schumacher, mens Kimi Räikkönen nok ikke giver sin 3. plads fra sig.


Fernando Alonso tager det ternede flag

Efter lidt under 90 minutter tager Fernando Alonso det ternede flag. Rigtig flot kørsel af den regerende verdensmester, der starter 2006, hvor han sluttede i 2005. På toppen af podiet. Michael Schumacher har været med fremme hele løbet. Om Ferrari er tilbage i toppen tager nok et par løb at finde ud af, men den nye V8 formel har vist sig rigtig spændende.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Fernando Alonso Renault M   57 omg. 2
2. Michael Schumacher Ferrari B +1.2 +1.2 2
3. Kimi Räikkönen McLaren M +18.1 +19.3 1
4. Jenson Button Honda M +0.6 +19.9 2
5. Juan Pablo Montoya McLaren M +17.0 +37.0 2
6. Mark Webber Williams B +4.8 +41.9 2
7. Nico Rosberg Williams B +21.1 +63.0 3
8. Christian Klien Red Bull M +3.7 +66.7 2
9. Felipe Massa Ferrari B +3.1 +69.9 2
10. David Coulthard Red Bull M +5.6 +75.5 1
11. Vitantonio Liuzzi Rosso B +10.4 +85.9 2
12. Nick Heidfeld BMW M +1 omg. +1 omg. 2
13. Scott Speed Rosso B +5.5 +1 omg. 2
14. Ralf Schumacher Toyota B +22.6 +1 omg. 3
15. Rubens Barrichello Honda M +18.0 +1 omg. 2
16. Jarno Trulli Toyota B +8.8 +1 omg. 2
17. Tiago Monteiro Midland B +1 omg. +2 omg. 2
18. Takuma Sato Aguri B +2 omg. +4 omg. 6
19. Yuji Ide Aguri B +18 omg. +22 omg. 3
20. Jacques Villeneuve BMW M +6 omg. +28 omg. 1
21. Giancarlo Fisichella Renault M +8 omg. +36 omg. 2
22. Christijan Albers Midland B +21 omg. +57 omg.  

Slutresultatet.


Havde løbet set anderledes, hvis ikke det var for Felipe Massas spin efter de første par omgange havde Fernando Alonso måske ikke vundet, men ikke noget med 'hvad nu hvis?'.


Første sejr til Fernando Alonso i år

Fernando Alonsos sejr er velfortjent. Michael Schumachers smil var stort og selv Kimi Räikkönen må trække på smilebåndet efter, at han kørte sig fra plads 22 til plads 3.

Vend tilbage til løbsrapporten senere, hvor vi vil krydre den med aktuelle billeder. Her på Bil Magasinet Formel 1 vil vi bruge aftenen og i morgen på at komme med kommentarer fra de forskellige kørere og teams.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
2. 1. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1T29:47.451 0 8
3. 22. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1T30:05.565 0 6
5. 5. Juan Pablo Montoya McLaren Formula 1 Team
P
1T30:23.253 0 4
6. 7. Mark Webber Williams Racing
P
1T30:28.137 0 3
7. 12. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T30:49.248 0 2
8. 8. Christian Klien Oracle Red Bull Racing
P
1T30:52.976 0 1
9. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T30:56.112 0 0
10. 13. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T31:01.746 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)