Monte Carlo. Dette har organisationen netop offentligjort i en pressemeddelelse. " />
  • Forside

McLaren frifundet

McLaren Mercedes er netop af FIA blevet frifundet for at have anvendt staldordre under det netop afsluttede Grand Prix i Monte Carlo. Dette har organisationen netop offentligjort i en pressemeddelelse.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 30/5 2007 klokken 16:05

McLaren Mercedes er af FIA frifundet for at have anvendt staldordre.

FIA har besluttet, at den strategi som holdet anvendte under Monacos Grand Prix i deres et-to sejr var fuldt ud lovlig. Der ville ikke blive foretaget yderligere undersøgelser og holdet straffes naturligvis ikke.

Efter løbet udtalte Ron Dennis, at holdet havde fulgt en strategi, der skulle sikre Fernando Alonso sejren og dermed vinde over sin holdkammerat Lewis Hamilton. Der ville eventuelt være tale om en overtrædelse af paragraf 39.1 i sportsreglementet, som forbyder holdordre.

Efter at have studeret radiokommunikationen imellem piloterne og pitten sammen med observatørernes rapport og data fra holdet, har kommisærerne konkluderet, at holdet ikke har gjort noget forkert og altså ikke overtrådt den pågældende paragraf.

Lewis Hamilton, Fernando Alonso og Felipe Massa på podiet efter løbet i Monaco 2007 - de beholder deres placeringer.

Ron Dennis sagde, at holdet havde anvendt denne strategi fordi der var en stor sandsynlighed for, at der ville komme en Safety Car på banen, idet dette var sket i fire ud af de sidste fem løb. I givet fald ville dette formentligt have betydet en sejr til Lewis Hamilton.

Da denne Safety Car ikke kom på banen, ændrede holdet derfor strategien for Lewis Hamilton til en to-stops, da denne strategi er den hurtigste.

Ron Dennis sagde også, at piloterne havde fået besked på at køre i en langsommere rytme til sidst i løbet, men Dennis afviste at have manipuleret med løbsresultatet.

”Det er standardprocedure for et hold at fortælle dets piloter at de skal sætte farten ned når de har et stort forsping.” er FIA enige i. ”Dette er for at minimere risikoen for tekniske problemer. Det er også normal praksis og helt forståeligt at bede sine piloter om ikke at indgå nogen unødvendige risici.”

Staldordre som har direkte indflydelse på løbsresultatet, blev gjort ulovlige i oktober 2002, efter at Rubens Barrichello lod Michael Schumacher vinde Østrigs Grand Prix.

Læs pressemeddelelsen på engelsk fra FIA ved at følge dette link.