Indianapolis Motor Speedway på søndag klokken 19:00 dansk tid. Læs her vores optakt, der er fuld af nyttige informationer." />
  • Forside

Optakt til USA's Grand Prix

Efter et utroligt begivenhedrigt og dramtisk løb i Canada skal vi allerede nu til at gøre klar til USA's Grand Prix, der afvikles på Indianapolis Motor Speedway på søndag klokken 19:00 dansk tid. Læs her vores optakt, der er fuld af nyttige informationer.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 11/6 2007 klokken 17:06

Næste løb i kalenderen køres på Indianapolis Motor Speedway i USA og er blandt andet kendt for at have det længste stræk med speederen i bund i hele sæsonen.

Læs her vores optakt der er fuld af nyttige informationer.

Indledning
Banen ligger i en anden tidszone der er fem timer efter os. Samtidigt afvikles der Le Man den kommende weekend, så det er en god ide at tjekke TV-tiderne som denne gang også indeholder tiderne fra Le Mans.

Banen er en højhastighedsbane på ovalen, men lavhastigheds på den indre del, og der benyttes derfor en opsætning med en medium til lav downforce. Det ventes dog at de fleste hold vil genbruge de nye aerodynamiske dele, som de introducerede i Canada. En god opsætning på Indianapolis kræver at der ikke er for meget luftmodstand på de lige stræk.

Der er flere gode overhalingsmuligheder på banen specielt ind i sving 1 og 8, der begge er andengears sving, hvor der er langt lige stræk lige inden. Det langsomste sving er nummer 9, der tages med 60 km/t, og det hurtigste er sving 1, der er en del af ovalen. Svinget tages med speederen i bund og hastigheden kommer op på 316 km/t.

Banekort for Indianapolis

I modsætning til Canada, hvor de bløde og superbløde dæk blev brugt, har Bridgestone sat de bløde og medium dæk til rådighed og har medbragt 2.200 dæk til holdene. Banen er hård ved dækkene specielt på ovalen og vi husker vel alle skandalen i 2005 da alle biler med Michelin dæk blev trukket ud af løbet.

På den langsomme indre del ville det være optimalt med blødere dæk mens dette ikke er nødvendigt på ovalen, hvor der derimod er brug for en stor styrke i dækkene. Af sikkerheds grunde er det også vigtigt at holdene nøje overholder de specificerede dæktryk.

Inden vi går i gang med den historiske gennemgang, så lad os tage et nærmere blik på den nuværende situation i verdensmeterskabet, med udgangspunkt i det netop overståede løb på Gilles Villeneuve i Canada.

Siden sidst
Rookie pole og rookie sejr – kortere kan Canadas Grand Prix ikke sammenfattes. Oveni kan man smide flere safety car perioder, 2 udelukkelser podieplads til BMW Sauber og et dramatisk uheld, der endte med en bulet ankel.

Først Lewis Hamilton: Man kan sige, at han kom, så og sejrede – helt fra løbsweekendens start var årets absolutte stjerneskud på toppen, fulgte op med en flot pole position, for så at sejre. Bevares, spaniere vil hævde at det var på grund af at diverse safety car perioder, men sådan er Formel 1, nogle gange går tingene din vej og andre gange går de den anden vej.

Facit er at i historiebøgerne, og der står, at Hamilton vandt. I det mindste indtil han indrømmer at have været dopet under løbet. En sejr han under alle omstændigheder kan være stolt af.

Lewis Hamilton vinder sit første Formel 1 løb i karrieren. Canada 2007

Safety car kom ud flere gange, som følge af diverse uheldige parkeringer, den som det gik værst ud over, i det mindste i fysisk og materiel forstand. Det var Robert Kubica, der strejfede autoværnet, hvorefter BMW Sauberen gik i rotation og smadredes mod barrieren væggen, for til sidst at falde til ro, med et hjul hængende ganske løst. I øvrigt endnu et eksempel på at de wirer som skal holde hjulene ikke opfylder deres formål.

Kubica blev hjulpet fri af det beskyttende badekar, kørt på skadestuen, hvorfra han senere blev udskrevet med en bulet ankel og en forslået krop. Men endnu et eksempel den absolut enestående sikkerhed i Formel 1. For 10 år siden havde polakken sandsynligvis været dræbt.

Under en af safety car perioderne åbnede pitlanen, men åbenbart kun i den ene ende, en ting, som Giancarlo Fisichella og Felipe Massa ikke opdagede, de forlod pitlane sekunder før at lyset viste grønt, hvorfor de logisk nok blev ramt af at et sort flag, som er den normale straf for at overtræde den slags regler.

Hverken Ferrari eller Renault holdene er specielt imponerede af deres kørere.

Starten på Canadas Grand Prix 2007

I toppen, der var for første gang en markant udskiftning – en top-3 der hedder Hamilton, Heidfeld og Wurz. Det er første gang i år, at der ikke er rødt og sølv på alle 3 pladser.

Kovalainen endte som 4’er, Sato som 6’er og ikke mindst sidstnævnte viste en helt anden side af sig selv - meget velovervejet og særdeles godt kørende i en bil, der på papiret ikke burde være meget bedre end Spyker eller Toro Rosso. Måske kan Sato endelig få et gennembrud i et større team? Der kan være åbne pladser ved både Toyota og Honda.

Begge japanske teams måtte se deres 4 første kørere slået af de meget mindre søsterteams og der må efterhånden kræves en del seriøs selvransagelse på direktionsgangene, ikke mindst ved Toyota, der kneb sig ind på en 8. plads, hvorimod kundebilen endte på podiet.

Super Aguri fejrer sjettepladsen til Super Aguri ved Canadas GP 2006.

Næste løb er som bekendt i Indianapolis, en typisk Ferraribane, så med McLaren Mercedes' fart og stabilitet kan det blive et spændende løb. Vi vælger et sikkert bud og siger at en af de 4 fra disse 2 hold vinder igen. Men hold øje med BMW Sauber, som er stærke på hurtige baner.

Vitantonio Liuzzi ( Scuderia Toro Rosso) og Christian Klien (Red Bull Racing) involveret i et uheld sammen med Franck Montagny (Super Aguri) and Christijan Albers ( Midland Toyota)

Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Indianapolis Motor Speedway ("The Brickyard")
By Indianapolis, Indiana
Første Grand Prix 30. maj 1950
Antal Grand Prixer 18
Rekorder (2000 Layout)
Banerekord - pole 1:10.223 (Rubens Barrichello, 2004)
214,903 km/h
Banerekord - løb 1:10.399 (Rubens Barrichello, 2004)
214,366 km/h
Hurtigste løb 1t29:43.181 (Michael Schumacher, 2005)
204,658 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 5 (Michael Schumacher)
6 (Ferrari)
Flest poles 4 (Michael Schumacher)
6 (Kurtis Kraft)
Flest hurtigste omgange 3 (Bill Vukovich, Michael Schumacher)
7 (Kurtis Kraft)
Årets Løb
Omgangslængde 4,192 km
Omgange i løbet 73
Løbsdistance 306,016 km
Fakta
Antal sving 13 sving (9 højre, 4 venstre)
Vigtige Links
Hjemmeside www.usgpindy.com
Satelitbillede Google Maps
Baneinfo Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata


Tiago Monteiro, Midland MF1 Racing, Toyota M16, Indianapolis, USA 2006

Grand Prixets historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Indianapolis. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

År Kører Hold Tid
Pole Position
2002 Michael Schumacher Ferrari 1:10.790
2003 Kimi Räikkönen McLaren 1:11.670
2004 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.223
2005 Jarno Trulli Toyota 1:10.625
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:10.832
Hurtigste Omgang
2002 Rubens Barrichello Ferrari 1:12.738
2003 Michael Schumacher Ferrari 1:11.473
2004 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.399
2005 Michael Schumacher Ferrari 1:11.497
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:12.719
Vinder
2002 Rubens Barrichello Ferrari 1:31:07.934
2003 Michael Schumacher Ferrari 1:33:35.997
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:40:29.914
2005 Michael Schumacher Ferrari 1:29:43.181
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:34:35.199

De seneste fem år på Indianapolis


Træninger
Fredag - 1. Anthony Davidson Honda 1:12.083
Fredag - 2. Anthony Davidson Honda 1:12.013
Lørdag Michael Schumacher Ferrari 1:10.760
Kvalifikation og løb
Pole position Michael Schumacher Ferrari 1:10.832
Hurtigste omgang Michael Schumacher Ferrari 1:12.719
Vinder Michael Schumacher Ferrari 1:34:35.199
Referat
Løbet på Indianapolis kom i høj grad til at markere starten på Ferraris angreb på Renault i kampen om de to verdensmesterskaber. I kvalifikationen var Michael Schumacher mere end ét sekund hurtigere end den bedste ikke-Ferrari kører. Samtidig døjede Fernando Alonso (Renault) med understyring, så han endte nede på femtepladsen.

For Juan Pablo Montoya blev det det sidste løb, inden han blev fyret af McLaren – og det blev ikke det exit, han kunne drømme om. Under starten kørte han ind i sin holdkammerat Kimi Räikkönen, som blev skubbet ind i Nick Heidfeld (BMW). Da det hele var overstået, var også Scott Speed (Toro Rosso) og Hondas Jenson Button (omend han gennemførte tre omgange) udgået. I alt udgik syv biler på første omgang.

Se også vores løbsrapport.
1: M. Schumacher
2: Massa
3: Fisichella
4: Trulli
5: Alonso
6: Barrichello
7: Coulthard
8: Liuzzi

Sidste år på Indianapolis


Starten 2004 USA

En omgang med Pedro de la Rosa
"Indianapolis Motor Speedway har gode overhalingsmuligheder. Det er en af de bedre baner og hvis man har en hurtig bil, er det især let at overhale ved indgangen til sving 1.

Indianapolis har en meget lang langside, som faktisk starter allerede ved udgangen af sving 11, der tages i andet gear. Derfra skiftes der hurtig op tredje og så op til syvende gear. Derfra er der fuld gas i længere tid, i alt 23 sekunder. Så hvis du har en hurtig bil og et godt vejgreb er det ment at overhale under indbremsningen til sving 1.

Banen er blandt mine favoritter, selv om jeg aldrig har fuldført her.

Der er stor forskel på den meget hurtige langsiden og på det nye stykke i midtercirklen, som hovedsageligt består af langsomme sving. Det er ikke så let at finde en rytme som på andre baner og samtidig er banen teknisk vanskelig.

Sving som nr. 7, 8, 9 og 10 er alle meget langsomme sving. Hovedparten er førstegears sving, især 9 og 10, hvor man må sætte farten helt ned og samtidig benytte kantstenen så meget som muligt. Så i modsætning til Monaco er kvalifikationen ikke alt afgørende her."

Afslutning
Har du lyst til at diskutere løbet i USA med andre Formel 1 interesserede, kan du gøre dette hos vores venner fra Safety Car.
Renault F1 i action. Indianapolis, USA. 2002