Magny Cours og til det måske sidste løb i Formel 1 på denne bane. Læs her vores omfattende optakt til løbet." />
  • Forside

Optakt til Frankrigs Grand Prix

Efter udflugten til det Nordamerikanske kontinent vender Formel 1 den 1. juli tilbage til Europa, mere præcis til Magny Cours og til det måske sidste løb i Formel 1 på denne bane. Læs her vores omfattende optakt til løbet.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 25/6 2007 klokken 13:06

Efter turen til det Nordamerikanske kontinent vender Formel 1 tilbage til Europa, mere præcis til Magny Cours. Måske er dette det sidste Formel 1 løb på denne bane.

Læs her vores omfattende optakt til løbet:

Indledning
Banen er beliggende Nevers i Bourgogne i centrum af Frankrig cirka 250 km syd for Paris og Grand Prixet er foregået på Magny-Cours siden 1991.
Regeringen i Frankrig ville understøtte et lavtudviklet område, og derfor ligger banen ude i det rene ingenting.

Når man er på Magny-Cours er man derfor til løb. Det er det 57. Franske Grand Prix og det sidste der afholdes i Frankrig indenfor en forudsiglig fremtid.

Banen er kendt for at være glat og meget følsom overfor temperaturændringer, og hvis vejret bliver som det plejer at være, bliver det varmt. To dele af banen har fået ny overflade og disse dele forventes at være ekstra glatte. Da banen er så jævn vil bilerne have en meget lav kørehøjde.

På banen er der kun én god overhalingsmulighed, hvilket er ved Adelaide hårnålesvinget. Dette på trods af at arrangørerne forsøgte at indbygge endnu en mulighed på banen i 2004, ved at udskifte den sidste chikane ved Lycee svinget, men det har endnu ikke vist sig at være en succes.

Banekort for Magny-Cours

Derudover er banen en blanding af høj- og lavhastighedssving og er dermed også hård ved dækkene. Downforcen er fra middel til høj og aerodynamiken spiller derfor som sædvanligt en vigtig rolle, specielt når der skal tages hensyn til banens glatte overflade og de hurtige sving.

Dækkene, der leveres af Bridgestone, er de bløde og medium dækkene hvilket i øvrigt også var tilfældet ved sidste løb på Indianapolis. Bridgestone har medtaget 2200 dæk til løbet og det er noget af en opgave at få transporteret disse ud i intetheden omkring banen.

Pitstop strategien, der anvendes på banen, er interessant da der tidligere er set mange forskellige løsninger med mange pitstop. Siden de nye kvalifikationens regler og begrænsningen af hastigeden i pitten er tendensen dog at der holdes færre pitstop, men måske bliver dette Grand Prix årets undtagelse. Vi forudser dog at de fleste tager to pitstop.

I nedenstående skema ses ved hvilke runder der afholdes pitstop afhængig af den valgte strategi.

Antal stop Runde
1 stop 36 - 44
2 stop 20 – 30, 40 - 50
3 stop 16 – 22, 32 – 38, 48 - 54


Siden sidst
Endnu en gang hvor der stod McLaren Mercedes og Lewis Hamilton på hele løbet. En sikker sejr på Indianapolis Speedway, efter at Fernando Alonso, Hamilton og McLaren havde sat tempoet gennem hele løbsweekenden.

Deres nærmeste konkurrenter, Ferrari og BMW har på forunderlig vis tabt pusten totalt og kæmper pt. om de sekundære placeringer.

Indy var endnu et eksempel på at Formel 1 rent faktisk kan være spændende, dramatisk og med overhalinger. Efter et sublimt løb i Canada, fortsatte det på Indy. Dramatiske nærkampe, speed, overhalinger og masser af gode slagsmål, hvor både gode køreregenskaber og ren, rå power blev brugt til at overhale og for den gangs skyld, så det ser ud til, at der bliver brugt mere rene midler end vi har set så mange gange før. Der bliver kørt til grænsen, men heller ikke meget længere.

Hamilton fejrer sin anden Pole Position Indy 2007

Med endnu en Hamilton sejr satte briten og McLaren sig solidt på kører-VM. Hamilton er 10 point foran nummer 2, hvor Alonso befinder sig 19 point foran nummer 3, Felipe Massa, eller som TV2’s kommentatorer siger: ”Philip Massa”.

I konstruktørernes mesterskab har McLaren, gennem deres konstante topplaceringer åbnet et hul på ikke mindre end 35 point. Det betyder at der skal 2 løb til, hvor Ferrari scorer 1-2 og begge McLaren-bilerne udgår. Og så er Ferrari blot oppe på siden af dem.

Det betyder dog ikke, at man allerede kan forære McLaren mesterskabet eller afskrive Ferrari. Med kun 7 af 17 løb afviklet kan der ske utroligt mange ting. Hverken Ferrari eller BMW Sauber har tænkt sig at ligge på den lade side.

Kimi Räikkönen og Felipe Massa om fredagen ved USAs Grand Prix 2007

USAs Grand Prix blev andenkørernes fest. Officielt er der selvfølgelig ikke nogen, der er andenkørere, men uofficielt ser det en anelse anderledes ud.

Fra toppen er det Hamilton der klart fører foran Alonso, som virkelig skal til at oppe sig, klage mindre og slå Hamilton. Briten har sejret to gange i træk og er meget skarp.

I Ferrari-lejren var Massa endnu en gang hurtigere og bedre end Kimi Räikkönen. Heiki Kovaläinen fik en 5. plads og satte teamkollega Giancarlo Fisichella tilbage med en omgang. Jarno Trulli fik en 6. plads, men Toyota er nok det hold, hvor der reelt ikke er den store forskel på de 2 piloter. Mark Webber havde ikke de store problemer med at slå David Coulthard, da denne udgik allerede på første omgang.

I den tunge ende af feltet, er det for det første svært at se hvem der er tydelig førstekører og svært at se hvordan det gik, men som sædvanlig var Christian Albers sidste mand, en placering han sandsynligvis slipper for i næste løb, takket været Takuma Satos straf.

David Coulthard, Nico Rosberg, Ralf Schumacher, Takuma Sato, Jenson Button og Rubens Barrichello ved ulykken i sving 1, USA 2007.

Næste løb er i Frankrig, det afvikles på Magny Cours og vi har ikke de store forhåbninger til, at det bliver et spændende løb. Det taler historien simpelthen imod.

Som tingene har formet sig de seneste løb må en McLaren-kører være favorit til at tage både pole-position og sejren i løbet, med mindre Ferrari har gravet meget dybt i gemmerne og fundet mere fart i bilerne. Pt mangler de tæt på et halvt sekund, for at kunne slå sølvpilene.

Længere nede i feltet er det kørere som Ralf Schumacher, Kovalainen og Raïkkönen, der skal slås for deres position og placering i feltet. Alle 3 nævnes allerede nu som en del af Silly Season, hvor deres racersæde, pludselig bliver til et katapultsæde.

Honda har fået en ny bil og på testene i Jerez var den omkring et sekund hurtigere end den gamle, så det bliver interessant at se, hvordan de klarer sig.

Vinderen skal selvfølgelig igen findes blandt de 4 kørere, som har vundet de 7 første løb, favoritterne må igen være Hamilton og Alonso, med Massa lige efter og Räikkönen et stykke bagefter. Andre vindere skal findes som følge af regnvejr, masseuheld eller andre uforudsete ting.

På de næste pladser vil der være hård kamp mellem 3 mandskaber, BMW Sauber, Renault og Williams som alle vil spille med om at være "best of the rest".

Grand Prixets historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Magny Cours. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

År Kører Hold Tid
Pole Position
2002 Juan Pablo Montoya Williams 1:11.985
2003 Ralf Schumacher Williams 1:15.019
2004 Fernando Alonso Renault 1:13.698
2005 Fernando Alonso Renault 1:14.412
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:15.493
Hurtigste Omgang
2002 David Coulthard McLaren 1:15:045
2003 Juan Pablo Montoya Williams 1:15.512
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:15.377
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:16.423
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:17.111
Vinder
2002 Michael Schumacher Ferrari 1:32:09.837
2003 Ralf Schumacher Williams 1:30:49.213
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:30:18.133
2005 Fernando Alonso Renault 1:31:22.233
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:32:07.803

De seneste fem år på Magny Cours


Træninger
Fredag - 1. Robert Kubica Sauber-BMW 1:16.794
Fredag - 2. Robert Kubica Sauber-BMW/td> 1:16.902
Lørdag Jacques Villeneuve BMW-Sauber 1:17.005
Kvalifikation og løb
Pole position Michael Schumacher Ferrari 1:15.493
Hurtigste omgang Michael Schumacher Ferrari 1:17.111
Vinder Michael Schumacher Ferrari 1:32:07.803
Referat
Renault og Michelin håbede at de kunne vinde på deres hjemmebane og vise at den dominerende rolle Ferrari havde på Indianapolis bare var en overgang som sejrene på Imola og Nurburgring. I stedet dominerede Michael Schumacher med pole, hurtigste omgang og sejr.

Ved starten forsvarer Michael Schumacher og Felipe Massa deres positioner også selvom Fernando Alonso forsøgte at komme ind imellem de to. Det var forventet at de fleste ville være på en trestops strategi. En trestops strategi er det muligt at ændre under løbet til en to-stops og det var lige præcis det Renault gjorde med Alonso. Ændringen havde den ønskede effekt og det lykkedes dermed for Alonso at komme forbi Massa.

Det sidste stint viste at Renault og Michelin ikke var i så dårlig form som man kunne frygte, men samtidigt viste Toyotas placering tre bile i top fem Bridgestone dæk.

Se også vores løbsrapport.
1: M. Schumacher
2: Alonso
3: Massa
4: R. Schumacher
5: Räikkönen
6: Fisichella
7: de la Rosa
8: Heidfeld

Sidste år på Magny Cours


Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Circuit de Nevers Magny-Cours
By Nevers
Første Grand Prix 7. juli 1991
Antal Grand Prixer 16
Rekorder (2003 Layout)
Banerekord - pole 1:13.698 (Fernando Alonso, 2004)
215,468 km/h
Banerekord - løb 1:15.377. (Michael Schumacher, 2004)
210,669 km/h
Hurtigste løb 1t30:18.133 (Michael Schumacher, 2004)
205,035 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 8 (M. Schumacher)
6 (Ferrari)
Flest poles 4 (M. Schumacher)
8 (Williams)
Flest hurtigste omgange 5 (D. Coulthard, M. Schumacher)
6 (McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 4,411 km
Omgange i løbet 70
Løbsdistance 308,586 km
Fakta
Banebredde 10,40 til 18 meter (24 meter ved startgridden)
Længste langside 898 meter
Benzinforbrug 2,8 kg/omgang
Benzineffekt +0,42 sekund/10 kg
Vigtige Links
Hjemmeside www.magnyf1.com
www.gpfrancef1.com
Satelitbillede Google Maps
Baneinfo Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata


Afslutning
Vi er nu tilbage i Europa og et sæsonens varme løb er i vente. Det er sikkert sidste gang løbet afholdes på banen, hvilket ikke ret mange er kede af.

Forholdene på banen er i og for sig gode men løbene og omgivelserne er kedelige. Det er klart at McLaren-Mercedes er favoritter og der er ikke noget som tyder på, at Ferrari endnu er i stand til at tage kampen op.

Mere interessant er kampen om tredjepladsen hvor det ser ud til at Renault har gjort fremskridt og BMW Sauber må konstatere, at der stadig er plads til fejl. Det bliver desuden interessant at se om Honda endelig har gjort betydelige fremskridt med deres nye bil.