• Forside

2. frie træning – Ferrari dominans

Fredagens Formel 1-træninger er overstået, og den anden af de to afdelinger bød på en ren Ferrari-front med McLaren-kørerne et stykke tilbage, men til gengæld et overraskende besøg i top tre.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 6/7 2007 klokken 15:07

Anden frie træning er netop afsluttet, og der blev med vinderen af sidste uge løb i Frankrig, Kimi Räikkönen (Ferrari) et halvt sekund foran den nærmeste konkurrent, sin holdkammerat Felipe Massa.

På en delt tredjeplads kom Ralf Schumacher fra Toyota og den førende i mesterskabet, Lewis Hamilton (McLaren). Generelt havde Toyota en god eftermiddag med alle fire biler med en Toyota-motor bagi i top otte.

Her følger den rapport fra træningen, som blev skrevet løbende som tingene skete på Silverstone.




Velkommen til den anden frie træning fra Storbritanniens Grand Prix, der afvikles på den legendariske Silverstone-bane, og som er hjemmebane for mange af holdene. Vejret er ganske køligt med 18 grader i luften og 23 grader varm asfalt samt tørvejr.

Hjemmebanehelten Jenson Button (Honda) kommer ikke til at deltage i denne træning, idet han har klaget over ondt i ryggen. I stedet deltager 3. køreren Christian Klien. Det forlyder endnu ikke, om man forventer, at Button kommer tilbage i morgen.

Da banen bliver givet fri, er det Ralf Schumacher (Toyota), som er den første til at forlade banen efterfulgt at en række andre kørere. De fortsætter direkte ud på en flyvende omgang, og dermed får vi allerede i de første minutter sat de første tider i modsætning til i formiddags, hvor der ikke rigtig skete noget i de første tyve minutter.

Som man kan forvente, sker der mange rokeringer i stillingen her i starten, men efter fem minutter er det Ralf Schumacher, der med tiden 1:24.216 fører an. Kort efter bliver han overgået af Nico Rosberg (Williams), men for så at tage den tilbage umiddelbart efter igen.

Minuttet efter begynder titelaspiranterne at komme ud af pitten, og det er i første omgang de to McLaren-kørere, der er hurtigst, og Fernando Alonso ender som den hurtigste i tiden 1:22.369 efterfulgt af den hurtigste fra i formiddags Lewis Hamilton. Det får dog ikke lov til at stå i mere end et par minutter, inden Ferrari tager over med Kimi Räikkönen på førstepladsen.

Efter 13 minutter er Mark Webber (Red Bull) den eneste, der ikke har sat en tid. Faktisk har han slet ikke været ude af pitten.

Efter en hektisk start er mange af kørerne efter knap et kvarter vendt tilbage til pitten for at justere bilerne.

I perioden der følger er der relativt roligt. I toppen er den vigtigste ændring, at Giancarlo Fisichella får sin Renault op på tredjepladsen foran Felipe Massa (Ferrari). David Coulthard (Red Bull) fejrer, at han lige har forlænget sin kontrakt med Red Bull til også at dække 2008 med at køre sig ind på sjettepladsen.

Næste mand i front er Jarno Trulli (Toyota) i tiden 1:21.467, men det er tvivlsom, hvor lang tid han får lov til at beholde den placering, idet Felipe Massa ser ud til at være på en meget hurtig omgang – ja, 1:21.289 og Massa er i front.

Knap en halv time inde i træningen er der godt gang i træningen igen med 17 af de 22 kørere ude på banen. Det inkluderer Kimi Räikkönen, som tager førstepladsen tilbage med weekendens første tid under 1:21. Tiden blev sat med de bløde dæk.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.639 9
2. Felipe Massa Ferrari 1:21.289 11
3. Jarno Trulli Toyota 1:21.467 9
4. Fernando Alonso McLaren 1:22.114 11
5. Giancarlo Fisichella Renault 1:22.257 9
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:22.372 11
7. Heikki Kovalainen Renault 1:22.413 10
8. David Coulthard Red Bull 1:22.428 10
9. Lewis Hamilton McLaren 1:22.600 10
10. Anthony Davidson Super Aguri 1:22.789 18
11. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:22.881 11
12. Christian Klien Red Bull 1:23.004 13
13. Ralf Schumacher Toyota 1:23.146 11
14. Nico Rosberg Williams 1:23.216 11
15. Alexander Wurz Williams 1:23.476 10
16. Mark Webber Red Bull 1:23.521 6
17. Takuma Sato Super Aguri 1:23.596 9
18. Scott Speed Toro Rosso 1:23.679 11
19. Adrian Sutil Spyker 1:23.807 13
20. Rubens Barrichello Honda 1:24.157 11
21. Christijan Albers Spyker 1:24.364 14
22. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:25.166 7

Stillingen efter 30 minutter


Den førende i verdensmesterskabet, Lewis Hamilton, ligger for tiden helt nede på 11. pladsen, men vi er stadigvæk kun godt en tredjedel inde i træningen, og vi ved ikke, hvilke ting holdene og kørerne har prioriteret, så meget kan nå at ændre sig endnu.

Stillingsmæssigt er forholdene begyndt at stabilisere sig. Det er værd at bemærke, at efter 37 minutter, så ligger de to Toyota-kørere på tredje- og fjerdepladsen kun overgået af Ferrari. For at gøre den øjeblikkelige stilling endnu bedre for Toyota, så ligger Nico Rosberg (Williams, der også kører med Toyota-motor) på femtepladsen.

Alexander Wurz (Williams), som har haft det svært i kampen mod sin noget yngre holdkammerat Nico Rosberg er rykker efter 47 minutter frem på sjettepladsen, hvormed der er biler med Toyota-motor på pladserne tre til seks.

Efter 52 minutter er den førende Kimi Räikkönen i lidt problemer, idet han understyrer i Copse, men han kan dog fortsætte.

Minuttet efter rykker Lewis Hamilton frem til fjerdepladsen, men han er stadig godt 0,8 sekund efter Räikkönen og omkring tre tiendedele langsommere end sin egen bedste tid fra i formiddags. Han fortsætter med aggressiv kørsel, og det presser tiden lidt længere ned, og han tangerer Ralf Schumachers tid på tredjepladsen.

Räikkönens problemer fortsætter og endnu engang er det i Corpse.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.639 24
2. Felipe Massa Ferrari 1:21.147 20
3. Ralf Schumacher Toyota 1:21.381 18
4. Lewis Hamilton McLaren 1:21.381 22
5. Jarno Trulli Toyota 1:21.467 17
6. Nico Rosberg Williams 1:21.619 22
7. Alexander Wurz Williams 1:21.650 20
8. Fernando Alonso McLaren 1:21.912 20
9. Mark Webber Red Bull 1:22.137 16
10. Giancarlo Fisichella Renault 1:22.257 23
11. Heikki Kovalainen Renault 1:22.353 26
12. Robert Kubica BMW Sauber 1:22.372 22
13. David Coulthard Red Bull 1:22.428 15
14. Takuma Sato Super Aguri 1:22.487 23
15. Anthony Davidson Super Aguri 1:22.611 29
16. Rubens Barrichello Honda 1:22.765 23
17. Scott Speed Toro Rosso 1:22.840 24
18. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:22.881 17
19. Christian Klien Red Bull 1:23.004 28
20. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:23.227 20
21. Christijan Albers Spyker 1:23.404 25
22. Adrian Sutil Spyker 1:23.720 24

Stillingen efter 60 minutter


Kørerne har generelt for tiden problemer med at holde sig på banen. Det er ligesom at forholdene er svære, men om det er på grund af forhold på banen, eller om flere af kørerne pt. kører med meget slidte dæk vides ikke.

Efter godt 67 minutter starter Felipe Massa på en meget hurtig omgang. Han er en anelse hurtigere end Räikkönens tid i sektor et, men sætter så en anelse til i anden sektor. I den sidste del af banen, kan han dog ikke holde dampen oppe, og han må nøjes med en beskeden forbedring af sin egen tid, men han har stadig et halvt sekund op til finnen.

Efter 73 minutter er den gal med Adrian Sutil (Spyker). Han mister kontrollen med bilen i Copse, hvorefter han tager en 360 graders snurretur og rammer ind i vægen. Han kan naturligvis ikke fortsætte. De gule flag forbliver ude i cirka tre minutter.

Der er nu mindre end ti minutter tilbage af træningen, og der er god aktivitet på banen, men der er ikke rigtig nogen, der forbedrer sig, specielt ikke i toppen af stillingen. Det er dog lykkedes Anthony Davidson (Super Aguri) at rykke frem på tiendepladsen. Der er dog også altid den mulighed, at nogle af kørerne vil forsøge en enkelt kvalifikationslignende omgang, det vil sige relativt friske dæk og kun lige nok brændstof til et par enkelte flyvende omgange.

Fernando Alonso rykker frem på sjettepladsen mellem Trulli og Rosberg.

Med mindre end fire minutter igen er der 18 kørere på banen. Den eneste i top 15, der ikke er ude, er den førende Kimi Räikkönen. Derudover er det Rubens Barrichello (Honda), Christian Klien (Honda) og naturligvis Adrian Sutil, som ser til fra sidelinien.

I noget nær sidste øjeblik kommer også Räikkönen ud af garagen, så han lige kan nå en enkelt eller to flyvende omgange.

Felipe Massa presser virkelig Ferrarien, men det bliver lidt for meget, og han rammer kerben i Becketts lidt for hårdt, men han kan fortsætte, omend den omgang er et overstået kapitel, idet han satte mange sekunder til.

Til gengæld har Räikkönen god fart i bilen. Han sætter træningens hurtigste sektor tid i den midterste del af banen. Det rækker dog ikke en at forbedre tiden, og på sit sidste forsøg er resultatet det samme.

Dermed er fredagens Formel 1-træninger forbi, og det sluttede med de to Ferrari-kørere i front og med en overraskende Ralf Schumacher og Lewis Hamilton på en delt tredjeplads. Generelt lå Toyota god med fremme med Trulli på femtepladsen, og de to Williams-kørere på syvende- og ottendepladsen. Ind i mellem sluttede Fernando Alonso på en sjetteplads, men næsten et helt sekund langsommere end Räikkönen.

Vi vender tilbage med mere nyt fra England, og om ikke før så til lørdagens træning i morgen formiddag. Værd opmærksom på, at lørdagens og søndagens afdelinger bliver afviklet til sædvanlig tid, og ikke som i dag en time senere. Du kan se alle tiderne i vores tv-tider.

Hele resultatet af denne træning kan du finde i resultatoversigten til venstre.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:20.639 + 0.000 35
2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:21.138 + 0.499 30
4. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:21.381 + 0.742 39
6. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:21.616 + 0.977 35
7. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:21.619 + 0.980 40
8. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:21.650 + 1.011 37
9. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:22.137 + 1.498 31
14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:22.428 + 1.789 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)