• Forside

Europas Grand Prix 3. frie træning

Velkommen til 3. og sidste frie træning, inden dagens kvalifikation.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 21/7 2007 klokken 10:07

Som sædvanlig vil vi rapportere direkte fra den sidste træning, inden der startes på dagens kvalifikation, til det 10. Grand Prix i sæsonen, Europas Grand Prix.

I øjeblikket er der let overskyet og med en temperatur på kun 19 grader, så skal kørerne selv sørger for varmen. Asfalttemperaturen ligger omkring de 30 grader og der er ikke udsigt til regn.

I de 2 første træninger har det været Lewis Hamilton og Kimi Räikkönen, som har delt topplaceringerne mellem sig. Felipe Massa var ikke specielt godt med i 1. træning, men kom godt igen i 2. træning.

Ikke specielt overraskende var BMW Sauber den tætteste udfordrer til Ferrari og McLaren Mercedes i første træning, mens Toyota ganske overraskende var på 5. og 6. pladsen i 2. træning. Endnu mere overraskende, så var de kun knap 4/10 af et sekund efter Räikkönens bedste tid. Kan det være et lille gennembrud vi ser for Toyota?

Massa, Nürburgring 2006

Små 10 minutter inde i træningen har de fleste biler været på banen. Der er dog kun sat få tider. Bedste tid er pt. sat af Ralf Schumacher, med 1:35.198 - hvilket dog er ca. 2 sekunder langsommere end fredagens træningstider.

Efter 15 minutter der er det kun de 2 Ferrarier, der ikke har været på banen.

Toyota kører konsekvent stærkt, Jarno Trulli og Schumacher skiftes til at tage bedste tid og er allerede under 1:34 - har Toyota meldt sig ind i kampen om pointene for alvor?

1:32.5 var bedste tid i fredagens træning og den må formodes at blive overgået i denne træning.

Begge Ferrarier er nu på banen og allerede fra start køres der stærkt. Räikkönen starter ud med at sætte en tid på 1.32.8 på første flyvende omgang. Samtidigt blander både Nick Heidfeld og Nico Rosberg sig i toppen. Endnu en gang viser træningen, at Formel 1 feltet i år er tættere og mere konkurrencedygtigt end set i mange år.

Takuma Sato viser også at han åbenbart er blevet en markant bedre kører. Med en foreløbig placering som nummer 12 bider han begge kørere fra Honda-teamet i haserne.

Massa er på banen og kører endnu stærkere end Räikkönen, for så straks at blive slået igen af Räikkönen, de er de eneste kørere, som er under 1:32, bedste tid er nu 1:32.321.

Med en halv time igen, så er der indtrådt en form for stilstand med få biler på banen.

Eneste under 1:33 er de 4 topkørere fra McLaren og Ferrari. Bedste mand er stadig Räikkönen.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:32.321 7
2. Lewis Hamilton McLaren 1:32.472 5
3. Fernando Alonso McLaren 1:32.538 5
4. Felipe Massa Ferrari 1:32.600 7
5. Ralf Schumacher Toyota 1:33.293 10
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:33.296 7
7. Alexander Wurz Williams 1:33.406 7
8. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:33.422 6
9. Jarno Trulli Toyota 1:33.474 9
10. Heikki Kovalainen Renault 1:33.545 8
11. Nico Rosberg Williams 1:33.590 7
12. David Coulthard Red Bull 1:33.616 6
13. Rubens Barrichello Honda 1:33.733 7
14. Jenson Button Honda 1:33.912 7
15. Giancarlo Fisichella Renault 1:34.129 8
16. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:34.135 7
17. Mark Webber Red Bull 1:34.398 6
18. Scott Speed Toro Rosso 1:34.438 7
19. Anthony Davidson Super Aguri 1:34.640 10
20. Takuma Sato Super Aguri 1:35.330 7
21. Adrian Sutil Spyker 1:35.390 11
22. Markus Winkelhock Spyker 1:37.520 9

Stillingen efter 30 minutter


15 minutter igen. Bedste mand er Fernando Alonso, foran Räikkönen, Massa, Hamilton, Schumacher og Kubica. Ikke mindst Schumacher har virkelig fundet farten til hans hjemme-Grand Prix.

Sidste mand er Markus Winkelhock, der gentager Albers succes med at lukke feltet af, idet der er mere end 4 sekunder op til den førende Alonso. Hvad værre er, så er han 2 sekunder efter teammate Adrian Sutil.

Med 5 minutter igen lægger Räikkönen kraftigt op til få bedste tid og kommer under 1:32 - alle 3 sektorer er hurtigste tid og han ender på 1:31.396 - 6/10 barberes af hidtil bedste tid.

Træningen er slut og Räikkönens fantomtid endte med at være den bedste, men med Hamilton kort efter. Dagens træning bærer i det hele taget præg af at alle er kommet endnu tættere på hianden tidsmæssigt.

Følg med på Danmarks bedste Formel 1 side, fra kl. 13.55, hvor vi følger dagens kvalifikation live.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.396 18
2. Lewis Hamilton McLaren 1:31.627 12
3. Fernando Alonso McLaren 1:32.039 11
4. Robert Kubica BMW Sauber 1:32.039 18
5. Felipe Massa Ferrari 1:32.217 17
6. Nico Rosberg Williams 1:32.344 16
7. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:32.581 20
8. Mark Webber Red Bull 1:32.632 16
9. David Coulthard Red Bull 1:32.679 17
10. Ralf Schumacher Toyota 1:32.788 21
11. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:32.841 19
12. Jenson Button Honda 1:32.869 18
13. Jarno Trulli Toyota 1:32.936 20
14. Scott Speed Toro Rosso 1:32.974 14
15. Alexander Wurz Williams 1:33.154 16
16. Rubens Barrichello Honda 1:33.229 19
17. Giancarlo Fisichella Renault 1:33.430 16
18. Heikki Kovalainen Renault 1:33.484 13
19. Anthony Davidson Super Aguri 1:33.792 20
20. Takuma Sato Super Aguri 1:33.945 19
21. Adrian Sutil Spyker 1:34.423 20
22. Markus Winkelhock Spyker 1:36.090 19

Stillingen efter 60 minutter

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:31.396 + 0.000 18
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:31.627 + 0.231 12
3. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:32.039 + 0.643 11
5. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:32.217 + 0.821 17
6. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:32.344 + 0.948 16
8. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:32.632 + 1.236 16
9. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:32.679 + 1.283 17
15. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:33.154 + 1.758 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)