• Forside

Kvalifikation Europas Grand Prix: Räikkönen på pole

I skyggen af spionanklager, skæg og blå briller blev kvalifikationen til Europas Grand Prix på Nürburgring afholdt. I træningerne op til løbet var Ferrarierne, og især Kimi Räikönnen, hurtigst tæt fulgt af Lewis Hamilton. Følg kvalifikationen her LIVE:

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 21/7 2007 klokken 13:07

Det vil ikke være for meget at sige, at optakten til Europas Grand Prix snarere har været præget af den verserende spionagesag end bilernes performance på banen.

Vi vil i det følgende abstrahere fra den vanvittige sag og for en stund vende os til kvalifikationen på legendariske Nürburgring i Tyskland.

I træningerne op til løbet, fredag og lørdag, har Ferrari vist stor styrke med McLaren, ikke overraskende, brøkdele af sekunder efter. Lige efter finder vi BMW og endnu engang Toytota fulgt af Red Bull.

Alt kunne med andre ord ske i denne spændende kvalifikation.

Følg herunder begivenhederne som de udspandt sig LIVE:




Q1
Første bil på banen er Adrian Sutil i Spyker, og det bliver sandsynligvis også eneste gang at dette udtryk kan bruges om ham. Et par omgange senere kommer Winkelhock, Christijan Med-Benzinslangen-Slæbende-Efter-Sig Albers' afløser, på banen.

Rosberg i Williams kommer ud og sætter hurtigste tid 1 1:33.049, et godt stykke under de hurtigste træningstider. Kort efter er Wurz hurtigst hvorefter Trulli er hurtigst. Tiderne skifter hurtigt og indtil nu har 9 kørere været på banen.

Med 7 minutter tilbage er Hamilton hurtigst overraskende fulgt af en ligeledes hurtig Takuma Sato.

Med 3 minutter tilbage er Alonso hurtigst fulgt af Massa,og Coulthard i Räikkönen, Massa, Heidfeld og Kubica. Indtil nu ser det godt ud for Davidson og Sato i Super Aguri. Begge er med blandt de 16 forreste med kun 1 minut tilbage.

Forrest holder Alono skansen med Massa og Räikkönen halsende efter. Hamilton har endnu ikke vist sig helt fremme, da han ligger som nr. 4.

Bagest når Davidson og Sato med, men det må være skuffende for Honda og Red Bull, at Button og Coulthard ikke formåede at kvalificere sig. Heller ikke Sutil, Winkelhock, Liuzzi og Speed skal ud i Q2.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Fernando Alonso McLaren 1:31.074 3
2. Felipe Massa Ferrari 1:31.447 3
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.522 3
4. Lewis Hamilton McLaren 1:31.587 3
5. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:31.889 5
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:31.961 4
7. Nico Rosberg Williams 1:32.117 7
8. Alexander Wurz Williams 1:32.173 6
9. Giancarlo Fisichella Renault 1:32.378 7
10. Jarno Trulli Toyota 1:32.381 7
11. Ralf Schumacher Toyota 1:32.446 6
12. Heikki Kovalainen Renault 1:32.594 7
13. Mark Webber Red Bull 1:32.629 6
14. Rubens Barrichello Honda 1:32.674 6
15. Takuma Sato Super Aguri 1:32.678 6
16. Anthony Davidson Super Aguri 1:32.793 6
Ikke kvalificeret til næste afdeling
17. Jenson Button Honda 1:32.983 6
18. Scott Speed Toro Rosso 1:33.038 6
19. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:33.148 6
20. David Coulthard Red Bull 1:33.151 6
21. Adrian Sutil Spyker 1:34.500 9
22. Markus Winkelhock Spyker 1:35.940 6

Stillingen efter Q1


Q2
Pitlanen er åbnet igen, men efter 3 minutter er stemningen temmelig afslappet i garagerne (måske lige bortset fra Honda og Red Bulls).

Med 10 minutter tilbage bryder Jarno Trulli stilheden og kører ud kort efter fulgt af teamkammeraten Ralf Schumacher. Trulli er normalt god for en hurtig omgang og sætter foreløbig hurtigste sektor 2 og 3, men Schumacher er en bid hurtigere i tiden 1:32.446.

Så kommer Ferrari med Felipe Massa ud og sætter omgående bedste tid i 1:30.912. Med 5 minutter tilbage ligger brasilianeren forrest tæt fulgt af Alonso og Hamilton i McLaren. Som firer finder vi Räikkönen.

I 'knock out zonen' befinder Fisichella, Barrichello, Webber, Wurz, Sato og Davidson sig. Der er nu kun 1 minut tilbage og ingen af de bageste har formået at rykke frem i rækkerne.

Bilerne strømmer nu ud for at sætte deres bedste tid. Med tiden udløbet finder vi stadig Massa forrest fulgt af Alonso, Hamilton og Räikkönen. Længere nede er Fisichella overraskende ude og Trulli taber bilen i en kurve, men italieneren kan glæde sig over alligevel at slippe med sammen med teamkammeraten Schumacher. Igen fremgang for Toyota.

Renaults Giancarlo Fisichella udtaler, at han kom ind i trafik og derefter blev nødt til at presse hårdt. 'For hårdt' kan man hermed konkludere.

Også Webber og Kovalainen kan være tilfredse med deres 7. og 8 plads men Rosberg er ude - angiveligt pga. trafik og en fejl under en nedbremsning.

Hos Honda udtaler Barrichello, at deres bil stadig ikke er hurtig nok under kvalifikationen, men teamet føler, at det trods alt går fremad. Det første ved vi efterhånden men det sidste kan kun fremtiden vise .

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari 1:30.912 6
2. Fernando Alonso McLaren 1:30.983 6
3. Lewis Hamilton McLaren 1:31.185 6
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.237 6
5. Robert Kubica BMW Sauber 1:31.444 10
6. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:31.652 10
7. Heikki Kovalainen Renault 1:31.783 13
8. Ralf Schumacher Toyota 1:31.843 12
9. Jarno Trulli Toyota 1:31.859 12
10. Mark Webber Red Bull 1:31.661 12
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. Nico Rosberg Williams 1:31.978 13
12. Alexander Wurz Williams 1:31.996 12
13. Giancarlo Fisichella Renault 1:32.010 13
14. Rubens Barrichello Honda 1:32.221 12
15. Anthony Davidson Super Aguri 1:32.451 12
16. Takuma Sato Super Aguri 1:32.838 11

Stillingen efter Q2


Q3
Der er som sædvanlig kø ved udkørslen med Räikkönen forrest. Hamilton vil også gerne være en af de første sammen med Massa. Kort efter sætter de i gang og Alonso kvitterer med at være hurtigst i tiden 1:31.074. Derefter følger Hamilton og Kovalainen.

De første omgange er handlingsplanen, at brænde benzin af, og med 10 minutter tilbage er Alonso stadig hurtigst fulgt af Räikkönen, Heidfeld, Massa, Hamilton, Kubica, Trulli, Schumacher, Kovalainen og Webber.

Hamilton kører helt op bag Raïkkönen og viser, at han gerne vil længere frem end den øjeblikkelige 5. plads lægger op til og briten kører nu hurtigste sekter 1. Han presser dog materiellet mere end bukserne kan holde og kører på dramatisk vis frontalt ind i dækmuren i 'Schumacher S' kurven. Heldigvis kravler han selv ud, men ser ikke helt frisk ud.

Årsagen ser man kort efter, da højre fordæk eksploderer og det er komplet umuligt for den unge kører at holde bilen og kollisionen er uundgåelig. Man tænker uvilkårligt på, hvor mange G-kræfter Hamilton var udsat for under mødet med dækmuren - farten er ca. 270 km/t! Spørgsmålet er, om han kan køre i morgen.

Rødt flag med 5:13 min. tilbage af Q3.

Ambulancen ankommer og det ser ud som om, at Hamilton skal bæres ud i båre. Bekymrede miner i McLaren-garagen og Ron Dennis' mundvige er forståeligt nok endnu mere nedadvendte end de plejer. Teknikerne undersøger området omkring Alonsos højre forhjul for at finde en eventuel årsag til Hamiltons afkørsel.

TV-billederne viser røgudvikling umiddelbart inden dækeksplosionen og udefra ligner det et sammenbrud i hjulophænget, som derefter rammer dækket, der eksploderer.

Hamilton kan tilsyneladende ikke stå på benene og må bæres ud fra banen, spændt fast i en båre. Heldigvis har han 'thumps up' imens han ligger på båren. Betragter man bilen, eller resterne af den, er siddebrønden heldigvis uskadt, hvilket lover godt for Hamilton. Hvis han kommer på banen i morgen, vil han dog ikke starte bedre end nr. 10.

McLaren oplyser nu, at det er et problem med en hjulpistol under sidste dækskifte, hvorved hjulet ikke blev ordentligt fastspændt. Har vi hørt den historie før? Hos Audi under Le Mans, f.eks.?

Vi får nu at vide, at Hamilton skal på hospitalet, så det er så godt som sikkert, at han ikke deltager i morgendagens Grand Prix.

Nedtællingen er begyndt. Kvalifikationen startes igen kl. 15.27 og BMW og Ferrari holder allerede forrest i pitudkørslen.

Lad os repetere rækkefølgen inden de sidste 5 minutter påbegyndes: Alonso, Räikkönen, Heidfeld, Massa, Kubica, Trulli, Schumacher, Kovalainen og Webber.

Med 5 minutter tilbage får vi en frisk frontmelding fra Ron Dennis. Teamchefen siger, at Hamilton ikke har nogen brud men køreren skal have nogle timers ro og så vil det senere blive afgjort om han kommer på banen i morgen.

Trulli er nu hurtigst men den plads overtages kort efter af Massa, men Räikkönen er kort efter hurtigst. Trods udskridning presser Alonso sig ind foran Massa, der følges af Heidfeld.

På de følgende pladser finder vi Kubica, Webber, Kovalainen, Trulli og endelig Ralf Schumacher. Sidstepladsen indtages af Hamilton, som vi, måske, ifølge McLarens danske pressechef Christina Kolby, alligevel vil se imorgen.

Gode nyheder på en ellers dramatisk dag.

Fra den tekniske side er realiteterne på Hamiltons racer også barske: Motoren skal kunne flyttes fra vraget UDEN at blive repareret på. I modsat fald må Hamilton starte som sidste mand. Alle andre dele kan dog skiftes uden straf.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.450 16
2. Fernando Alonso McLaren 1:31.741 16
3. Felipe Massa Ferrari 1:31.778 16
4. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:31.840 20
5. Robert Kubica BMW Sauber 1:32.123 20
6. Mark Webber Red Bull 1:32.476 22
7. Heikki Kovalainen Renault 1:32.478 23
8. Jarno Trulli Toyota 1:32.501 22
9. Ralf Schumacher Toyota 1:32.570 21
10. Lewis Hamilton McLaren 1:33.833 12

Stillingen efter Q3


Sammenfattende kan det konkluderes, at det stærkt martrede Toyota-team er ved at få momentum. For andet løb i træk er japanerne med i superkvalen, i dag som nr. 8 og 9, alt imens konkurrenterne fra Honda stadig leder efter flere kræfter. Red Bull kan være delvis tilfredse med Webber som nr. 6 foran Kovalainen i Renault.

Læs det samlede kvalifikationsresultat her.

Følg løbet i vores LIVE-dækning søndag kl. 14.00.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:31.450 16
2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:31.741 16
3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:31.778 16
6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:32.476 22
10. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:33.833 12
Udelukket efter perioden
11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:31.978 13
12. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:31.996 12
20. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:33.151 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.