• Forside

Japans Grand Prix - Drama i regnen

Med mindelser om løbet på Nürburgring, blev det japanske Grand Prix afholdt. Hamilton vandt under vanskelige forhold, mens der var masser af overraskelser, både gode og dårlige, længere nede i rækkerne.

Af: (@bmf1.dk) d. 30/9 2007 klokken 17:09

Efter 30 år blev der igen afholdt Grand Prix weekend på Fuji-banen i skyggen af det hellige bjerg af samme navn. En weekend, der flere gange var ved at sejle væk i regn.

Vejrguderne var bestemt ikke med hverken kørere eller tilskuere, både dem på banen og dem "derhjemme" i Europa. Starten gik bag safety-car, noget vi også så på Nürburgring, men som i Japan varede i hele 18 omgange, før løbet blev givet frit.

Da løbet endelig var åbent blæste Hamilton og Alonso ned ad langsiden og forsvandt. En masse drama udspillede sig for Alonso, der flere gange var oppe og true Hamilton, men uden held.

Hamilton derimod fik ryggen fri for sin spanske kollega, da denne røg ind i dækbarrieren på 41. omgang. Alonso smadrede sin racer og var dermed ude af løbet. Et atypisk øjeblik for den spanske kører. Det er ikke ofte man ser ham crashe på den måde, så det var forståeligt, at han var en smule rystet.

Lewis Hamilton fejrer sin pole position på Fuji banen

Det var ikke den eneste dramatik, der skete for McLaren. Kubica var på et tidspunkt oppe og presse Hamilton, polakken havde en lettere bil og Hamilton havde lige fået fyldt masser af brændstof på, og i et sving mistede Hamilton grebet en smule. Dette så Kubica som en overhalingsmulighed, men ramte i stedet for Hamilton og de spandt begge to.

Kubica kom dog forbi, men ikke længe. Man overhaler ikke Hamilton ustraffet, så han tog førstepladsen tilbage, da der sker pit-stop og udskiftninger i toppen.

Ferrari-drengene Massa og Räikkönen havde et utrolig svært løb i starten. De startede på intermediate-dæk, en beslutning som teamet troede var lovlig, men en forsinket e-mail fra FIA bekendtgjorde, at det måtte man ikke, så derfor så man d´herrer komme i pit, meget hurtigt efter starten.

De droppede begge ned bagerst i feltet, og med vandskyer der ødelagde sigtbarheden totalt, var det en stor opgave der lå foran dem.

Felipe Massa og Kimi Raikkonen kører ud på gridden med normale regnvejrsdæk

Alligevel lykkedes det både Massa og Räikkönen at kæmpe sig op gennem feltet. Finnens bedste øjeblik var lige kort før målet, hvor han lå og kæmpede med den anden finske kører Heikki Kovalainen. Den unge Renault-kører sad på andenpladsen og selvom Kimi angriber fra alle vinkler, blev det til en tredjeplads til The Iceman.

Massa havde også en del kampe og får til sidst en sjetteplads ud af anstrengelserne. blandt andet kæmper han med Kubica og på et tidspunkt, med få omgange igen, forsøger Massa sig udenom på Kubica, der lukker døren. Lige i opløbssvinget, forsøger Massa igen. Han blev presset ud over kurben af Kubica, men redder den og det lykkedes endda at komme forbi, og sikre sig en sjetteplads. Flot kørt af de to Ferrari-piloter.

Liuzzi, Vettel, Kovalainen, Webber, Button og Sutil. Seks kørere der viste sig frem i dag. Alle sammen positivt.

Da løbet blev givet frit, fik Vettel fintet sig forbi en masse biler og pludselig var han nummer tre. Den position holdt han ganske længe, og på et tidspunkt førte han rent faktisk løbet. Da han senere kom ud fra pitten, var han faktisk pæn hurtig og kunne køre med i toppen.

Også Mark Webber lå længe og var med i det fine selskab. Også han førte løbet på et tidspunkt.

Vitantonio Liuzzi var egentlig udgået. Det var de officielle rapporter. Men så lige pludselig var han tilbage på banen og også han havde en rigtig god weekend, for han lå på en fjerdeplads, efter Hamilton, Webber og Vettel. Med David Coulthard på en femteplads, lignede dette en stor triunf for begge Red Bull-holdene.

Desværre satte den unge Vettel det hele over styr, da han ramte Mark Webber og begge måtte udgå. Så en plads på podiet til dem begge, blev skiftet ud med en tidlig fyraften. Ærgerligt.

Liuzzi derimod blev på banen og kørte en 9. plads hjem. Ganske flot kørt af italieneren.

Adrian Sutil foran Vitantonio Liuzzi

Også for Spyker blev det en god dag. Sutil ligger til at få point et par gange, og med en ottendeplads, skete det endelig. Spyker´s første VM-point. B-spec versionen var alle pengene værd. Sutil kørte hele 11 placeringer ind. Yamamoto leverede ligeledes et flot løb og sluttede på en 12. plads.

Men, men, men. Glæden er kort. Sutil har fået frataget sit point, da han overhalede en anden bil under gult flag. Også Vettel blev straffet. Hans forsøg på overhaling af Hamilton, hvor han rammer englænderen, giver ti placeringers straf til næste weekend. Hvilken skam.

Toro Rosso mekanikerne jubler over pointet (forgæves)

De to Honda-kørere, Button og Barrichello endte på lidt mere anonyme pladser. En rund 10´er til Barrichello, med Button,lige efter. Efter forholdende ok, men kun med nød og næppe foran Yamamoto i sin Spyker. Button fik ellers en god start, men han kom til at ramme Heidfeld på et tidspunkt og det blev altså ikke til mere i denne omgang.

Renault havde en rigtig god dag. Både Fisichella, men i særdeleshed unge Kovalainen, imponerede. Han fik kæmpet sig gevaldigt op nedefra i starten og hentede hele 9 placeringer. Kovalainen endte på en fornem andenplads og med sin kollega Fisichella på en femteplads, var det rart at se nogle andre på podiet for en gangs skyld.

Giancarlo Fisichella og haikki Kovalainen havde begge en rigtig god dag

Trulli og Schumacher havde et dårligt løb på Toyotas hjemmebane. De formåede slet ikke at vinde noget på alt det kaos der konstant var på banen, på trods af at svagere og langsommere biler sagtens kunne. En 13. plads til Trulli og Ralf der udgik.

Rosberg, Wurz, Sato og Davidson var fire kørere der ligeledes havde et svært løb. Det svingede aldrig rigtigt for dem. Sato tog sidstepladsen, lige efter Heidfeld, der havde en rigtig møgdag, og med begge Williams-kørerne ude, må det siges at være super-ærgerligt for både Rosberg og Wurz.

Sejrherren blev Hamilton. En sejr der betyder, at han nu er rykket op på 107 point, mens Alonso har 95. Med den konstante form vi har set Hamilton i, bliver det svært at tro på endnu et mesterskab til spanieren.

To løb tilbage, og allerede næste weekend blænder vi op for det kinesiske GP, her på kanalen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)