• Forside

Kørere: Løbet burde ikke være startet

Flere kørere udtaler efter det japanske Grand Prix, at løbet ikke burde være startet under de betingelser. Flere kørere fortæller, at de var bange under løbet, og med tanke på tidligere regnvejrsløb, så skulle løbet være startet på almindelig vis eller slet ikke.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 1/10 2007 klokken 08:10

For flere køreres vedkommende ville svaret have været slet ikke. FIA’s Charlie Whiting, som er manden, der sætter løbene i gang får ikke mange roser med på vejen.

Erfarne Rubens Barrichello er en af kørerne, som mener løbet burde være stoppet.

”I mine øjne burde løbet være stoppet ret tidligt. Betingelserne var ufattelig svære og det var umuligt at se noget igennem hele løbet.”

Hondakammeraten Jenson Button supplerer: “Vejrforholdene og sigtbarheden var så dårlige, at det føltes direkte farligt og det var meget svært at holde varme nok i dækkene til, at de var effektive.”

Jenson Button var foran Mark Webber i starten af løbet

BMW kørerne Nick Heidfeld og Robert Kubica var enige: ”I mine øjne burde løbet ikke være startet under disse vejrforhold," udtalte Heidfeld.

Robert Kubica: ”I begyndelsen af løbet var det meget risikabelt. For mig var beslutningen om at starte taget for tidligt og det var direkte tosset at køre.”

Jarno Trulli og Ralf Schumacher på den våde bane.

Nico Rosberg, der i Formel 1 stadig er grøn i regnvejrssammenhæng mente, at løbet var det værste han nogensinde havde startet, mens Alexander Wurz omtalte det som at løbe hurtigt igennem ens hjem – med bind for øjnene.

Som tv-seer virkede det fuldstændig tåbeligt at sende de deltagende biler ud bag sikkerhedsbilen i 18 omgange. Efter fem omgange hvor man kunne se, at forholdene ikke blev bedre burde man have stoppet løbet. Havde man gjort det indenfor de første par omgange kunne man have foretaget en genstart, men det var nok svært for FIA at forsvare en udsættelse af løbet overfor de mange tv-stationer.

TV-kommentatoren Jens Winther Junior omtalte flere gange Niki Lauda, der af sikkerhedsmæssige hensyn valgte at droppe ud af det japanske Grand Prix i 1976. En beslutning som kostede Niki Lauda verdensmesterskabet til James Hunt.

Den sidste kører, der valgte at trække sig fra et regnvejrsløb af egen fri vilje, var Alain Prost, som i 1989 kørte i pit efter en omgang i det australske Grand Prix på Adelaide banen. Alain Prost havde dog sikret sig verdensmesterskabet der. Så skulle den ged være barberet.