• Forside

Kinas Grand Prix: Løbet – Live

Et rigtig spændende kinesisk Grand Prix er overstået med Kimi Räikkönen som vinder, og Lewis Hamilton i grusgraven. Læs her vores live-referat.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 7/10 2007 klokken 08:10

Som du kan læse i vores opvarmning, så er der mange åbne spørgsmål inden dagens løb, og det skal blive spændende at se, hvordan det hele kommer til at udspille sig.

Den seneste melding er, at det er varmt og fugtigt, og der har været flere byger i løbet af dagen, men der er ikke udsigt til kraftig regn. Der er dog adskillige mørke skyer over banen.

Så er formationsomgangen i gang, og alle ser ud til at komme fint af sted. Flere af kørerne har valgt intermediatedæk, men store dele af banen virker til at være helt tør, men samtidig bliver paraplyerne slået ud på tilskuerpladserne.

Omgang 1: Starten er gået, og det er Lewis Hamilton (McLaren), der kommer først i Sving 1 efterfulgt af Kimi Räikkönen (Ferrari) og Felipe Massa (Ferrari), men så overhaler Fernando Alonso (McLaren) Massa og tager tredjepladsen. I Sving 6 lykkes det dog Massa at komme tilbage forbi Alonso.

Ralf Schumacher (Toyota) havde en rigtig skidt start. Han startede som nummer seks men spandt i Sving 3, så nu er han sidst.

Omgang 2: Sebastian Vettel (Toro Rosso), der fik en straf på fem placeringer på gridden er allerede ved starten til anden omgang oppe på 12. pladsen – den placering han ellers ville have startet fra. Det ser ud til, at Hamilton er ved at skaffe sig lidt luft til Räikkönen, så efter omgangen er afstanden på 1,5 sekund med yderligere 2 sekunder ned til Massa. Det ser ud til, at regnen er ved at tage til. Rubens Barrichello (Honda) og Anthony Davidson (Super Aguri) er stødt sammen, men de kan dog begge fortsætte, omend de nu ligger som de to sidste.

Omgang 3: Hamilton bliver ved med at øge. På denne omgang tager han et halvt sekund på Räikkönen. Alonso er bare 0,6 sekunder efter Massa, og Nico Rosberg (Williams) kæmper hårdt for at komme forbi Giancarlo Fisichella (Renault), som igen presser Alexander Wurz (Williams) hårdt i kampen om 15. til 17. pladsen.

Omgang 4: Hamilton sætter hidtil bedste omgangstid med 1:46.372, hvilket udbygger føringen til 2,7 sekunder.

Omgang 5: Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) er godt kørende, og han passerer Nick Heidfeld (BMW Sauber) i kampen om sjettepladsen. Det lader til at standard regndækkene lige nu er de bedste. Det lykkes Rosberg at komme forbi Fisichella. Räikkönen er for første gang hurtigere end Hamilton, omend det kun drejer sig om 11 tusindedele.

Omgang 6: Vettel og Heikki Kovalainen (Renault) har en god duel, hvor Vettel først går forbi, mens så tager Kovalainen pladsen tilbage. Hamilton svarer igen på Räikkönens tid ved at sætte nu bedste tid i løbet med 1:46.051. Forspringet er nu oppe på 4,0 sekunder mens Räikkönen har 3,0 sekunder ned til Massa og derfra er der 1,1 sekund ned til Alonso.

Omgang 7: Adrian Sutil (Spyker) går som den første i pit. Det er for tidligt til at være et regulært pitstop.

Omgang 8: Så lykkes det for Vettel at komme forbi Kovalainen. Det sker ind på vej ind i hårnålen. Dermed er Vettel oppe på 10. pladsen – hvilken start for ham. Spyker tager Yamamoto ind til et pitstop, hvormed begge deres kørere har været inde som de to eneste indtil nu. Hamilton fortsætter sin mission ved at forbedre sig til 1:45.686.

Omgang 9: Kovalainen bliver passeret endnu engang. Denne gang er det Jarno Trulli (Toyota), der kommer forbi. Dermed stopper presset på finnen dog ikke, da Jenson Button (Honda) med det samme indleder et angreb. Der er bare 0,4 sekund mellem dem. Kovalainen klager over, at Renaulten understyrer.

Omgang 10: Hamilton sætter ny bedste tider i de to første sektorer og slutter med en tid på 1:45.677, hvormed forspringet er oppe på 6,6 sekunder. David Coulthard (Red Bull) har kørt et relativt anonymt løb ind til nu, men ligger på en solid femteplads 7,3 sekunder efter Alosno og 4,7 sekunder foran Liuzzi.

Omgang 11: Red Bull beder Webber passe på sine dæk, da der skulle være mere regn på vej. Kørerne er da også begyndt at søge væk fra det normale sport på langsiderne for at køle dækkene.

Omgang 12: Davidson går i pit fra en 20. plads. På samme omgang forbedrer Hamilton sig til 1:45.545, men Raikkonens tider begynder at være sammenlignelige. På denne omgang satte han bare 1,6 tiendedel til.

Omgang 13: Ralf Schumacher overhaler Wurz og tager 15. pladsen. Schumachers spin på første omgang har kostet rigtig dyrt.

Omgang 14: Der kommer ikke længere vandsprøjt op fra dækkene – er der nogen der vover at skifte til tørvejrsdæk?

Omgang 15: Så går Hamilton som den første af de førende i pit! Hvor meget længere kan Räikkönen, Massa og Alonso blive ud, og vil det være nok til at gå forbi? Forspringet inden pitstoppet var på godt otte sekunder, så hvis Hamilton har brug for et ekstra stop, er det ikke nok, medmindre det passer med, at han samtidig kan få nogle andre dæk på, der passer bedre til den nuværende situation. Han skifter dog ikke dæk i denne omgang, så det var udelukkende fordi, han havde brug for mere brændstof. Det er lidt overraskende, da hans intermediate dæk allerede er ret slidte. Dermed var formodningen om, at han var den af topkørerende med mindst brændstof i kvalifikationen korrekt. Han kommer ud igen på en fjerdeplads, så han skulle ikke få problemer med langsom trafik.

Omgang 17: Räikkönen svarer igen overfor Hamilton ved at sætte ny bedste omgangstid med 1:44.372, hvilket er 4,5 sekunder hurtigere end Hamilton. Felipe Massa går i pit efter den omgang, så i hvert fald han havde ikke nok ekstra brændstof til at udligne det, han har sat til på de første omgange.

Omgang 18: Ralf Schumacher gå forbi Kovalainen, som har store problemer med at holde farten. Räikkönen forbedrer sin tid til 1:43.853 mod 1:44.816 til Hamilton, og Alonso går i pit fra andenpladsen. Massa kom først ud efter Liuzzi på sjettepladsen, hvilket kan komme til at koste ham dyrt. Alonso vælger også at beholde sine dæk, og det lykkes ham ikke at overhale Massa, hvormed det begynder at se rigtig lyst ud for Hamiltons mesterskabsdrømme.

Omgang 19: Räikkönen pitter, og det samme gør Coulthard og Liuzzi. Dermed har alle i top seks været i pit. Hamilton har ikke nogen problemer med at tage føringen tilbage.

Omgang 20: Afstanden er nu fire sekunder mellem Räikkönen og Hamilton, så altså under det halve sammenlignet med situationen inden pitstoprunden. Der er 12 sekunder fra Räikkönen ned til Massa og yderligere 1,6 sekunder ned til Alonso.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Lewis Hamilton McLaren 20. omg.   1
2. Kimi Räikkönen Ferrari 4,0 sek. 4,0 sek. 1
3. Felipe Massa Ferrari 12,0 sek. 16,0 sek. 1
4. Fernando Alonso McLaren 1,6 sek. 17,6 sek. 1
5. Nick Heidfeld BMW Sauber 1,6 sek. 19,3 sek.  
6. Robert Kubica BMW Sauber 1,8 sek. 21,2 sek.  
7. Mark Webber Red Bull 1,6 sek. 22,8 sek.  
8. Sebastian Vettel Toro Rosso 10,5 sek. 33,4 sek.  
9. David Coulthard Red Bull 4,1 sek. 37,6 sek. 1
10. Jarno Trulli Toyota 2,9 sek. 40,5 sek.  
11. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 2,0 sek. 42,5 sek. 1
12. Nico Rosberg Williams 0,5 sek. 43,1 sek.  
13. Ralf Schumacher Toyota 0,4 sek. 43,5 sek.  
14. Heikki Kovalainen Renault 6,5 sek. 50,0 sek.  
15. Jenson Button Honda 0,4 sek. 50,5 sek.  
16. Alexander Wurz Williams 0,8 sek. 51,3 sek.  
17. Giancarlo Fisichella Renault 2,4 sek. 53,8 sek.  
18. Rubens Barrichello Honda 7,7 sek. 61,5 sek.  
19. Takuma Sato Super Aguri 8,1 sek. 69,6 sek.  
20. Adrian Sutil Spyker 84,9 sek. +1 omg. 1
21. Sakon Yamamoto Super Aguri 16,2 sek. +1 omg. 1
Udgåede kørere
  Anthony Davidson Super Aguri   +9 omg. 1

Stillingen efter 20 omgange


Omgang 21: Hamilton viser, at han ikke har mistet farten efter sit pitstop ved at sætte en ny bedste omgang for løbet med 1:43.831.

Omgang 22: Hamilton forbedrer sig igen – denne gang til 1:43.131, hvormed han øger forspringet til Räikkönen til 5,3 sekunder.

Omgang 23: Ralf Schumacher overhaler Nico Rosberg og tager 12. pladsen. Overhalingen startes i Sving 14, hvormed Schumacher får indersiden rundt i svinget ind på opløbsstrækningen. Mere regn er spået til at ankomme til banen om mindre end ti minutter.

Omgang 24: Schumacher spinder igen, hvormed han ryger ned på 16. pladsen og kan begynde forfra på sin tur op gennem feltet. Han går i pit efter omgangen.

Omgang 25: Wutz, der lige har været i pit, sætter ny bedste tid i de to første sektorer. Det gør han også i den sidste sektor: 1:42.154. Han må have skiftet til tørvejrsdæk, men er det i længden et godt træk, hvis det begynde at regne igen om et par minutter?

Omgang 26: Det bekræftes, at Wurz er på de bløde tørvejrsdæk. Webber er også på tørvejrsdæk og er også hurtig. Der er stor aktivitet i pitten, og alle skifter til tørvejrsdæk. Hvad med de forreste, går de også ind? Hamiltons forspring er nede på 3,1 sekund. Massa går i pit efter at Alonso lige har overhalet ham.

Omgang 27: Mark Webber presser hårdt på på niendepladsen. Han er hurtigst af alle i den første sektor. Samtidig er Hamiltons forspring nede på sølle 0,8 sekunder samtidig med, at det begynder at regne igen!

Omgang 28: Adrian Sutil er kørt galt i sin Spyker og er ude af løbet. Samtidig spinder Ralf Schumacher for tredje gang i dag. Mark Webber går tilbage i pitten – var det alligevel dumt at skifte til tørvejrsdæk? Hamilton kommer for bredt i et sving, men når at få lukket af, inden Räikkönen kan komme forbi. Nick Heidfeld (BMW Sauber), der ligger på fjerdepladsen, er den eneste, der slet ikke har været i pit endnu. Rosberg er også en tur af banen men kan fortsætte.

Omgang 29: Räikkönen og Hamilton ligger side om side ned af start-/mållangsiden, men det bliver Hamilton, der beholder føringen. Det holder dog ikke længe, så er Räikkönen forbi i Sving 9, hvor Hamilton kom for dybt. Raikkonens forspring er allerede oppe på 1,5 sekund ved afslutningen af omgangen, og der er 13,9 sekunder mellem Hamilton og Alonso. Alonso skal have mindst to point mere end Hamilton for at holde live i titeldrømmen.

Omgang 30: Hamilton har store problemer. Han mister 7,7 sekunder til Alonso på en enkelt omgang! Button kommer forbi Wurz i kampen om 10. pladsen.

Omgang 31: Det ser ud til, at Hamilton er hurtig nok i den første sektor, men i den midterste sætter han 2,5 skunder til i forhold til Alonso, og det fortsætter i den sidste sektor i så stor en grad, at Alonso kommer forbi, og Hamilton er nød til at gå i pit, og selv det går galt! Han ryger ud i grusset ved pitindkørslen, og han sidder fast – han er ude af løbet. Verdensmesterskabet er helt åbent igen !!!

Omgang 32: Button er flyvende: 1:41.255 (foregående omgang), men så tager Robert Kubica (BMW Sauber) den hurtigste tid med 1:40.926, hvorefter Button tager den tilbage med 1:40.271. Det virker til banen bliver hurtigere og hurtigere lige nu.

Omgang 33: Alonso og Räikkönen går i pit, og dermed er Kubica i front af Kinas Grand Prix, og Button kommer rundt i 1:40.076. Räikkönen og Alonso kommer ud igen på henholdvis anden- og tredjepladsen.

Omgang 34: Räikkönen tager føringen tilbage, idet Kubica udgår tilsyneladende med et teknisk problem. Button forbedrer sig til 1:39.901 og ligger nu på femtepladsen.

Omgang 35: Kubica er alligevel ikke udgået, men han er faldet tilbage på 11. pladsen. Räikkönen har ved starten af omgangen et forspring på 10,9 sekunder til Alonso og Massa er lige i hælene på spanieren. Button overhaler Sebastian Vettel og rykker op på fjerdepladsen. Det er lang tid siden, vi har set sådan et løb fra Button. Alonso sætter hurtigste tid med 1:39.820, men formår kun at forøge forspringet til Massa med en enkelt tiendedel.

Omgang 36: Kubica giver op og parkerer raceren, mens Räikkönen svarer igen på Alonsos angreb ved at sætte tiden 1:39.639. Der forudsiges nu regn for resten af løbet.

Omgang 37: Efter en "langsom" omgang som følge af sin overhaling af Vettel, så fortsætter Button sit raid. Alonso sætter godt nok først tiden 1:39.317, men godt ti sekunder senere forbedrer Button den til 1:39.055. Alonso fik dog åbnet et forspring på 2,3 sekunder til Massa.

Omgang 38: Button haler kraftig ind på Massa i kampen om den sidste podieplacering. Der er nu 8,7 sekunder mellem dem, men Button er klart hurtigst.

Omgang 39: Räikkönen kører bredt, men kan fortsætte. Det ser ikke ud til, at det kostede det helt store. Button forbedrer sig nok engang til 1:38.913, men nu ser det også ud til, at Fisichella er kommet op i fart. 1:38.900, og efter en katastrofal kvalifikation, hvor han gik ud efter Q1, er han nu oppe på sjettepladsen.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Kimi Räikkönen Ferrari 39. omg.   2
2. Fernando Alonso McLaren 8,6 sek. 8,6 sek. 2
3. Felipe Massa Ferrari 3,4 sek. 12,1 sek. 2
4. Jenson Button Honda 7,3 sek. 19,5 sek. 1
5. Sebastian Vettel Toro Rosso 8,9 sek. 28,4 sek. 1
6. Giancarlo Fisichella Renault 11,9 sek. 40,4 sek. 1
7. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 4,3 sek. 44,8 sek. 2
8. Nick Heidfeld BMW Sauber 2,9 sek. 47,8 sek. 2
9. David Coulthard Red Bull 4,8 sek. 52,6 sek. 2
10. Mark Webber Red Bull 2,3 sek. 55,0 sek. 3
11. Heikki Kovalainen Renault 4,0 sek. 59,1 sek. 1
12. Alexander Wurz Williams 15,0 sek. 70,8 sek. 2
13. Jarno Trulli Toyota 16,6 sek. 87,4 sek. 1
14. Takuma Sato Super Aguri 4,7 sek. 92,1 sek. 1
15. Rubens Barrichello Honda 42,8 sek. +1 omg. 3
16. Nico Rosberg Williams 60,7 sek. +1 omg. 3
17. Sakon Yamamoto Super Aguri +1 omg. +3 omg. 4
Udgåede kørere
  Robert Kubica BMW Sauber   +6 omg. 1
  Lewis Hamilton McLaren   +9 omg. 1
  Ralf Schumacher Toyota   +14 omg. 1
  Adrian Sutil Spyker   +15 omg. 2
  Anthony Davidson Super Aguri   +28 omg. 1

Stillingen efter 39 omgange


Omgang 40: Det kan godt være, at der er lovet regn resten af løbet, men banen ser ud til at blive mere og mere tør.

Omgang 41: Det lader til, at stillingen er ved at stabiliserer sig lidt.

Omgang 42: Jenson Button går i pit fra fjerdepladsen. Det vil nok koste ham to placeringer. Han tager igen de tørre bløde dæk på – når et løb en gang har været deklareret regnvejrsløb bortfalder reglen om, at begge slags tørsvejrsdæk skal bruges uanset, hvordan vejret ellers udarter sig resten af løbet.

Omgang 43: Heidfeld presser hårdt for at komme forbi Liuzzi i kampen om syvendepladsen. Räikkönen sætter ny hurtigste tid: 1:38.880. Button ligger nu på sjettepladsen 8,2 sekunder efter Fisichella og 4,9 sekunder foran Liuzzi.

Omgang 45: For at holde mest muligt liv i Räikkönens titelmuligheder, så skal Ferrari have Massa forbi Alonso, men lige nu er afstanden 8,0 sekunder, og det lader til, at Alonso er den hurtigste af de to. Räikkönen og Alonsos tider ligger ret lige, så der er ikke noget der tyder på, at Alonso vil være i stand til at hente de godt otte sekunder i ren kørsel. Fisichella går i pit fra femtepladsen.

Omgang 46: Hamilton fortæller ifølge formula1.com, at hans dæk var helt slidt op, og det var derfor, han mistede kontrollen til sidst. Fisichella kommer ud igen på en 11. plads og er altså lige nu ude af pointene.

Omgang 47: Eneste mand i pointene, der ikke har haft to stop er Vettel, der lige nu ligger på en fjerdeplads.

Omgang 48: Räikkönen og Alonso fortsætter med at køre næsten identiske tider. En omgang er Räikkönen lidt hurtigere, den næste det modsatte. Afstanden forbliver stabilt på godt 8 sekunder.

Omgang 49: Alonso har en relativ langsom omgang, og Räikkönen forbedrer sig forspring til 9,6 sekunder, mens Massa reducerer afstanden til det samme. Kovalainen overhaler Webber og rykker frem på niendepladsen. Det var en fejl fra Webbers side, der gav Kovalainen mulighed for at gå forbi.

Omgang 50: Räikkönen sætter trumf på med en tid på 1:38.449, hvilket giver ham et forspring på mere end 10 sekunder til Alonso.

Omgang 51: Räikkönen forbedrer sig endnu engang – 1:38.315. Massa har de sidste par omgange hentet lidt ind på Alonso, men slet ikke noget, der er nok til at sætte ham under pres her med fem omgang igen.

Omgang 52: Räikkönen gør det igen: 1:38.285. Det er i hvert fald ikke noget med at trille sejren hjem. Felipe Massa forbedrer dog på samme omgang tiden til 1:37.989, men han har stadig mere end otte sekunder frem til Alonso.

Omgang 54: Tætteste kampe om point er mellem Liuzzi og Heidfeld (0,7 sekunder) om sjettepladsen og Coulthard og Kovalainen (1,1) sekund om det sidste point. Felipe Massa forbedrer den bedste omgangstid til 1:37.895.

Omgang 55: Vettel bliver bedt om at spare på brændstoffet, så kan kan nå i mål. Han har et forspring på mere end et halvt minut til Button, så det bør ikke give problemer. Løbets bedste omgang er nu 1:37.560 sat af Massa.

Omgang 56: Sidste omgang! Der sker ikke noget ud over, at Massa for en sidste gang forbedrer sig, så dette års bedste omgang i løbet bliver 1:37.454.

Dermed er Kimi Räikkönen vinder af Kinas Grand Prix 2007 foran Fernando Alonso, Felipe Massa og Sebastian Vettel. Det betyder også, at mesterskabet så sandelig ikke er afgjort endnu. Hamilton fører stadigvæk, men nu har han kun fire point til Alonso og syv point til Räikkönen. Der bliver dermed tale om den mest spændende sæsonafslutning i hvert fald siden 1999, hvor Eddie Irvine (Ferrari) og Häkkinen (McLaren) begge selv kunne afgøre mesterskabet i det sidste løb.

Vi vender tilbage senere med reaktioner og nyt fra Formel 1-verdenen. Fortsat god dag.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Kimi Räikkönen Ferrari 56. omg.   2
2. Fernando Alonso McLaren 9,8 sek. 9,8 sek. 2
3. Felipe Massa Ferrari 3,0 sek. 12,8 sek. 2
4. Sebastian Vettel Toro Rosso 40,6 sek. 53,5 sek. 1
5. Jenson Button Honda 15,1 sek. 68,6 sek. 2
6. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 5,0 sek. 73,6 sek. 2
7. Nick Heidfeld BMW Sauber 0,5 sek. 74,2 sek. 2
8. David Coulthard Red Bull 6,5 sek. 80,7 sek. 2
9. Heikki Kovalainen Renault 0,4 sek. 81,1 sek. 1
10. Mark Webber Red Bull 3,4 sek. 84,6 sek. 3
11. Giancarlo Fisichella Renault 1,9 sek. 86,6 sek. 2
12. Alexander Wurz Williams +1 omg. +1 omg. 2
13. Jarno Trulli Toyota 17,0 sek. +1 omg. 1
14. Takuma Sato Super Aguri 20,2 sek. +1 omg. 1
15. Rubens Barrichello Honda 53,2 sek. +1 omg. 3
16. Nico Rosberg Williams +1 omg. +2 omg. 3
17. Sakon Yamamoto Super Aguri +1 omg. +3 omg. 4
Udgåede kørere
  Robert Kubica BMW Sauber   +23 omg. 1
  Lewis Hamilton McLaren   +26 omg. 1
  Ralf Schumacher Toyota   +31 omg. 1
  Adrian Sutil Spyker   +32 omg. 2
  Anthony Davidson Super Aguri   +45 omg. 1

Slutstillingen

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T37:58.395 2 10
2. 4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T38:08.195 2 8
3. 3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T38:11.195 2 6
8. 5. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T39:19.095 2 1
10. 7. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T39:22.995 3 0
12. 19. Alexander Wurz Williams Racing
P
55 omg. 2 0
16. 15. Nico Rosberg Williams Racing
P
54 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
30 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)