• Forside

Stadig 2.4 liter V8 motorer i fremtiden?

Der har de sidste par uger været diskuteret intenst blandt FIA tekniske arbejdsgruppe og motorfabrikanterne omkring en ny motorformel til Formel 1 i fremtiden. 675 hk’s motorer med en boostfunktion har været diskuteret og godkendt.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 23/10 2007 klokken 14:10

Hvilke typer motorer kører Formel 1 med fra år 2010. Umiddelbart var fremtidens motorformel planlagt, men nu stiller FIA sig på bagben. En enkelt deltalje ser ud til at sætte en stopper for dette.

Selv om alle motorfabrikanterne som BMW, Honda, Ferrari, Renault, Toyota og Mercedes-Benz er gået med til, at man fra 2010 kører med motorer, der kun yder 675 hk, har mulighed for at skabe en boostfunktion via en energiopsparingsfunktion i motoren og en holdbarhed på 4 mod de nuværende to løbs levetid, så ser det ud til at fremtidens motorer i Formel 1 bliver med de nuværende 2.4 liters V8 motorer.

FIA Præsident Max Mosley er ikke tilfreds med den "overpris" som motorfabrikanterne vil tage for deres motorer

Grunden til dette skyldes FIA’s ønske om, at kundeteams skal kunne købe en konkurrencedygtig motor for 10 mio. euro om året. Motorfabrikanterne vil have 15 mio. euro om året. En forskel som FIA ikke kan eller vil acceptere.

Til avisen ’Die Welt’ udtalte Max Mosley

”Vi vil have støttet forslaget, hvis de private hold var garanteret en motorlevering til 10 mio euro om året i stedet for 15 mio euro. Desværre kunne konstruktørerne ikke acceptere dette.”

”Vi har forseslået et alternativ. Vi bruger de nuværende motorer, men fryser dem teknisk de næste ti år indtil 2018.”

Motorerne skal så stadig kun holde to løb. Max Mosley siger, at en fastfrysning af de nuværende motorregler kan spare konstruktørerne for over 100 mio euro pr. år.”

FIA foreslår en fastfrysning frem til 2018 af det nuværende motorreglement. Her en BMW P86 V8 motor

”Vi har udsendt vores forslag sidste uge og venter nu på et svar.”

Max Mosley siger dog, at hvis motorfabrikanterne ikke kommer med et svar, så vil FIA uden diskussion vedtage forslaget.

Vi venter på næste kapitel i motorsagaen.