• Forside

Alonso lader vente på sig

I Spanien er medierne næsten værre end de berygtede engelske paparazzier, når det gælder nyheder fra deres egen Fernando Alonso. Men hvor er han egentlig på vej hen?

Af: (@bmf1.dk) d. 22/11 2007 klokken 12:11

Fernando Alonso siger selv, at han ikke har travlt med at afgøre sin fremtid, og at han vil vente med afgørelsen, til alle brikker er faldet på plads.

Det lyder jo unægteligt meget godt, men hvor kommer manden fra Asturien så til at køre henne i 2008? Renault? Red Bull? Eller et helt tredje hold?

Én ting er sikkert: Det er bestemt ikke nemt for den dobbelte verdensmester, at finde ud af fremtiden. De fleste forhandlinger foregår bag lukkede døre, og der siver kun meget lidt ud. En gang i mellem får pressen så en godbid, for lige at holde interessen ved lige, men på dette tidspunkt burde Alonso være ved at finde sig til rette i sin nye bil og lære sine nye kolleger at kende.

Massa, Alonso og Button på podiet i Brasilien 2006

Det er derfor tydeligt at se, at han ikke havde en pakkeløsning klar, da han forlod McLaren. Og siden da, har der været spekulationer der har sat ham i forbindelse med Toyota, Red Bull, Renault og Ferrari.

Toyota er ude af kapløbet, og Red Bull har to kørere som bruger Renault-motorer, så en eventuel aftale med Alonso vil ikke blive nem at forhandle på plads for energidrik-teamet.

Der bliver ved med at dukke rygter op omkring Alonso og Ferrari
i 2009, men indtil videre er intet bekræftet. Dette kan dog være årsagen til, at det er så svært for spanieren at beslutte sig.

Selv hvis han kun går efter en et-årig aftale med et team, giver det ingen mening, selvom han er en dobbelt verdensmester. Skal et eventuelt team investere en masse tid og penge i at udvikle en racer, der kan vinde et mesterskab, kun på baggrund af et stort navn, for derefter - måske - at synke tilbage på gridden på udkig efter mindre kendte kørere?

Det skulle være så godt....

Alonso´s joker er, at han er et stort navn. Meget stort. Han kan tiltrække de rette sponsorer, han kan stort set udvælge de folk han vil have, og der findes da teams som kan se det fornuftige i en kort aftale, alene på grund af det status, at en dobbelt verdensmester har kørt for teamet.

Hvis aftalen ikke falder på plads med Renault, vil teamet få det svært. De vil starte 2008 med Heikki Kovalainen og Nelson Piquet jr., som tilsammen ikke engang har gennemført 20 løb. Det tiltrækker ikke sponsorer og derfor har Renault netop brug for Alonso på trods af, at han kun vil have en ét-årig kontrakt.

Flavio Briatore har sagt, at der er 60% chance for at Alonso kører for Renault til næste år, men som enhver folkeskoleelev kan oplyse, så er 60% af ingenting, ingenting.